Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Saddle and Sabre 19 mars 2007 -2 �rskalas
G� till sida F�reg�ende  1, 2
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 315
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre mar 23, 2022 8:07 pm    Rubrik: Svara med citat

Oops! Shocked
Verkar som om vi blivit av med v�r "Diktator light", �tminstone p� m�tena (om det nu blir n�gra fler). Tr�kigt.

Robert: Din roll som initiativtagare har vi alla uppskattat stort (men tydligen inte efter f�rtj�nst). Det var i alla fall inte min avsikt att kritisera dig med mitt inl�gg ovan.

Vad jag ville peka p� var tv�rtom att vi kanske inte beh�ver vara s� missn�jda med att vi inte f�r till det d�r perfekta samspelandet.
Se p� spelmans- och gitarrst�mmornas allspel d�r 500 fioler spelar "G�rdebyl�ten" samtidigt, resp. gitarrer som river av "Johnny B Good". Det �r n�got desperat komiskt och patetiskt �ver det (�ven om m�nga �lskar det).
Men beh�llningen f�r de flesta deltagare p� spelmansst�mmorna har jag f�rst�tt �r "buskspelet"; dvs i var och varannan buske p� st�mmoomr�det p�g�r musikalisk aktivitet mellan spelem�n som r�kat st�ta ihop, de delar med sig av erfarenheter och spelar ihop i sm� grupper, eller bara provar varandras instrument och snackar, snackar, snackar... (ja, de dricker en hel del ocks�, men det kan ju vara trevligt i m�ttliga m�ngder).

Det ideala n�r vi tr�ffas (jag undviker att kalla det m�te, f�r det kan l�ta organiserat), skulle jag tycka, vore att man spelar lite mer i buskarna. D� kunde man vandra mellan de olika buskagen och f� sig till livs godbitar fr�n olika h�ll. Det som jag i det tidigare inl�gget kallar marginalen.

Tyv�rr faller v�l detta p� att vi inte har n�got riktigt bra st�lle att vara p� (HRC var iofs ganska okej).

Idea Vare sig f�renings-, kateder- eller dirigentstuket passar riktigt, tycker jag. Men det �r klart: k�nner vi behov av ett ordentligt v�lorganiserat allspel som omv�xling kan vi ju alltid bes�ka Ukuleleklubben. Och d�r kan vi som extra bonus �ven umg�s mera mera med representanter f�r det k�n som �r underrepresenterat hos oss.

Sedan kan vi ha v�ra egna kommissionstr�ffar/-sammanstr�lningar p� en krog �nd�!
Precis som dom �r nu! -- N�ja: Helst med ut�kade marginaler -- dvs mera "buskspel"!
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre mar 23, 2022 9:18 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel. Du beh�ver inte vara orolig. Jag upplever inte att jag f�tt kritik. Och hade jag f�tt det hade jag m�jligen kunnat l�ra mig n�got av den.

D�remot kan jag k�nna att det p� m�tena finns deltagare som inte bidrar till "det gemensamma" utan bara kr�ver att f� ha roligt sj�lva. Precis som i samh�llet i �vrigt m�ste man ibland avst� fr�n "det egna" till f�rm�n f�r "det allm�nna". De flesta m�nniskor har en k�nsla f�r var gr�nsen f�r "egoismen" m�ste s�ttas f�r att det ska bli plats f�r det gemensamma. S� �r det i kommissionen ocks�. N�gra tycks dock sakna den k�nslan och jag kan inte se att det ska vara min uppgift att l�ra dem var den gr�nsen g�r. Och att uppr�tth�lla gr�nsen med st�ndiga tills�gelser f�rtar gl�djen i m�tet f�r min del. D� stj�l m�tena mer energi �n de ger mig. Min slutsats blir d�rf�r att jag inte ska ordna m�ten eller f�rs�ka h�lla i dem.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Martin B



Registreringsdatum: 19 november 2021
Inl�gg: 90

Inl�ggPostat: fre mar 23, 2022 11:22 pm    Rubrik: Klart att vi ska forts�tta m�tas Svara med citat

