Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

F�rslag p� m�tesdatum: 6 oktober
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Eleonore



Registreringsdatum: 15 juli 2005
Inl�gg: 15

Inl�ggPostat: m�n sep 26, 2021 2:44 pm    Rubrik: F�rslag p� m�tesdatum: 6 oktober Svara med citat

F�rslag: torsdag 6/10.

Hejsan

Har ni hittat n�gon tid f�r n�sta m�te? I annat fall f�resl�r jag torsdagen 6 oktober. Funkar det? f�r vi vara p� Jam?

Ska jag kopiera upp Norge, Norge?

Tjo!
Eleonore
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Maggan



Registreringsdatum: 31 maj 2005
Inl�gg: 5
Ort: Liding�

Inl�ggPostat: m�n sep 26, 2021 3:58 pm    Rubrik: nytt m�t Svara med citat

Jag kan den 3,4,5,6 okt.
_________________
Maggan
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Mats



Registreringsdatum: 04 augusti 2005
Inl�gg: 67
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n sep 26, 2021 10:18 pm    Rubrik: Svara med citat

6:e oktober passar bra f�r mig. Jag kan alla dagar den veckan.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 27, 2021 10:23 am    Rubrik: Svara med citat

Tjena
Det har varit en del annat p� sistone, men nu skulle det kunna sitta fint med en kommissionssammankomst. 6:e funkar bra f�r mig, d�remot kan jag inte den 5:e. �vriga dagar i den veckan ser bra ut.

Det vore himla kul med kopior av Norgevisan. Jag lovade ju sist att leta p� n�tet. Det gjorde jag ocks�, men hittade bara texten - inga ackord s� l�ngt Google r�ckte.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Pierre



Registreringsdatum: 16 september 2021
Inl�gg: 3

Inl�ggPostat: tis sep 27, 2021 12:14 pm    Rubrik: Svara med citat

Well, if you allow me to come in I will be there, actually any other day in the week will be ok too for me.

By the way I don't understand nothing about what you're talking about, Norgevisan, kopior, uh, what ?

Pierre
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 27, 2021 3:43 pm    Rubrik: Svara med citat

Hi Pierre

You are of course most welcome to join not only our commission on the Internet, but also in real life. I understand that it must be difficult to understand what everybody is writing, but you'll soon get a hang of it. Anyway, Norgevisan is a song that mocks Norway and Norwegians (it's a long story, so let's save it for later) and the discussion was about making copies of the lyrics and chords for everybody for the next meeting.

So see you on the 6th or whenever the meeting will take place.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Johan



Registreringsdatum: 04 maj 2005
Inl�gg: 2
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis sep 27, 2021 6:32 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej!

6/10 funkar bra f�r mig.

Vilka l�tar ska vi d� l�ra oss till m�tet? N�gra f�rslag?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Eva Forss



Registreringsdatum: 02 maj 2005
Inl�gg: 18
Ort: Gubb�ngen

Inl�ggPostat: tor sep 29, 2021 9:30 am    Rubrik: Svara med citat

Wink Den 6:e oktober g�r bra. Kopiera g�rna Norge Norge
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Eleonore



Registreringsdatum: 15 juli 2005
Inl�gg: 15

Inl�ggPostat: tor sep 29, 2021 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

D� verkar det som om vi har best�mt oss f�r den 6/10.
Kunde vi vara p� Jam?
Ska vi s�ga kl 19?

Ska bli j�tteskoj att f� spela lite!
/eleonore
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 29, 2021 1:47 pm    Rubrik: Svara med citat

Den 6:e fungerar f�r min del. Vad g�ller att vara p� JAM f�r man nog fr�ga Jerker direkt. Han �r inte inne p� forumet allt f�r ofta (�r mitt intryck).

Jag har dr�jt lite med att svara i tr�den eftersom jag inte tyckte det fungerade s� bra p� JAM senast. Tidigare har JAM varit ett bra st�lle men jag tror att vi passerade en gr�ns i deltagarantal f�rra g�ngen f�r att JAM ska funka. Det blev 2-3 grupper och n�gra som inte var med i n�gon grupp.

Jag vet att Ukulelerud varit i kontakt med n�got studief�rbund och med n�gon lokal. Han har lovat rapportera utfallet av denna sondering. Den lokalen �r dock f�renad med en viss kostnad.

