Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Apriltr�ff 23/4 i Stockholms Jovialiska UkuleleN�rdG�ng
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Lasse R
Kommissionens sommartomte


Registreringsdatum: 26 maj 2005
Inl�gg: 199

Inl�ggPostat: ons mar 28, 2022 3:10 pm    Rubrik: Svara med citat

Den 23 april �r en utm�rkt dag att tr�ffas!! Very Happy Nu �r min Jerker Loudmoth lagad! Very Happy Fantastiskt bra service p� JAM m�ste jag s�ga! Very Happy
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 01, 2022 4:23 pm    Rubrik: Svara med citat

T�nkte bara komma med ststusrapport ang sjungboken. Arbete p�g�r, men tar mer tid �n jag haft hittills. Det �r allts� inte klart. Det tar ocks� mer tid �n jag trodde, av flera sk�l. Det var f�rre l�tar �n jag trodde som faktiskt finns upplagda d�r jag trodde att de skulle finnas. Dessutom st�r saker och ting ofta lite fel. Typ att ackorden inte st�r riktigt r�tt. Vissa l�tar har jag text till elektroniskt men ackorden bara p� papper. N�gon l�t, �tm Ovan D�r, kanske ytterligare n�gon hittar jag inga ackord till alls. Nu �r ju den l�ten v�ldigt l�tt att ackords�tta, man m�ste bara v�lja tonart. Jag valde D Wink Ja det �r en massa sm�saker s�d�r som m�ste fixas till. Det ska ju helst bli bra och inte bara en samling l�tar d�r man inte riktigt kan lita p� ackordplacering och annat. Det kommer s�kert att kvarst� fel, men d� f�r vi v�l g�ra uppdateringar p� ett ordnat s�tt.

Det kan bli typ ett litet p�sk�gg av det kanske...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 01, 2022 7:53 pm    Rubrik: Svara med citat

N�n som har text (o ackord) till "L�t hj�rtat va me"? Den skulle v�l vara n�n typ av bubblare. Ackorden kan man nog lista ut om det beh�vs, men texten �r sv�rare att f� till utan f�rlaga Confused
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mats



Registreringsdatum: 04 augusti 2005
Inl�gg: 67
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 01, 2022 9:34 pm    Rubrik: Svara med citat

jukkalele skrev:
N�gon l�t, �tm Ovan D�r, kanske ytterligare n�gon hittar jag inga ackord till alls.


Ovan D�r finns i Allanders "Stora ukuleleskolan" (sid. 27):

Pr�vning(D)ar vi m�ta (D7) f� och vi (G) ofta ej f�r(D)st�
Herrens v�gar n�r han (Bm) �nskar att vi (Em) himlen skola (A7)n�.
Sina (D) barn han leder (D7) h�r genom (G) sorger och be(Gm6)sv�r.
Vi f�r(D)st� hans v�gar (A7) b�ttre ovan (D) d�r. (G) (D)
(D) Ovan (D7) d�r (G) randas morgo(D)nen
och d�r(Bm)hemma (Em) samlas helgo(A7)nen.
Vi skall (D) d� f�r(D7)t�lja (G) om v�r resa (Gm6) h�r.
Vi f�r(D)st� hans v�gar (A7) b�ttre ovan (D) d�r. (G) (D)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 01, 2022 10:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Tack Mats.
Det var ett par saker jag missat. Jag hade inte med Em utan tog A7 redan d�r och s� hade jag ingen 6:a p� Gm, Fast jag �r inte helt s�ker p� vilket jag tycker l�ter b�st...
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: s�n apr 01, 2022 11:59 pm    Rubrik: L�t hj�rtat va me Svara med citat

B�ste Jukkalele, jag �r b�de glad och tacksam �ver att f� dra ett str�
till stacken f�r jag har L�t hj�rtat va me, och jag kopierar upp ett antal
s� det r�cker till oss f�r jag tycker det �r s� kr�ngligt att fixa s�nt med
datorn. Jag tar med det till n�sta m�te.
Det �r synd om myrorna - stackarna, tycker Martin B Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 02, 2022 1:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Lysande Martin. Tack ocks� till J�rgen och Mats f�r bidrag. Ehh, Mats hade jag visst redan tackat. N�ja.

Det inneb�r att allt finns p� plats. Jag tar med mig ett ex av L�t hj�rtat va hem efter n�sta m�te och skriver in det i den f�rsta uppdateringen av boken efter�t. Jag ska g� igenom, spela igenom och i st�rsta allm�het g�ra saker genom boken i dess nuvarande skick. N�r jag konstaterat att den fungerar hyfsat f�rpackar jag den i n�gon motbjudande form och l�gger ut den. Nu kan jag garantera att det blir f�re p�sk.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Axel



Registreringsdatum: 08 januari 2007
Inl�gg: 76
Ort: Str�ngn�s

Inl�ggPostat: m�n apr 02, 2022 2:37 pm    Rubrik: Svara med citat

�r det 23:dje som g�ller ?

har ukulele-abstinens och �r skyldig j�rgen pengar !
_________________
"Legolas"

Krya p� dig Robert!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
zpreston



Registreringsdatum: 01 juli 2006
Inl�gg: 132
Ort: Norrland

Inl�ggPostat: m�n apr 02, 2022 3:14 pm    Rubrik: Svara med citat

LEGOLAS!

