Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Allander Eko-lele
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Jonas



Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 106
Ort: G�teborg

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 1:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Var en g�ng p� en f�rel�sning om gitarrbygge av och med Mikael Sand�n. Kan varmt rekommenderas om ni f�r tillf�lle.
Inte f�r att jag hade f�r avsikt att bygga n�t instrument utan f�r att ljag ville �ra mig lite om varf�r saker och ting monterades p� ett visst s�tt,
och hur olika tr�slag arbetar med eller mot varann. Och det var givande. Kul att sitta som ett freak och prata om avst�nd mellan band, intonering, jakaranda cch allt vad det var!
Dryftade lite med honom om hur han hade t�nkt n�r han byggde en ukulele till �sten Eriksson, men n�n speciell f�rlaga hade han inte haft, vilket f�rklarade den ofantliga str�ngh�jden, som gjorde �stens instrument oerh�rt sv�rspelat.
�sten var ju med p� en ukulelefestival i G�tet och blev s� f�rtjust i min Martin att han ville byta sin Sand�n -med mikrofon- mot min M 1:a men det bidde inte s�. Likafullt var han med och jammade p� en gammal jugbandl�t s� all is well that ends ukulele! (Hawaiianskt djungelordspr�k)

/Jonas
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 2:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Calypsonic skrev:

Uckarna st�ms ju som bekant fram o tibax mellan A o G st�mning...vanlig A st�md sopran ucke... Wink


Shocked
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 2:44 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:

Jag kan se charmen med b�de den traditionella ukulelen och en utveckling av instrumentet (mer "gitarrljud", som m�nga uttrycker det).


Jag l�per naturligtvis en risk att framst� som n�got slags uckefundamentalist men det �r jag inte. Folk f�r g�rna spela andra instrument och f�r min del f�r man g�rna spela ukuleles som l�ter som gitarrer - eller trumpeter f�r den delen.

Att l�gga tid p� att utveckla ukuleles som l�ter som gitarrer tycker jag verkar vara ett sl�seri med tid. Det finns ju redan instrument som l�ter som gitarrer, n�mligen gitarrer. Man kan f� dem i sm� och n�tta storlekar ocks� om storleken spelar roll. Wink

Jag har (kritiska) synpunkter p� amerikansk �l ocks� men de f�r vi v�l spara, s� att det inte blir f�r gn�lligt i detta inl�gg.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 3:16 pm    Rubrik: Svara med citat

Rytminstrument, som Calypsonic skrev, var nog det f�rl�sande ordet. Jag vill nog b�de ha rytminstrumentet och en g****r som �r mindre och l�ttare att spela p� (inte n�dv�ndigtvis i samma instrument).

Om amerikansk �l kan jag prata l�nge och mycket, men kanske inte p� detta forum.

Vi verkar avslutningsvis alla �nd� vara �verens om sanningen i s:ta Lill Lindfors visa ord: Musik ska byggas utav gl�dje ("bryggas" n�r det handlar om �l).
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 3:25 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Calypsonic skrev:

Uckarna st�ms ju som bekant fram o tibax mellan A o G st�mning...vanlig A st�md sopran ucke... Wink


Shocked

Jag skulle tro att han menar 4:e str�ngens st�mning. Eller jag �r i det n�rmaste s�ker p� det. Att kalla ukke f�r D- resp C-st�md �r nog (tror jag) unikt f�r just detta instrument. Allts� att man tar tredje str�ngen av 4 och anger den som referens. Hade man t ex f�ljt steelguitarnomenklatur hade man sagt D6- eller C6-st�mning.

D�remot p�stod Calypsonic att ukulelen fr�mst �r ett rytminstrument. Jag har h�rt det f�rr n�gonstans ocks�. Mja, skulle jag s�ga. Helt klart i viss "traditionell" ukkemusik. Men det finns ju s� m�nga som g�r helt andra saker. Det �r dd�rmed engeneralisering som knappast g�ller idag. Enligt min ringa mening allts�.