Det har blivit en existensiell diskussion om v�r kommission som nog �r
nyttig, bara den inte resulterar i att vi slutar tr�ffas- det vore v�l �nd� fan.
Robert du �r mycket uppskattad f�r vad du g�r och den du �r det v�gar
jag lova att alla tycker. Sj�lv vet jag inte riktigt vilken av synderna jag
ut�var p� m�tena, men man f�r f�rs�ka b�ttra sig. Jag inst�mmer till
fyllo i att vi m�ste respektera de som f�rs�ker h�lla en slags organisation
p� m�tena, det �r n�dv�ndigt om vi vill �stadkomma n�got mer �n kaos.
Sedan tycker jag att H�gels beskrivning av vilka saker som verkar stimulerande f�r den egna fantasin och utveckling av lirandet �r mycket
bra beskrivet. Vi borde ha en stund d�r alla som hittat en ny l�t f�r spela
den f�r oss som lyssnar. En stund s�nt p� varje m�te vore kalas.
Hoppas att vi kommer �ver den spleen som uppst�tt efter f�delsedags-
kalaset och att vi ses igen snart. CURAGE! Martin Cool
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Janne



Registreringsdatum: 03 maj 2006
Inl�gg: 69
Ort: Westcottage

Inl�ggPostat: s�n mar 25, 2022 2:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har hitintills bara varit p� 1 (ett) m�te. Jag tyckte det var v�ldigt roligt, inspirerande och stimulerande f�r mitt ukulele spelande/intresse.
S� jag kan bara uttala mig om det.
Vad jag l�st hittills s� h�ller jag med H�gel till fullo, det �r alltid roligt att f� l�ra sig lite knep med mera fr�n ensklilda personer eller sm� grupper.
Jag ansluter mig �ven till Jukaleles �sikter att ha en "fast" reportuar/s�ngbok som man startar med inte �r helt fel f�r att sedan dela p� sig i mindre grupper, allt efter hur erfaren man �r p� instrumentet.

Jag upplevde ocks� att det var n�gon/n�gra som bara k�rde sitt race. Spelade det dom ville utan att ta n�gon h�nsyn till gruppen som helhet.

D�rf�r �r mitt f�rslag f�ljande:
Starta m�tet med s�ngboken ca 30-60 minuter under rent "diktatoriska former" (inte riktat till dig Robert). Sen kan man g�ra vad som helst i mindre grupper, det fanns ju flera rum om jag inte tar helt fel.

Det h�r skulle g�ra att flera som tycker det �r kul med Ukulele skulle ansluta. Det blir f�r sv�rt f�r oss som inte kommit s� l�ngt p� instrumentet.

Man b�rjar med de fasta l�tar som best�mts tidigare (l�tt att �va in sig p� hemma). F�r att sedan g� �ver till mindre grupper d�r man kan g� runt och l�ra sig, f� tips, mm. Ni som d� redan �r v�ldigt duktiga kan ju f�rmedla er kunskap till oss nyb�rjare.

Som nyb�rjare som ansluter beh�vs det enkla, roliga s�nger som g�r att man kommer ig�ng, f�r att sedan v�ga g� runt och delta... lyssna/st�lla fr�gor, komma in i gemenskapen i de mindre grupperna.

I b�rjan tror jag att en Dirigent-light vore det b�sta. Vem det �n kan vara? Kan ju g� runt bland erfarna ukulele spelare i gruppen. (Utom att best�mma tid f�r kissandet, vi �r ju �nd� p� ett utsk�nkningsst�lle)

Sammanfattning: B�rja stramt med ett l�tt diktatoriska anvisningar vad som ska sjungas/spelas f�r att sedan g� �ver till total anarki tror jag skulle vara det b�sta.

N�r man har l�st eftersnacken s� har mycket g�tt ut p� att det varit mycket oordning. Det kan ju g�ra att man skulle kunna k�nna sig os�ker att komma dit?

S� tycker jag iallafall

//Janne

PS Efterlysning finns "Grisen", Ukulelekommissionens stolta varum�rke i en bra bild p� forummet f�r en fullgod utskrift i A4 format?
Jag har inte hittat n�gon iallafall, den blir bara blekfet och kornig.
Jag vill g�ra en snygg bild p� framsidan av min p�rm med s�ngerna till tr�ffarna.
_________________
Janne

(Spelar hellre �n bra)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006