Hur har det g�tt med Musik Direkt, Falun och alla andra s�kningarna?
_________________
- they call me the queen of Bossa Nova -
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 10:05 am    Rubrik: Svara med citat

Kul med ett nytt m�te Smile Ring mig n�r alla skitsura kommission�rer surat klart, alla �verpolitiserande kommission�rer v�ndit och vridit klart p� ordningsreglerna och alla superegon k�rt sina 10 solonummer s� dyker jag kanske upp till nachtspelet.

D� slipper jag dels sitta och reta alla med mitt t�lamodsl�sa klinkande, som f�r den oinvigde betyder "sn�lla kan vi inte bara spela en l�t ist�llet f�r att diskutera dagordningen",slipper h�ra alla �verpretton orera om de enorma musikaliska ambitioner denna brokiga skara skall leva upp till och f�r g�ra det JAG gillar (jo jag vet, jag �r ocks� ett ego och har p� slutet sj�lv accepterat och till�mpat skolg�rdsreglerna, vilket jag egentligen avskyr).

- umg�s med ett par sk�na lirare (f�r det kryllar det av i kommissionen), riva av n�n mysig l�t och dricka ett par bira.

Jag har till och med historiskt tyckt att H�gel �r en sk�n lirare. Nu vete fan, en grym pipa och k�nsligt, h�rligt ukulelande kan bara kompensera neggoattityden till en viss gr�ns.

Eller s� skiter jag ialltihopa och l�mnar kommissionen p� samma s�tt jag kom in. Med svada, passion och viss bitterhet.

Ett tips dock till Er �vriga: Diskutera dagordning och l�tval p� forumet och anv�nd tiden p� Era tr�ffar till att umg�s hj�rtligt och spela ukulele.

Med varma h�lsningar Plink
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 318
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 11:41 am    Rubrik: Svara med citat

Hall� d�r!

Jag har tydligen hamnat i Plink-Plonks on�d. Det vill jag absolut inte. Plink-Plonk �r en sk�n lirare. S�: vad menas med "neggoattityd"?

Den beskrivningen k�nner jag inte igen mig i. Jag �r ju hur positiv som helst! Tycker jag!
Jag skrev t.ex. "Vad jag ville peka p� var tv�rtom att vi kanske inte beh�ver vara s� missn�jda med att vi inte f�r till det d�r perfekta samspelandet." Och pl�derade ist�llet f�r lite mer oorganiserat "buskspel", eller "marginaler".
Lirar litet str�nginstrument
Och skrev ox�: "S� vad tycker jag d� om Kommissionen? Bra. Jag hoppas att den kommer att leva vidare. F�r sina "marginalers" skull. H�r tr�ffas vi som aldrig skulle ha m�tts annars (�ver alla gr�nser). Och trots alla frustrationer f�r jag �nd� ut en hel del. Jag har f�tt nya lekkamrater att forts�tta kontakter med �ven utanf�r m�tena. Jag ser fram mot att f� tr�ffa er. Jag kommer att forts�tta att m�ta upp..."

Men det �r klart... Plink-Plonk vill inte h�ra "alla superegon k�ra sina 10 solonummer" (det har aldrig h�nt f.�.) och jag vill inte hela tiden i bakgrunden beh�va h�ra den altruistiske Plink-Plonks st�ndigt p�g�ende solonummer under det l�ga, ekande valvet i Saddle & Sabre's k�llare heller (hur v�lspelat och virtuost solot �n m� vara).
Men jag vill g�rna se honom d�r. Inget kommissionsm�te �r fullst�ndigt utan Plink-Plonk.
Vi f�r v�l leva p� kompromissen: ge och ta. Bara vi slipper formella regler och m�tesordning... �ven i mig finns en anarkist.

Men vadd�, �r man "superego" f�r att man har sv�rt f�r alls�ng?... men jag t�nker nog �nd� ta mig till Allanders v�rldsm�sterskap i allspel p� Uckens Dag.
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 464

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 12:44 pm    Rubrik: Svara med citat

?? Nej H�gel. Du har inte hamnat i min on�d. Inte heller var det dig jag syftade p� i det som egentligen var menat som ett konstruktivt inl�gg i den debatt som blommade upp efter f�rra m�tet. (F�rutom att jag tycker att vara eller intevara resonemang �r j�vligt neggo Wink )

Nu skrev jag dock varken n�got konstruktivt eller ett debattinl�gg. Bara ett avogt ickekonstruktivt inl�gg. Min goda intention rann ut s� fort jag b�rjade skriva.