"Gitarriga" ukkar ja. Min spontana �sikt uttryckt i ett antal punkter:
- Utveckling �r bra - fundamentalism �r d�ligt
- Att f�rs�ka g�ra en ukke som l�ter som en g�tarr k�nns en smula po�ngl�st.
- Vill man d�remot g� lite �t det h�llet j�mf�rt med, ja vad man nu ska j�mf�ra med (Mainland, Hawaii, Vintage....) s� �r v�l det OK.
- Om man vill accentuera vissa egenskaper och de som lyssnar d�refter anser att det l�ter mer gitarrigt �r det v�l ocks� OK.
- All utveckling beh�ver, trots den f�rsta punkten, inte vara lyckad. F�r att g� fram�t m�ste misstag kunna g�ras.

Ingenting av detta har f�rst�s ett dugg med Ekolelen att g�ra Embarassed
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 3:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Vi har en �l-tr�d n�gonstans. Startad vid jultid f�rra �ret, (eller f�rrf�rra?) om jag inte minns fel. Det blev en livaktig diskussion s� den tr�den tycker jag vi bl�ser liv i. Ska leta r�tt p� den.

Det �r min egna klent tilltagna referensramar som gjorde att jag inte f�rstod Calypsonics A och G st�mnings-resonemang (Man har allts� p� fullt allvar andra s�tt att d�pa instrumentens st�mning efter �n ukulelens!!!! Varf�r det? Wink)

Utveckling, ja. Det �r bra. Att tro att ukulelen full�ndades 1914 n�r CF Martin tog upp tillverkningen av dem �r v�l dumt. (Fast bra n�ra sanningen Wink ) Och att tro att utveckling �r en linj�r r�relse i en riktning �r ocks� dumt (jag menar inte att n�gon skulle f�rf�ktat den uppfattningen h�r). Utveckling sker �t olika h�ll, spr�ngvis och konstigt p� alla m�jliga s�tt. En ukulele som utvecklas �t gitarrh�ll kan s�kert hitta sin publik, sina ut�vare och sin musik och bidra till att skapa den d�r gl�djen som vi vill k�nna i musikut�vandet. F�r egen del �r jag inte s� lockad av utvecklingen �t just det h�llet (�ven om jag sen en tid blivit mer och mer intresserad av gitarren som instrument)

Mitt resonemang ovan har mycket starka kopplingar till ekolele-fr�gan. N�mligen....
...eller... hm... jag �terkommer....
kanske
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 5:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Hlarson: Jag har en ekolele, och bytte snabbt till Aquila-str�ngar p� den. Ja, det �r stor skillnad efter detta, men jag tror nog inte att du blir n�jd �nd� ( om du tyckte den l�t klent fr�n b�rjan). Ljudet �r v�ldigt annorlunda j�mf�rt med min Hamano. Den har ett v�ldigt plonkigt, uckigt ljud. Mycket beroende p� dess smala kropp. Men det �r precis det jag gillar. Sedan f�r man v�l byta st�mskruvarna. Jag b�rjar bli lite less p� dem...

N�r det g�ller Fluke �r det betydligt billigare att best�lla dessa fr�n USA. (l�nkar ox� fr�n en butik i Tyskland) Jerker p� Jam n�stan rekommenderade mig att importera ist�llet f�r att k�pa deras. I USA f�r du betala 75 extra dollars f�r att f� dem med rosewood-greppbr�da. Efter att ha testat den i plastvariant kan jag s�ga att jag hade lagt de extra kronorna p� att f� den i tr�. P� amerikanska sajter �r folk helt lyriska �ver den. N�r det g�ller h�llbarhet skall den i det n�rmaste vara okrossbar. �ven med plasthals. Att d�ma av dina kommentarer om ljudideal gissar jag att du hade blivit n�jd med en Fluke tenorucke med rosewoodbr�da. Den ska tydligen ha ett v�ldigt stark, mer gitarrlikt ljud. Det �r allts� i samma kropp som den p� Jam fast med l�ngre hals. Kan st�mmas p� lite olika s�tt beroende p� hur man vill ha det.

http://www.fleamarketmusic.com/store/scripts/prodList.asp?idCategory=5

http://www.ukulele.de/menu/index.html

N�r det g�ller ukulele �r jag starkt F�R fundamentalism. Martin gjorde instrumentet full�ndat f�r r�tt l�nge sedan...
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 6:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack alla v�nliga f�r all hj�lp och alla kommentarer.

