Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Allander Eko-lele
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
oggioh



Registreringsdatum: 13 februari 2007
Inl�gg: 23

Inl�ggPostat: tor apr 12, 2022 9:23 pm    Rubrik: Allander Eko-lele Svara med citat

Jag har h�rt mycket snack om att Allanders svarta ukke skulle vara b�ttre �n Ekolelen.. Men vad ska man ha f�r n�gon om man ska handla n�gon av de tv�?? Sj�lv tycker jag att Ekolelen �r snyggare Smile Laughing
_________________
''
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 12, 2022 9:29 pm    Rubrik: Svara med citat

Den kritik jag har h�rt riktas mot ekolelen g�ller st�mskruvarna. P� Ekolelen �r det enklast t�nkbara sort. Koniska "friktionsskruvar" i tr�, de �r sv�ra att "finst�mma" med om jag f�rst�tt r�tt. (Men de kan man nog byta mot "vanliga" friktionsskruvar).
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
oggioh



Registreringsdatum: 13 februari 2007
Inl�gg: 23

Inl�ggPostat: tor apr 12, 2022 9:59 pm    Rubrik: .. Svara med citat

vilken av de tv� skulle du handlat??
_________________
''
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 12, 2022 11:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte riktigt. Men jag skulle nog k�pa ekolelen.

Av de tunna uckarna �r ju den svarta den mest s�lda. Jag f�redrar mindre vanliga saker framf�r mer vanliga saker.
Ekolelen har ett snyggare huvud. Br�ko g�r bra och r�tt snygga uckar. Men huvudena har de aldrig brytt sig om att g�ra snygga. De �r raka och "grovt" tillyxade". Ekolelen �r undantaget. Dess huvud har l�tt sv�ngda sidor � la Gibson. Men jag skulle byta st�mskruvar. Det blir ju ytterligare en hundring eller tv� p� priset. Och om priset �r v�ldigt viktigt s� �r ju den tunna svarta n�gra hundringar billigare (�tm hos JAM) redan innan ett s�nt byte.

Jag tror b�da uckarna �r bra k�p. De tunna Br�ko-uckarna har ett ljud som jag tycker om - "ett h�rligt plonk".
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 774
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 13, 2022 11:48 am    Rubrik: Svara med citat

Jag kan bara inst�mma i Roberts beskrivning (och �sikter) efter n�gra timmars spel p� en l�nad ekolele (en present till en kompis).

Den l�ter sn�ppet b�ttre �n den svarta tycker jag.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
oggioh



Registreringsdatum: 13 februari 2007
Inl�gg: 23

Inl�ggPostat: tis maj 01, 2007 9:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag sl�r till p� ekolelen om de inte har den svarta p� lagret. Smile
_________________
''
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 11:00 pm    Rubrik: Ekolelen Svara med citat

Jag var inne p� Jam idag, n�r jag hade en timme att sl� ihj�l. Jag hade best�mt mig f�r att prova m�lukulelen (ekolele) och budgetalternativet (Jerker Loudmouth). Dessv�rre m�ste jag s�ga att jag blev lite besviken p� ekolelen. Eftersom jag spelat fiol tidigare tyckte jag inte att st�mskruvarna var n�got problem. Intonationen l�t ok. Men ljudet var lite inst�ngt. Mer "loud" �n loudmouth kanh�nda och b�ttre intonerad �n denna. Men ekolelen k�ndes lite stum i klangen. Om det nu �r det "uckiga" ljudet som alla pratar om, s� vet jag inte om det �r att f�redra.

Kanske var det en str�ngfr�ga, eller s� hade jag helt enkelt st�llt in mig p� ett annat ljud, vad vet jag. Det k�ndes dock som om det var sv�rt att hitta ett instrument som l�t n�mnv�rt b�ttre (eller lika bra) som min Mahalo U30 sk�msucke. Faktum var att jag inte tyckte att n�gon utom Fluke (fast ett instrument av plast g�r ju bort), concert-"lullulelen" och en Martin SO l�t mer �n ok i de h�ga registren.

Det kanske �r det jag som �r fl�ng, eller s� str�ngar Jam-folket instrumenten med l�gbudgetstr�ngar. Och hur 17 ska man d� kunna hitta en ukulele som passar? Man st�ller sig ju inte g�rna och str�ngar om ett instrument i taget, med medhavda str�ngar.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 11:19 pm    Rubrik: Svara med citat

Helt kort bara min reflektioner/erfarenheter runt de instrument du provat.