Nu kanske vi inte blir fler den 6:e �n att det funkar p� JAM men vi b�r nog f�r framtiden f�rs�ka hitta n�got st�lle som g�r det m�jligt f�r 15-20 pers att spela tillsammans (och i idealfallet ocks� g�ra det m�jligt att dela upp sig i mindre grupper och ha lite buskaspel ocks�).

L�tar att lira d�? (En annan l�rdom fr�n senast �r att tre l�tar �r en fj�rt i v�rldsrymden f�r ett spelsuget ukke-g�ng. H�r beh�vs minst dubbelt s� m�nga)

Norgevisan, verkar st� h�gt p� listan. (Pierre: This song has quite a story to it. It really put a strain to the normally very good relation between us and our neighbour Norway, when it was played on the radio (in 1968?). Its fun but also very rude to Norway with many �accusations� that totally lack foundation.)

Vad i helvete har de f�r sig in i banken efter tre? (Swedish version of Does your chewing gum loose its flavor) tycker jag �r en l�t i samma musikaliska anda som Norgevisan. Den tycker jag vi kan spela ocks�.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1782
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor sep 29, 2021 7:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Apro� s�nger till n�sta tr�ff. Gl�m inte att kika i "ukulelekommissionens s�nger" Rolling Eyes
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: fre sep 30, 2021 11:51 am    Rubrik: Ang detta med samlinglokal, l�tar att spela och lite annat Svara med citat

F�rst som sist vill jag bara till Robert be om urs�kt f�r att jag skriver mitt inl�gg f�rst denna stund o inte tidigare som jag utlovat. Har dessv�rre drabbats av den olyckliga omst�ndigheten att tvingas arbeta (!), och dessutom sent flera dagar i rad. Var d�rtill bortrest i helgen vilket ytterligare f�rsenade detta inl�gg.

N�v�l, skam den som ger sig. Deltog �ven jag i senaste kommissionssammankomst p� JAM o gjorde mig i samband med detta n�gra reflexioner.
- Har alltid uppskattat v�ra sammankomster o �t att h�mningsl�st tillsammans med likasinnade f� h�nge sig �t en stunds musikaliska passioner �ver ukulelen. Det som senaste g�ngen gjorde mig lite besviken var att
- lokalen kom att k�nnas v�ldigt tr�ng d� vi iofs var gl�djande m�nga musikanter
- spelandet av de l�tar vi sagt vi skulle �va p� inf�r detta tillf�lle aldrig kom att spelas - samt
- v�r tr�ff kom att k�nnas s�llsynt kaotisk, vilket ocks� gjorde att jag uppfattade att flera aldrig fick chansen att "komma till" om man inte lyckade armb�ga sig fram till ngn som hade en p�rm med l�tar (o vi var inte s� m�nga, 2-3 stycken).

Kort sagt tyckte jag inte att det var lika kul att spela denna g�ng som alla tidigare g�nger. Det blev mest r�rigt o fick mig att bryta upp l�ngt tidigare �n jag t�nkt. Fick k�nslan av att andra kom att g�ra likadant.

Sammantaget fick det mig att tycka att
1) kommissionen beh�ver en st�rre lokal - samt -
2) det beh�vs ngn form av "m�tesstruktur" f�r att f� ett b�ttre gemensamt utbyte

Vill f�rst bara kommentera detta med "struktur" d� jag i tidigare sammanhang k�nnt mig utpekad Wink som att vara ngn form av strukturfacist, n�got som jag ivrigt vill f�rneka! Men, om man nu �r en st�rre grupp som ska f�rs�ka g�ra ngt kul ihop s� tror jag p� viss ordning!

V�r tidigare id� att f�rs�ka ha en l�tlista p� 2-3 l�tar att �va in inf�r varje tr�ff tycker jag �r bra. Att d�rtill det alltid finns ngn form av fadder f�r varje l�t vi spelar, tycker jag ocks� �r en uts�kt id�. Faddrarnas uppgift skulle d� vara att introducera sin resp l�t f�r de �vriga o hj�lpa till med att "s�tta" den/desamma. Sedan kan ju faddeskapet f�r l�ten alltid �verl�tas till ngn ny person i takt med att en l�t ges ngn ny tolkning.