Jag skulle nog ocks� vilja ha en fundamentalistucke, men om jag bara f�r v�lja en s� v�ljer jag nog bastarducken. Och sanningen att s�ga s� till�ter inte ekonomin att det blir n�gon annan �n Hamanon ett l�ngt tag fram�ver. Men jag �r glad �nd�. Faktiskt �r ukulelen ett s� pass trevligt och roligt instrument att det funkar �ven med ett budgetinstrument, den �r inte s� d�lig trots allt.

Det verkar inte som om n�gon p� forumet f�respr�kar det ena eller andra sp�ret till den grad att det skulle kunna leda till falangbildningar i kommissionen (s�g att jag gissar r�tt h�r). Men lite h�rda argument och h�tska mots�ttningar piggar alltid upp diskussionen.

F�r att knyta tillbaka till �l. Om man vore elak skulle man kunna j�mf�ra fundamentalisterna med dem som enbart f�respr�kar �l bryggt enligt reinheitsgebaut (fast s� stollig tror jag inte n�gon �r), dvs det finns bara ett recept (lite religi�st, s� d�r).

Som en hembryggare uttryckte det om den saken:

"Vilket trams! T�nk vad mycket man skulle missa d�."

Det betyder nu inte att man inte kan uppskatta ett �l just f�r att det f�ljer en viss upps�ttning tillverkningsregler. Det blir bara tokigt n�r man utlyser jihad mot allt annat.

Men nu pratar jag som sagt om helt andra och s�mre m�nniskor �n de som ing�r i kommissionen.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 6:58 pm    Rubrik: Svara med citat

H�r �r den. Ukulele�l-tr�den:

http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=176&highlight=ukulele%F6l

Vad var det nu d�, som var s� f�rf�rligt m�rkv�rdigt med amerikanskt �l? Wink
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 314
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 11:53 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
... sanningen att s�ga s� till�ter inte ekonomin att det blir n�gon annan �n Hamanon ett l�ngt tag fram�ver. Men jag �r glad �nd�. Faktiskt �r ukulelen ett s� pass trevligt och roligt instrument att det funkar �ven med ett budgetinstrument, den �r inte s� d�lig trots allt.

Shocked ... �h... Hmmm!!! Hamanon???
Jag trodde du hade en Mahalo u30!??
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 8:17 am    Rubrik: Mahalo d�, inte Hamano! Svara med citat

Ja, jag �r kanske dum i huve. H�na mig bara.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 10:44 am    Rubrik: Svara med citat

Citat:
D�remot p�stod Calypsonic att ukulelen fr�mst �r ett rytminstrument. Jag har h�rt det f�rr n�gonstans ocks�. Mja, skulle jag s�ga. Helt klart i viss "traditionell" ukkemusik. Men det finns ju s� m�nga som g�r helt andra saker. Det �r dd�rmed engeneralisering som knappast g�ller idag. Enligt min ringa mening allts�.


Det mesta runt uckar verkar lite mots�gelsefullt Wink
I n�stan alla fall jag h�rt, d�r ucken INTE haft rollen som rytminstrument, s� verkar gitarren vara den stora f�rebilden.
Blir lite f�rvirrad Rolling Eyes h�ller med om att gitarriga uckar �r en smula meningsl�st, men �nd� verkar m�nga �nska att deras ucke egentligen vore en g****r, b�de i spelet och dess utseende...