Jag gillar Loudmouthen. Den b�sta laminatucken jag spelat. I klass med dyrare uckar i "riktigt" tr�. Men h�r g�r Aquila-str�ngar stor skillnad.

Martin SO var en stor besvikelse. Fattar inte att de vill s�tta sitt namn p� en s� pass medioker ukulele med tanke p� det arv de har. Det �r inte en d�lig ucke men inte konkurrenskraftigt prissat och inte i klass med de vintage-modeller jag h�rt och spelat.

Som sagt. Jag gillar den tunna (ofta svarta) Br�kon/Allandern och jag har uppfattat Ekolelen som ungef�r likv�rdig b�de ur ljud och spelsynpunkt. Har ingen egen uppfattning om vad str�ngarna betyder i detta fall men jag vet att m�nga tycker att de vunnit p� att byta till Aquila.

Lullulelen tycker jag personligen �r gr�sligt �verdekorerad och har d�rf�r inte �gnat den mycket uppm�rksamhet. Jag provspelade den helt kort n�r Jerker hade den med sig p� en tr�ff en g�ng. Jag tyckte den k�ndes "laminatig" minns jag.

Vad man b�r t�nka p� n�r man provspelar ukulelelar �r att de l�ter olika f�r den som st�r framf�r (publik) och den som spelar instrumentet. Skillnaden kan vara ganska stor n�r det g�ller vissa modeller (Resonatoruckar �r det tydligaste exemplet). Det kan allts� l�na sig att be n�gon annan (som jobbar i butiken t ex) spela p� instrumentet ocks� innan man best�mmer sig.

Den d�r Maholosen som man f�r ett hard case med d�? Provade du den?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis sep 11, 2021 11:48 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag provade den med hard case och �ven h�r blev jag besviken. Jag kan h�lla med om att SOn inte hade n�got m�rkv�rdigt ljud, intonationen var det dock inget fel p�. Jag vill h�r p�peka att jag �r nyb�rjare (spelat sedan juli) och kanske bara inte hajar grejen. Men m�nga av instrumenten klarade inte en oktav p� en och samma str�ng, och d� b�rjar det k�nnas mer som en leksak �n ett instrument, tycker jag.

Lullulelen �r i pr�ligaste laget, men jag tyckte den var trevlig, vilket kan berott p� att jag blev s� besviken p� de flesta andra instrumenten. Jag t�nker mig dessutom att (bland annat) spela lite qvalit�ts-country, typ tidig Johhny Cash och Hank Williams SR, och d� kan pr�let vara helt r�tt.

Loudmouthen, som jag provat f�rut och gillat, l�t inte alls bra. Fluken l�t juste, men som sagt - plast? H�ller det? L�dan i plast kan jag haja, men greppbr�dan?

Positivt i sammanhanget �r v�l att jag k�nde att den v�rsta inf�rskaffningsfrossan la sig t�mligen omg�ende.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 8:39 am    Rubrik: Svara med citat

Ukulelen �r ett instrument med litet tonomf�ng. S� �r det. Det �r ocks� en av utmaningarna med att g�ra musik med ukulelen och en av de faktorer som jag tror g�r att man aldrig tr�ttnar riktigt p� instrumentet.

En oktav kan man tycka att en ukulele ska klara p� varje str�ng. Och jag antar att du menar att den ska vara v�lintonerad �ver hela oktaven. Jag kollade hastigt med fem av mina ukulelar h�r hemma.

Ingen av de tre sopranouckarna jag testade var helt v�lintonerad p� alla fyra str�ngarna p� 12:e bandet. B�st var min gamla Martin Style 0. D�r var det bara A-str�ngen som var aningen off p� 12:e bandet. Br�kon (No 4, tror jag min modell heter) min f�rsta ukulele f�ll igenom p� F# och B-str�ngarna. Loudmouthen hade inte en ton r�tt p� 12:e bandet (och �nd� har den den l�ngsta greppbr�dan av mina sopran-uckar 15 band!

