Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Apriltr�ff 23/4 i Stockholms Jovialiska UkuleleN�rdG�ng
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 9:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Nu finns det en sjungbok upplagd i en f�rsta version, enligt vad som sades senast. Gissa i vilken del av forumet...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mats



Registreringsdatum: 04 augusti 2005
Inl�gg: 67
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 10:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack, Jukkalele, f�r ett j�ttebra jobb! Nu drar vi igenom alla de l�tarna den 23:e! Jag ska ligga i h�rdtr�ning f�r att l�ra mig F-ackordet...
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 777
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 04, 2022 6:05 am    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
Nu finns det en sjungbok upplagd i en f�rsta version

Snyggt! Kv�llen �r r�ddad. Razz
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1787
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons apr 04, 2022 9:13 am    Rubrik: Svara med citat

Eftersom det "gn�llts" en del om att det snackades f�r mycket p� den senaste tr�ffen p� Saddle & Sabre vill passa p� att p�peka f�ljande:

De huvudsakliga sk�len till att det nu finns en "Sjungbok" �r
1) En konstruktiv och praktisk insats fr�n jukkalele. (Stort tack!)
2) Att det snackades s� mycket p� det f�rra m�tet.


Det hade varit idealiskt om "snacket" hade kunnat sk�tas p� forumet. Inget snack om saken. Principen snack p� forumet och spel IRL �r o�vertr�ffad. Men eftersom det inte har fungerat i praktiken var det n�dv�ndigt att stj�la m�testid om vi ville f� till st�nd en "sjungbok" (och det �r det m�nga som sagt att de vill ha)
Vi gjorde det en f�rsta g�ng i augusti 2006. D� blev det ingen s�ngbok av d�rf�r att vi n�jde oss med att l�tarna fanns p� n�tet. Sannolikt �r det fr�nvaron av en fysisk "produkt"och det faktum att vi den g�ngen valde l�tar vi "gillar" och inte l�tar som"kan spelas i en heterogen grupp" som gjort att vi var tvungna att g�ra om alltsammans f�r att f� en grundpaltta av l�tar till m�tena i Stockholm.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 463

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

puss robban Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 10:35 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Det hade varit idealiskt om "snacket" hade kunnat sk�tas p� forumet. ... det inte har fungerat i praktiken...

Jepp. det hade varit idealiskt. Nepp det har inte fungerat. Varf�r inte d� d�? Tja... det �r ju s� f� som deltar h�r p� n�tet, s� �ven om fr�gor har st�llts t ex om vad som ska spelas n�sta g�ng, har det inte svarats i s�dan utstr�ckning som ens avl�gset skulle kunna indikera n�gon form av "allm�n mening".

Det �r f�rst�s frivilligt att vara med i n�tdiskussioner, men n�r det inte snackats p� n�tet har det f�tt det v�l bli lite snack IRL, �tminstone f�r att best�mma vad som ska spelas. Om det g�r att f� n�gon typ av syl i n�gon typ av v�der f�rst�s... Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 10:29 pm    Rubrik: Svara med citat

VAD FAN �R ETT (EN) �VERPRETTO? Undrar emellertid Martin B Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 463

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 11:25 pm    Rubrik: Svara med citat

snart raderar jag det d�r j�mra inl�gget... Wink
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 11:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Mjaaa. Kan man gissa att det har med bef�lsordning att g�ra? Furir-�verfurir. Pretto-�verpretto. Eller geografi, som i Kalix eller Torne�. Eller s� har det inget med pretto att g�ra �ver huvud taget. S�dana exempel finns ju ocks�. Typ lista (ink�ps- t ex) och �verlista. Eller s� kan det uttrycka motsatsen som i uttrycken en j�vlig ukkespelare och en �verj�vlig ukkespelare. Och s� finns ju exemplet med siden- och tirk�handlerskan Else, allm�nt kallad Tyg-Else som ju inte har ett dugg med �vertygelse att g�ra (f�rutom att hon hade en del s�dana, men det �r en annan historia)

Sj�lva slutledet, pretto, torde ha med pretenti�s att g�ra, dvs att tro att man �r n�got, vilket ju i detta Jantelagens grannland (om nu inte Sandemose blivit medborgare postumt) inte alltid faller i god jord.