Detta p�miner mig lite om clawhammerbanjon (Oldtimemusik i allm�nhet) som jag har h�llt p� med v�ldigt mycket, d�r instrumentet egentligen �r en sorts rytminstrument som spelar melodi sammtidigt, melodin �r i det hela en smula difus och antalet toner �terh�llna eller begr�nsade... lite som ett axplock ur melodin som spelas med eller cynkoperar med fiolens melodi, men det �r just det som ger musiken och instrumentet sin identitet och charm! ur detta utvecklades d�remot Bluegrassbanjon, ett helt annat instrument �n det ursprungliga men j�kligt charmigt det ocks� Wink

I traditionel uckemusik fungerar det ju ungef�r likadant, att h�gerhanden kompar och cynkoperar i och runt takterna, medan lillfinger och akordvariationer axplockar och f�rst�rker delar eller hela melodin beroende p� l�tens karakt�r och tonart.
M�nga "vanliga m�nniskor(icke musiker)" har sv�rt att f�rst� musiken om man enbart lyssnar p� ett instrument ur en hel ensemble, det �r det eviga dilemmat f�r folkmusiker Wink

Det �r f�rst n�r ett instrument spelas i sitt r�tta element som man kan avg�ra om det �r ett bra instrument eller ej.

Men i modern uckemusik har man ju tagit ucken ur sitt naturliga element och satt den som en ers�ttare till gitarren, kanske f�r att ge ett lite annorluna sound f�r att inte tala om det visuella... (att posera p� scen med ett coolt o sofistikerat instrument som man egentligen inte beh�rskar)
D�rmed kan man ju �ven ifr�gas�tta uckens st�mning, som �r optimal f�r en typ av spelteknik, m�nga har ju �ven l�st detta med att byta ut A/G str�ngen mot en oktav l�gre.
Men hur bed�mmer man d� om en ucke �r bra/prisv�rd eller ej?
Det �r ju tv� helt olika instrument vi talar om. det m�ste nog bero p� �ndam�let Wink

Eller kan det vara s� enkelt, att det ska vara kul att spela p� dom?
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?


Senast �ndrad av Calypsonic den tor sep 13, 2021 11:58 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 11:27 am    Rubrik: Svara med citat

Det h�r var/�r en mycket intressant diskussion f�r jag s�ga. Men den b�rjar b�ra iv�g mot en mer generell "vad �r en ukulele"/"vad �r en bra ukulele"-diskussion. Mitt n�sta inl�gg i denna diskussion �r iaf en klockren avvikning fr�n �mnet i den riktningen. Allts� startar jag en ny tr�d. Men knyter i den an till ffa Calypsonics senaste inl�gg.

Edit: Nu har jag skrivit det f�rsta inl�gget i den nya tr�den och kan l�nka dit:
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?p=9149#9149

Och innan jag hann g�ra det hann Claypsonic uppt�cka tr�den och utlova ett bidrag till den. Ibland �r vi blixtsnabba h�r p� forumet.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den tor sep 13, 2021 12:02 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 11:58 am    Rubrik: Svara med citat

Jag ber ruskans mycket om urs�kt f�r detta Embarassed

Trevligt att Robert uppfattade det sista som intressant! jag var lite orolig precis n�r jag skulle skicka in den att jag kanske skulle uppfattas som tjurig Laughing

Puss
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?


Senast �ndrad av Calypsonic den tor sep 13, 2021 2:50 pm, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Roosen



Registreringsdatum: 03 juli 2005
Inl�gg: 39

Inl�ggPostat: tor sep 13, 2021 12:28 pm    Rubrik: Svara med citat

F�r att �terg� till tr�dens �mne, n�mligen ekolelen... s� k�nner jag en oerh�rd hatk�rlek till den.
(Den finns f�rresten att l�sa om p� UkuleleSolens recensionsida)

N�, det g�r inte finst�mma den. Man rubbar inte st�mpinnarna... f�rr�n man tar i lite h�rdare - och vips s� ligger man flera halvtoner fr�n den ton man bara ville justera lite.

Men, det �r l�tt att b�ra med sig, jag tycker den h�ller st�mningen fort efter str�ngbyten och jag tycker den l�ter b�de ettrigt (i positiv bem�rkelse) och klart.

Jag har flera g�nger bytt ut min ekolele mot andra modeller. Men likafullt plockar jag fram ekolelen efter n�n dag, bara f�r att jag inte kan slita mig fr�n den.
_________________
__________________
Marcus
www.ukulelesolen.se
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida MSN Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3  N�sta
Sida 2 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006