Mina tv� uckar i konsert-storlek (Johnson resonator och K.Wave Les Paul) var b�da perfekt intonerade p� 12:e bandet

Jag ser tv� samband. Ju st�rre ucke desto l�ttare att g�ra ett v�lintonerat instrument. Det andra �r att priset p� en ukulele visar sig h�gre upp p� halsen. De tre uckar som var v�lintonerade p� 12:e bandet (jag r�knar in Martin-ucken) har var och en kostat ett flertal tusenlappar. (Och fortfarande m�nga tusenlappar mindre �n vad de flesta betalar f�r en bra g****r, tex)

Min slutsats:
Eftersom det har dr�jt mer �n 5 �r, med i stort sett dagligt ukulelespelande, innan jag kollade hur v�lintonerad en ucke var p� 12:e bandet spelar det i praktiken v�ldigt liten roll.
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den ons sep 12, 2021 9:12 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 8:55 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag vill h�r p�peka att jag �r nyb�rjare (spelat sedan juli) och kanske bara inte hajar grejen. Men m�nga av instrumenten klarade inte en oktav p� en och samma str�ng, och d� b�rjar det k�nnas mer som en leksak �n ett instrument, tycker jag.


Det finns inte mycket av en grej att haja. Antingen gillar man n�got eller s� g�r man det inte. Det �r klart att med stigande erfarenhet kan ju preferenserna f�rskjutas i och med att man h�r fler ukkar och f�rst�r vad som �r m�jligt. Men vad man gillar f�r typ av ljud �r f�rst�s personligt. Du �r inne p� helt r�tt sp�r n�r du provar intonationen �ver en oktav. Gl�m inte ocks� att prova intonationen p� de f�rsta banden. Om sadeln �r h�g kan det bli v�ldigt fel d�r. Det g�ller nog mest de billigare ukkarna.

Jag har ocks� provat lullulelen helt kort och var inte s�rskilt imponerad. Jag menar den var bra men alldeles f�r ddyr. IOFS kostde den v�l fr�n b�rjan ungef�r 4500. Nu har den ju varit tillf�lligt(?) priss�nkt till 3000 r�tt l�nge, men f�r de pengarna och mindre kan man f� b�ttre. Jag t�nker t ex p� den Hamano som H�gel har. En KoAloha kostar ungef�r lika mycket som lullulelen g�r nu. Fast d� tillkommer frakt och risk f�r tull- och momskostnader. Fluken �r det m�nga som gillar. Plasten s�gs h�lla, �ven i greppbr�dan. Det finns �ven en lite dyrare variant med greppbr�da i tr�, som de flesta rekommenderar att man v�ljer om man k�per en Fluke. Sj�lv skulle jag i s� fall f�redra en Flea, som �r byggd enligt samma koncept men med smidigare kropp utan vassa h�rn som �ter sig in i armen.

Kom p� n�sta m�te s� f�r du h�ra och provspela en m�ngd olika ukkar innan du best�mmer dig. Hur var det? Du har en ukke va? Annars kan jag ta med mig en extra s� du inte beh�ver k�pa n�got bara f�r att ha n�got att spela p� d�.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1609
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 9:34 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Eftersom det har dr�jt mer �n 5 �r, med i stort sett dagligt ukulelespelande, innan jag kollade hur v�lintonerad en ucke var p� 12:e bandet spelar det i praktiken v�ldigt liten roll.

Det kan bero p� att du liksom jag hittills mest h�llit till p� de l�gre banden. Enstaka toner kan funka om de �r lite off men tar man ackord kan det l�tta r�tt illa om alla str�ngar �r olika mycket fel. Och �r det ett relativt stort intoneringsproblem p� tolfte bandet s� kan man nog anta att det �r m�rkbart �ven p� t ex sjunde.

Det �r l�ttare att f� st�rre instrument ok intonerade i den meningen att en mm fel blir f�rre procent fel. Men det g�r precis lika bra att f� en sopran v�lintonerad som en concert, egentligen. Av fysikaliska sk�l �r str�nginstruument med band aldrig perfekt intonerade p� alla band p� alla str�ngar. Det beror bl a p� att tonintervallen inte riktigt "g�r j�mnt upp" matematiskt �ver en oktav. Det blir att kompromissa allts�. Dessutom kr�ver olika str�ngtjocklek och -material egentligen n�got olika str�ngl�ngder. S� med ett rakt stall blir det aldrig helt perfekt. En del ukkar har, liksom i stort sett alla gitarrer n�gon form av kompenserat stall d�r str�ngl�ngden varierar n�got. Tjockare str�ngar �r n�got l�ngre. F�r att bli helt perfekt borde denna kompensation ocks� finnas p� varje band, men det skulle bli lite sv�rspelat d�, s� �terigen f�r man kompromissa. Martin har ingen kompensation tror jag, d�remot tror jag att K-wave och Johnson har det, men �r lite os�ker. Vidare har KoAloha och Applause kompenserat stall, f�r att n�mna tv� till.