Anser annars v�r tidigare diskuterade arbetsform �r r�tt ok. Kr�ver bara att den till�mpas!

Den skulle dock exvis kunna utvecklas enl f�ljande
- samling tidigt f�r oss nyb�rjare som skulle vilja hitta lite mer r�tt
- vid ett givet klockslag �gnar vi oss �t de 2 - 3 l�tar vi �vat p� inf�r v�r tr�ff
- vid ett annat givet klockslag introducerar vi f�rslag p� nya l�tar (h�r m�ste vi och ocks� hitta en form)
- vid en tredje tidpunkt k�r vi lite blandat o kanske i mindre grupper, beroende p� hur m�nga vi �r, samt
- som sista l�t k�r vi kommissionens "egen" l�t (vilken den nu �r, t ex Flaming Ukulele)
Sen m�ts vi p� webben igen o planl�gger n�sta m�te

Sammantaget; jag tycker vi har en hyggligt bra form, den skulle exvis kunna utvecklas enl mitt f�rslag. Vad som �terst�r �r att finna formen f�r att gemensamt till�mpa denna form. Ska vi t ex inleda v�ra tr�ffar med att v�lja dagens m�tesordf�rande (skulle kunna kallas m�tes-st�mgaffel). Skulle kanske kunna vara vettigt d� ngn uttalad finns som s�kerst�ller "ordningen"?

Ett f�rslag till kommissionsm�tesdagordning skulle d� t ex kunna se ut s� h�r

- Nyb�rjarsamling
- Kommissionssammantr�det �ppnar med val av "st�mgaffel"
- Spelning av tidigare fastst�llda �vningsl�tar
- Intro av nya l�tar fr resp fadder
- Gott & Blandat i st�rre eller mindre grupper
- Kommissionens nationals�ng spelas
- Alla g�r hem

Tja, vad vet jag? Bara ett exmpel Helge. Tyck till sj�lva!

Betr�ffande lokalfr�gan, s� har jag �gnat en del tid under s�v�l f�reg�ende som denna vecka med att prata ett antal studief�rbund resp grundskolor, som har lokaler i centrala delarna av Sthlm. �r lite omst�ndigt o tar lite l�ngre tid �n man kan tro men lokaler finns. Fr�gan �r bara om vi �r beredda att betala f�r dem eller inte.

- Har ett erbjudande just nu uppe p� Eriksbergsgatan 8b d�r SMI (Sthlm's Muskipedagogiska Institut) kan l�na ut en st�rre lokal m�ndagar eller onsdagar, men d� g�rna ser att de f�r 500 f�r en hel kv�ll. Blir ju inte s� mkt pengar utslaget p� ett st�rre antal kommission�rer men kommer bara 2 st en given kv�ll kan det ju bli lite dyrt!!!

- Finns ocks� en m�jlighet att hyra lokal i Studiefr�mjandets Musikhus (Odenplan) fredagkv�ll/l�rdag/s�ndag till 50,- kr i timmen. Ett bra erbjudande men kanske dumma tid mht familj o annat.

Har �nnu inte l�st uppgiften att hitta ngn gratislokal men har f�rsett mig med en r�tt l�ng lista �ver studief�rbund o grundskolor i centrala Stockholm som jag t�nker ringa av n�r jag f�r stunder �ver. Den som vill hj�lpa till f�r g�rna h�ra av sig. Helst skulle jag sj�lv g�rna se att vi hittade ngn centralt bel�gen krog (typ Pressklubben men st�rre) s� man kan passa p� o k�pa sig ett glas �l eller vin. Finns garanterat flertalet s�dana st�llen som inte beh�ver kosta ngt. Vi m�ste bara hj�lpas �t att leta.

S� tycker jag. Trevlig helg alla!
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 30, 2021 3:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller med Robert och ukulelerud i lokalfr�gan. Det var dessutom ett utm�rkt f�rslag till m�tesordning. �ven om jag inte personligen led s� mycket av kaoset senast (jag kanske hade vassa armb�gar...) s� inser jag problemet. Dessutom vill inte heller jag ha det s� kaotiskt varje g�ng. En viss ordning fr�mjar utveckling och faktsikt �ven kreativitet tror jag. Allts� om alla f�r samma information, f�r h�ra samma ideer osv.

