Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�tet den 22:a augusti

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 24, 2021 9:04 am    Rubrik: M�tet den 22:a augusti Svara med citat

Vilket drag den 22:a! Det var mycket uppd�mda spelbehov som fick sitt utlopp, tror jag best�mt. Dessutom deltagarrekord p� en kommissionstr�ff (?). 16 pers om jag r�knar r�tt s� h�r i efterhand.

Sj�lv mattades jag alldeles f�r snabbt. F�rkylningen tog ut sin r�tt och jag lommade iv�g redan vid niosn�ret.

Kul med s� m�nga (fem?) nya ansikten. Jag hoppas att vi kommer att se mycket av er fram�ver. (F�r �vrigt v�ldigt musikaliska och beg�vade nykomlingar!)

F�r jag s�ga det sj�lv visade det sig att det var en bra id� (som vi ju tjatat om l�nge) att best�mma n�gra l�tar i f�rv�g som alla kan �va in. (Nu hade ju inte alla till�ng till l�tarna innan m�tet, men s� blir det jun inf�r det f�rsta m�tet man �r med p�). De l�tarna satt redan vid f�rsta genomspelningen. Man kan dock konstatera att tre l�tar inte r�cker l�ngt.

Jag tror att vi sa tre l�tar och dessutom att man inte beh�ver �va in mer �n en f�r att ingen ska k�nna att det �r jobbigt att f�rbereda sig inf�r ett m�te med kommissionen. Men kanske ska vi �sn�ppa upp� f�rberedelserna till fem eller sex l�tar? Fortfarande utan krav p� att man l�r sig (eller f�rs�ker l�ra sig) mer �n en l�t.

Juste ocks� att som Jerker kopiera upp l�tar och dela ut p� m�tet. Sv�rare blir det dock n�r vi spelar l�tar som bara finns p� ett ex papper. D� hamnar n�gra ofelbart utanf�r. I m�ndags var det vid n�gra tillf�llen tv� grupper som spelade olika l�tar och vid andra tillf�llen tre grupper som spelade olika l�tar.

Mitt tips: Ta g�rna med 10 kopior av l�tar du vill spela med kommissionen. Eller �nnu hellre: L�gg upp dem och skriv i �N�sta m�te� att du vill spela dem. D� kan alla sj�lva g�ra n�dv�ndiga f�rberedelser s� slipper du kopiera.

En del av �gruppandet� p� m�tet beror p� lokalen. Jag ber�ttade att jag pejlat m�jligheten att bilda en studiecirkel av kommissionen (pro forma), f�r att f� m�jlighet att l�na en centralt bel�gen m�teslokal av n�got studief�rbund. Jag ska g� vidare och unders�ka den m�jligheten.

Jag h�r ocks� �nskem�l om "lite b�ttre ordning". Min personliga uppfattning �r att vi ska ha s� mycket (lite) ordning som kr�vs och inte mer. Men med 16 pers b�rjar man n�rma sig, eller har rent av passerat, den gr�ns n�r ordningen fixar sig av sig sj�lvt.

Kanske ska man ha en inledande del d�r bara i f�rv�g anm�lda l�tar spelas och d�refter "sl�ppa loss" spontana l�tval?

S�g emot. H�ll med. Kom med f�rslag och synpunkter!
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons aug 24, 2021 3:33 pm    Rubrik: Svara med citat

H�ller med. Det var ett drag (lyckligtvis utan dito spel) av tidigare s�llan sk�dat slag. Jag kan tr�sta dig med att vi andra ocks� la av strax efter att du tagit din Mats (inte n�gon av de tv� n�rvarande dock) ur skolan. Det kanske ocks� �r bra. Det kanske ligger n�got i det d�r med att man ska sluta n�r det �r som roligast. Fast det verkar ju bef�ngt n�r man t�nker p� det... Och rookiesarna var ju inga rookies! Inte med v�ra m�tt m�tt i alla fall.

H�ller �ven med om att det var bra med f�rbest�mda och p� m�tet utdelade l�tar. M�jligen kunde vi koncentrerat oss n�got mer p� just dessa, men vad f-n.

Ett litet tips till som komplement till att p� f�rhand anm�la vilka l�tar man vill spela. Jag har skrivit ut samtliga l�tar p� forumet och har dem i en p�rm f�r enkel medtagning. Jag b�rjade tvivla p� om detta verkligen �r en bra ide n�r Anders p� en enda eftermiddag la ut vad som verkade vara Hank Williams samlade produktion. N�r det trillar in l�tar i mer normal takt �r det dock inget st�rre jobb. Ukulelerud hade gjort samma sak, men med de l�tar som fr�mst intresserar honom.

Oavsett metodik tror jag att detta kan vara en bra grej. Om n�gra stycken har med sig de flesta eller i alla fall ett antal av l�tarna p� forumet s� kan det finnas tillr�ckligt f�r alla att spela till. Detta g�ller d� allts� "befintliga" l�tar. Nya dylika m�ste i vilket fall som helst kopieras i ett antal ex. Och f�rhandstips �r �nd� bra s� man f�r en chans att �va om man vill det.

Denna p�rm var centrum f�r en av gruppbildningarna d�r jag d� och d� medverkade. Genom att slumpvis sl� upp den blev repertoaren blandad.

Ja en sak till i anslutning till detta. Om det finns fler lika galna s� �r det b�st att kopiera sj�lva l�ten i inl�gget p� forumen och klistra in den i t ex ett worddokument. D�refter kan man g�ra de textstorleks -f�rg och andra f�r�ndringar man finner l�mpliga inf�r utskrift.

Lokal ja. Den ideala lokalen vore kanske ett stort rum f�r gemensamt inledande (?) samkv�m och i direkt anslutning n�gra mindre rum som man kan vandra mellan, f�r diverse utsv�vningar. Fast var finns det?

Med hopp om samma drag n�sta g�ng.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006