F�r att ytterligare kr�ngla till det kan en egentligen v�lintonerad ukke bli felintonerad med gamla och tr�tta str�ngar. Eller med d�liga str�ngar, som kanske inte har j�mn tjocklek och densitet �ver hela l�ngden. N�got som ocks� kan orsakas av att man sliter f�r mycket i dem n�r de �r nya och man vill k�ra in dem.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 10:38 am    Rubrik: Svara med citat

Precis n�r jag st�ngt av datorn och skulle l�gga mig b�rjade jag fundera i tv� banor som ni redan har ber�rt h�r.

1) Just nu spelar jag lite h�gre upp i registret och d� l�ter det onekligen b�ttre p� ett st�rre instrument, oavsett vilket. D�rf�r var det, n�r jag t�nker efter, egentligen ljudet hos en concert- eller tenorukulele som jag (omedvetet) var ute efter.

2) Det st�ller naturligtvis oerh�rt mycket h�gre krav p� precision vid tillverkningen av en ucke med mindre mensur, br�kdelarna blir ju mindre och risken att hamna fel mycket st�rre med "kortade" str�ngar, dvs h�gre i registren.

Jag kan se charmen med b�de den traditionella ukulelen och en utveckling av instrumentet (mer "gitarrljud", som m�nga uttrycker det). Amerikanerna verkar ha en f�rk�rlek f�r tenoren och ett "modernare" instrument (missuppfatta mig r�tt h�r). Ett intresse jag odlar vid sidan om ucken �r �l och �ven h�r resonerar amerikanerna p� samma s�tt: respekt f�r traditionerna, men framf�r allt en experimentlusta och en �nskan att "f�rb�ttra".
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 96
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 10:42 am    Rubrik: Svara med citat

Som svar p� din fr�ga jukkalele: jag har en Mahalo u30, tidigare kallad "sk�msucke" av mig, men efter g�rdagens provspelningar n�stan satt p� pedistal (pga priset i relation till kvalit�n, eller tv�rtom).
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke


Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 233
Ort: Stockholm, Saltsj�baden

Inl�ggPostat: ons sep 12, 2021 11:46 am    Rubrik: Svara med citat

Ucken �r ju egentligen fr�mst ett rytminstrument, s� dess begr�nsning h�nger ju fullkomligt p� spelarens h�gerhands teknik.
Om man vill ut�ka tonomf�nget eller ja... ialafall ut�ka m�jligheten att kunna v�lja olika spelstilar och akordklanger, kan man ju g�ra som dom flesta folkmusiker g�r (d�ribland jag),
att st�mma ner alla instrumentets str�ngar en helton (p� g****r D-D/ ucke G) och sedan som standard ha ett capo p� andra band f�r att uppn� normalst�mning, kan ev kompenseras med tjockare str�ngar f�r vissa instrument, men dom flesta str�ngar som �r medium eller tjockare ska klara sig utm�rkt.
Uckarna st�ms ju som bekant fram o tibax mellan A o G st�mning, s� jag skulle d�r rekomendera en i Consert storlek, st�md i G, med capo p� andra band har man ungef�r normal mensur och en vanlig A st�md sopran ucke, dessutom kan man avnjuta dom n�got vibranta egenskaperna hos en G st�md ucke �ven n�r man spelar i A Wink

Intonering �r ett vanligt problem ganska l�ngt upp i prisklasserna men s�rskillt i fabriksinstrument d�r stallen ofta �r helt fel limmade Sad
Som regel �r det b�st att ha stallet underintonerat dvs att stallet �r lite l�ngre bak. enklast att g�ra p� vanlig ucke �r att ta loss stallbenet och fasa ryggen bak�t s� l�ngt det g�r utan att p�verka str�ngh�jden f�r mycket. p� traditionella uckestall kan man med stor f�rsiktighet fila framkanten av tr�stallet l�ngs med ryggen s� utg�ngspunkten kommer lite l�ngre bak, men gl�m f�r helv..te inte att skydda uckens lock innan du filar Shocked
Dessutom beh�ver str�ngarna ca 1 mm att vila p�.

Kompenserade greppband finns! Mikael Sanden som byggde min g****r tillverkar en modell med s�dana Smile
http://www.sandenguitars.com/se/htm/home-art3.htm#
_________________
Kan man brotta ner en elefant me bara h�nderna om man skriker NU J�VLAR!! just n�r man g�r till attack?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2, 3  N�sta
Sida 1 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006