Jag �r bara uppriktigt less p� allt politiserande. Jag �r p� m�tena f�r att ha trevligt och kul och lira lite. Sist blev det sparsmakat av dessa rara �rter (undantaget det mysiga sistajammet som Jukka redan omn�nmt). Fr�n min synvinkel av anledningarna jag redovisat ovan.

Visst �r det barnsligt av mig att markera mitt missn�je under m�tet genom att gnissla med felan s� fort jag ledsnat eller som h�r, bara h�va ur mig mitt hj�rtas mening utan minsta eftertanke eller sj�lvinsikt.

Men vaffan jag k�nde att jag beh�vde det och nu k�nns det b�ttre.
Tror jag...eller jag vet inte....skitsamma, jag har inte lirat ukulele mer �n vid n�t enstaka tillf�lle de senaste tre m�naderna och vet inte vad det beror p�. Vad jag dock vet �r att tidigare har kommissionsm�tena varit en vitamininjektion f�r mitt ukulelespelande och nu �r jag lack p� att de inte �r det l�ngre. Det skulle vara kul att hitta tillbaka dit.

Med �nnu varmare h�lsningar Plink
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 776
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 1:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
- umg�s med ett par sk�na lirare (f�r det kryllar det av i kommissionen), riva av n�n mysig l�t och dricka ett par bira.

N�sta m�tes dagordning typ. Razz



Om n�gon, mot f�rmodan, skulle k�nna sig sur s� f�r de st� �ver. Wink
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Janne



Registreringsdatum: 03 maj 2006
Inl�gg: 69
Ort: Westcottage

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 2:21 pm    Rubrik: Svara med citat

Tror inte att n�gon �r sur. Alla vill nog det som Plink-Plonk skrev
"umg�s med ett par sk�na lirare (f�r det kryllar det av i kommissionen), riva av n�n mysig l�t och dricka ett par bira."
Men vad jag vill �r bara att kunna delta p� n�gra l�tar som jag haft m�jlighet att tr�na p� innan. Jag har inte kommit s� l�ngt som ni andra i mitt ukulelespelande. Beh�ver d�rf�r tr�na lite p� akorden till l�tarna f�rst.
Har tr�nat mer p� bira under �ren (s� de kan jag) �n ukulele.
S� jag vill bara ha Laughing , spela Lirar litet str�nginstrument och n�gon att dricka.
_________________
Janne

(Spelar hellre �n bra)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1614
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis apr 03, 2022 3:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Ni s�ger alla kloka saker, utom m�jligen J�rgen som inte sa s� mycket Wink vilket iofs kanske �r klokt Laughing

Jag tror s� h�r:
- Alla vill tr�ffas, lira lite, ta ett par bira eller n�t och ha kul.
- Alla har sin egen definition av vad som �r kul.
- Det finns m�nga olika viljor, musiksmaker, grad av behov att framh�va sig, �nskem�l av vad man vill f� ut av m�tena, grader av vilja att sj�lv konstruktivt bidra, f�rm�ga att st� ut med att allt inte �r som man vill, etc etc etc.

D�rf�r tror jag s� h�r:
- INGEN kommer att kunna f� m�tena att passa precis. Och skulle de passa n�gon perfekt blir det andra som det inte passar alls f�r, s� det �r inte ens efterstr�vansv�rt.
- Ska det vara en �ppen sammankomst dit alla f�r komma m�ste vi inse och acceptera ovanst�ende.
- Det b�r finnas n�got f�r alla. T ex kan det vara sv�rt f�r nyb�rjare att f� ut n�got av "buskspel" och f�r mer rutinerade att f� ut s� mycket ur allspel.
- Det g�r inte att g�ra "sin grej" tillsammans med likasinnade om 4/5 av f�rsamlingen ser ut som f�gelholkar och undrar vad som p�g�r.
- Det g�ller att kompromissa och ge och ta som H�gel skrev. Allts� �ven ge.

Fan om man vill spela sin favoritmusik, p� sitt s�tt och i sitt arrangemang, f�r man v�l g�ra det sj�lv eller hitta likasinnade. Storm�ten �r inte r�tt form f�r det. Kunde vara det om det fanns fler st�llen att dra sig undan till.

�h jag svamlar. Kontentan �r i alla fall: Ingen kan f� det exakt efter egna �nskem�l. Inser man det och accepterar det kan nog frustrationerna minska avsev�rt. Lirar litet str�nginstrument

Vilket j�vla liv det blev! N�stan som p� m�tena....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> M�ten p� g�ng Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4  N�sta
Sida 2 av 4

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006