Med tanke p� allt ovanst�ende kan det vara v�rt att till�gga att jag faktiskt �r nykter. Laughing Jag har varit p� f�delsedagskalas billedes, s� tillf�lle till motsatsen har inte givits.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 11:37 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
snart raderar jag det d�r j�mra inl�gget... Wink

Nej f�r fan. D� blir ju allt d�refter obegripligt Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: tor apr 05, 2022 11:38 pm    Rubrik: Bra. Svara med citat

Jaa g�r det f�r jag blev deppad av att l�sa det. Jag tycker nog du var v�l negativ mot alla utom dig sj�lv. Emellertid: vad betydde det?
Morsning Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 463

Inl�ggPostat: fre apr 06, 2022 10:44 am    Rubrik: Svara med citat

OMG!!!


Det verkar vara st�rt om�jligt att �verge �mnet s� h�r kommer en favorit i repris:

F�rl�t k�raste v�nnen Martin att jag inte kan l�ta bli att fingra p� min ukulele p� m�tena n�r det babblas f�r l�nge. Jag antar att det �r just den d�r starka dragningen mina fingrar har till min ukulele som g�r att jag befinner mig i denna samling men det �r ju iofs irrelevant i sak.
Och jag �r;
ot�lig
ego
s�, det var sj�lvkritiken, l�gg in dryg, oborstad, h�ggljudd och plump ocks� s� har jag nog t�ckt in det v�rsta.

Vill du ha mer kritik av min person s� �r det bara att lusl�sa tr�darna, det f�rekommer en hel del mer eller mindre ber�ttigad s�dan lite h�r och var. Och f�r all del du f�r g�rna spe p� den ytterligare. Alltid gl�djer det n�gon.

Eftersom huvudpo�ngen, p� ett helt f�r mig obegripligt sett, i min neggiga, halvironiska, halvallvarliga inlaga verkar g�tt s� m�nga f�rbi s� kommer h�r samma sak sagt p� ett tredje vis och mindra �vrdriven i ett f�rs�k att bli n�got mindre misf�rst�dd:

Undertecknad �r:
aningen less p� att strukturfr�gan ALLTID dominerar m�tena och inte samkv�m eller musik.

aningen f�rundrad �ver att strukturfr�gan inte blivit avklarad f�r l�ng sedan vilket resulterar i att det kan bli som p� f�rra m�tet, att ordningsfr�gor varvas med att n�gon med fin ambition och enorma musikkunskaper tar bef�let �ver en kavalkad av nummer som endast en mycket liten andel av de n�rvarande kan f�lja med i, eftersom denne n�gon till skillnad fr�n de flesta i kommissionen har en helt naturlig och fantastisk kontroll och f�rst�else f�r ackordens och f�rgningarnas inb�rdes relationer, uppm�rksammas heller inte, helt naturligt, detta faktum.

Detta �r inte n�gons fel. Det bara �r s�. Och det �r DET jag �r less p�.

Dvs att vi, en hel hoper vuxna herrar och damer (gudskelov), inte lyckats l�sa detta innan m�tena och efter s� l�ng tid, trots att vi har detta utm�rkta instrument(forumet) tillhanda, i vilket jag f�rfattat denna l�nga, tr�kiga och halvt meningsl�sa inlaga som s�kerligen, som vanligt gjort n�gon eller n�gra �nnu mer irriterade, dess intention till trots.

Men skam den som ger sig.

F�r att jag gillar alla i den h�r j�vla kommissionen men jag gillar inte att m�te efter m�te diskutera vad man diskuterar, hur man diskuterar det, om och om igen. I mina �gon g�r ut �ver den f�r m�nga ganska sn�lt tilltagna tidsramen f�r muciserande och samkv�m.