S� det h�r med strukurfacismen. Om jag inte minns fel var det herr ukulelerud sj�lv som vid n�got tillf�lle utpekade sig som en anh�ngare av denna l�ra. Senare skrev jag i n�got inl�gg, utan namns n�mnande att vi hade personer med s�dana b�jelser i kommissionen. S� utpekandet tror jag kom fr�n den utpekade sj�lv Twisted Evil Laughing

Och s� det h�r med l�tar. Vad s�gs om The final countdown? Den �r som gjord f�r ukulele. Jag hade stor framg�ng som toastmaster p� min syster br�llop f�rra helgen med att presentera brudgummens far, som �r italienare, genom att p� ukke och s�ng(n�ja) framf�ra en italiensk text till denna l�t. Redan vid introt blev det visst jubel, s� det var inte bara texten, utan f�rmodligen det ov�ntade med att h�ra denna l�t p� detta instrument som orsakade gl�djeyttringar.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
anders
Kommissionens f�gelfluktare


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 198
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre sep 30, 2021 9:57 pm    Rubrik: Re: Ang detta med samlinglokal, l�tar att spela och lite ann Svara med citat

ukulelerud skrev:
[...]
- Har ett erbjudande just nu uppe p� Eriksbergsgatan 8b d�r SMI (Sthlm's Muskipedagogiska Institut) kan l�na ut en st�rre lokal m�ndagar eller onsdagar, men d� g�rna ser att de f�r 500 f�r en hel kv�ll. Blir ju inte s� mkt pengar utslaget p� ett st�rre antal kommission�rer men kommer bara 2 st en given kv�ll kan det ju bli lite dyrt!!!


Jag kan inte vara med p� torsdagen 6/10 (kanske kan komma senart dock), men jag vill bara s�ga att 500SEK per kv�ll verkligen verkar vara ett fynd. Jag �r inte motst�ndare till att vi inf�r en mindre �rsavgift i f�reningen (vad s�gs om n�gonting mellan 150-300SEK?) f�r att skapa en kassa. Ut�ver det skulle man man kanske kunna ta ett mindre "intr�de" om ca. 20SEK? Det borde vara inom rimlighetens gr�nser f�r de flesta och samtidigt ge en liten ekonomisk bas f�r f�reningen.

ukulelerud skrev:
[...] Helst skulle jag sj�lv g�rna se att vi hittade ngn centralt bel�gen krog (typ Pressklubben men st�rre) s� man kan passa p� o k�pa sig ett glas �l eller vin. Finns garanterat flertalet s�dana st�llen som inte beh�ver kosta ngt. Vi m�ste bara hj�lpas �t att leta.


Det vore det b�sta, men jag kan inte komma p� n�got p� rak arm och jag har t�nkt en hel del och dessutom varit p� den hel del st�llen i min da'r. Jag tror att det �r sv�rare �n man kan tro att hitta n�gon spelv�nlig bar/pub. Man m�ste ta i beaktande att vi faktiskt skr�mmer bort g�ster med v�rt spelande och dessutom dricker klent. Det �r ingen bra ekvation aff�rsm�ssigt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: l�r okt 01, 2005 8:07 am    Rubrik: Svara med citat

En kortare l�rdagsreflexion betr detta med kostnader;

10 st kommission�rer x 300 kr �rsavgift ger en kassa om 3000 kr
10 sammankomster per �r ger 300 kr i hyresbidrag per m�testillf�lle
20 kr i "m�tesintr�de" x 10 kommission�rer ger ytterligare 200 kr i hyresbidrag, dvs tot 500 kr i hyresbidrag - dvs vi �r hemma med lokalhyran.

Ett annat antagande �r att vi �r fler betalande kommission�rer, t ex 20st. Detta ger

20 st kommission�rer x 300 kr �rsavgift ger en kassa om 6000 kr

Givet samma hyra som ovan betyder detta att vi b�de har r�d att betala en lokalhyra om 500 kr f�r 10 kommissionssammantr�den o f�r pengar �ver till t ex en vinbox. SKulle vi ha f�rre m�ten f�r vi dessutom pengar �ver lite snacks ocks�! Laughing

Sug p� den. Fortsatt trevlig helg!
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006