N�stan alla drar ju faktiskt s� fort kv�llen b�rjar komma ig�ng.

Och blir n�gon uppr�rd av detta inl�gg ocks� s� v�nligen ring mig, 070311 17 18 eller skicka mig ett forum-pm ller email s� slipper hela publicus ukulelis f�lja detta sedan l�nge �veravhandlade* resonemang.

�ver i bem�rkelsen v�ldigt, p� samma s�tt som jag anv�nde begreppet �vrpretto d�r pretto �r slang/en f�rkortning f�r ordet pretanti�s Wink

/ Allas �lskade Plink
_________________


Senast �ndrad av Plink-plonk den fre apr 06, 2022 3:20 pm, �ndrad totalt 3 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1619
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre apr 06, 2022 11:19 am    Rubrik: Svara med citat

Jag h�ller i allt v�sentligt med dig Plink. Det �r m�rkligt att vi inte kunnat komma fram till en form �nnu. Det �r som du s�ger ingens fel, eller kanske snarare allas. Jag tror att vi alla mer eller mindre hoppas att n�gon ska ta tag i det hela s� vi sj�lva bara kan komma dit och lira, ta ett par bira och att allt musikaliskt grundjobb redan �r gjort. Det blir mindre lyckat att ta p� sig n�gon slags dirigentpinne (kan man ta p� sig en pinne?) utan att se till att alla har m�jlighet att h�nga med.

N�r det �r som det �r, kr�vs det nog �nd� lite diskussion under m�tena. Om inte annat f�r att best�mma vad som ska spelas, s� att alla kan h�nga med. Var gr�nsen g�r mellan det och "strukturdiskussioner" �r kanske sv�rt att definiera. I alla fall s� f�rl�ngs dessa diskussioner alldeles on�dingt mycket av alla st�rande moment, som g�r att det blir omtag p� omtag. H�r har ditt plinkande f�tt st� som exempel p� s�dant och r�tteligen s�, men det har f�tt en alldeles oproportionerligt stor roll. Vi bidrar alla (absolut inklusive jag sj�lv) mer eller mindre till kaoset, genom att dra n�gra mindre v�lbet�nkta ackord, prata med grannen, l�na st�mapparater h�rs och tv�rs �ver rummet, fr�ga hur man tar ett Fm6 medan n�gon annan f�rs�ker s�ga n�got osv osv. Visst ditt plinkande �r ett st�rande moment, men inte det enda och knappast det v�rsta.

Att folk g�r tror jag beror mycket p� just att det �r kaotiskt och ingen vits att vara kvar. Om vi alla kan vara lite mer "vuxna" i b�rjan, s� kan det nog bli mer spelat ocks�. F�rhoppningsvis kan den lilla sjungboken bidra till att det g�r snabbare att enas om vad som ska spelas gemensamt, �ven om den absolut inte kan utr�tta underverk p� egen hand. Sedan efter ett tag f�r kaoset utbryta och buskspel intr�da i den m�n det �r m�jligt i aktuell lokal.

Sedan g�ller det f�rst�s att ha "r�tt" f�rv�ntningar. En 15-20 personers ukulelesamling kan inte prestera ljuv v�larrangerad musik eller vara spontan.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: fre apr 06, 2022 2:23 pm    Rubrik: Ja, nu skiter vi i det h�r. Svara med citat

Ja f�rl�t mig ocks� k�re Plink-plonk. Vi gl�mmer det h�r och g�r vidare.
Du misstolkar mig om du tror att jag retat mig p� just dig, vi syndar ju
allihop. Det var mest att jag tyckte det l�t s� tr�kigt n�r du n�mnde att
sluta komma att man fick en k�nsla av att det var v�l fan att det skulle
sluta s� h�r, men nu verkar det ju inte g�ra det s� d� s�: frid o fr�jd.
Glad p�sk det som �r kvar �nskar Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 463

Inl�ggPostat: l�r apr 07, 2022 8:11 am    Rubrik: Svara med citat

Glad p�sk Martin och �vriga kommission�rer Smile
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 3 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006