Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

I'll fly away

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n okt 21, 2007 10:36 pm    Rubrik: I'll fly away Svara med citat

Som ni vet har Ukulele Cosmos (v�r motsvarighet i den engelskspr�kiga v�rlden) en m�natlig "invitational" - En l�t som alla hugade inbjuds spela in och "publicera" p� Cosmos. Oktober (2007) m�nads invitational �r l�ten I'll fly away. (Pie-in-the-sky-when-you-die-country).

Jag har precis f�rf�rdigat ett bidrag som jag l�nkat till d�r och som jag l�nkar till h�r ocks�.

http://www.hultman.info/ukkelirare/Ill_fly_away_RH.mp3

Det �r mycket som kunde varit b�ttre. Men ska man hitta p� en enkel f�rklaring till att det �r som det �r ist�llet f�r s� bra som det kunde varit, �r det att man ju ska bli klar n�gon g�ng ocks�.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 10:22 am    Rubrik: Svara med citat

Ett annat s�tt att uttrycka det p� �r att det b�sta �r det godas fiende.

Bra gjort tycker jag. M�jligen ditt mest genomarbetade och avancerade arrangemang av en flersp�rsinspelning hittills. S�ngf�rst�rkningarna och st�mmorna funkar bra tycker jag. Kul med plockukke som omv�xling. De flesta av oss stummar ju p� i allm�nhet.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 11:42 am    Rubrik: (Appl�d�skor) Svara med citat

S�'nt h�r g�r jag ig�ng p�! Jag gillar det skarpt, som Anderssonskans Kalle kunde sagt.

Vemodig country med religi�sa inslag �r the shit, om ni fr�gar mig.

Tjusigt genomf�rt var det ocks� och Roberts brasklappar �verfl�diga.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
�rtan



Registreringsdatum: 04 december 2021
Inl�gg: 8

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 6:06 pm    Rubrik: Re: I'll fly away Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Det �r mycket som kunde varit b�ttre

Kan inte annat �n h�lla med ... Embarassed
_________________
"Retar man sig p� saker som �r sm� �r man v�l inte st�rre �n s�"
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 780
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 6:17 pm    Rubrik: Svara med citat

I mina h�rlurar var det lite f�r l�g volym p� st�mmorna. Sedan sitter jag
bara och j�mf�r med den enda version(*) jag har h�rt av l�ten tidigare,
men det �r ju mitt eget problem som jag m�ste jobba med.

(*) Krauss & Welch fr�n det ber�mda soundtracket.
_________________
http://jetbloggen.blogspot.com/
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1790
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 6:37 pm    Rubrik: Svara med citat

En f�r tacke f�r de v�nliga omd�mena. Genren �r tidigare helt opr�vad f�r mig och k�ndes rolig att prova p�. Men l�ten �r i sig ett s�mnpiller, tycker jag. N�r man h�llit p� med den ett tag tr�ttnar man. (Iaf jag)


J�rgen skrev:
Krauss & Welch fr�n det ber�mda soundtracket.


Det var ocks� min enda referens. Sen h�rde jag Johnny Cash sjunga den men jag gillar Krauss version b�ttre. Mitt f�rsta f�rs�k med l�ten var ett f�rs�k att g�ra en Krauss-rip-off med ukulele. Jag b�rjade dock med gitarren (en gammal Levin som tillh�rt en avliden sl�kting som garanterat kompat m�ngen relig�s s�ng p� den - vi kallar den Jesus-gitarren i familjen) f�r att g� det d�r baskompet. Sen plockade jag p� banjo-ukcen. F�rs�kte f�rst �va in en "alternating thumb roll" (som f�revisades p� en workshop p� NYUF) men n�r den satt n�gorlunda visade det sig att den inte gav "r�tt" sound och att ett motsvarande m�nster som f�r gitarren gav mycket b�ttre resultat. S� sj�ng jag n�gra st�mmor och sen var det dags att l�gga p� den ukulele som jag t�nkt mig skulle vara huvudinstrumentet. Men det f�rsvann liksom, drunknade i de andra instrumenten oavsett vad jag hittade p� (f�rutom naturligtvis att dra ned de andra s� de n�stan var oh�rbara). � d� var det bara att t�nka om.

Trots att jukkalele tycker sig h�ra det kanske mest genomarbetade arret fr�n mig, s� �r det i sj�lva verket snabbt hopkommet och ocks� sk�ligen enkelt. Plockande plus n�got slags l�ngsamt cresendo-strummande. � s� s�ng p� det. (N�gonstans l�ter det i en st�mma snarare som om jag d�r �n att jag sjunger om d�den. Men s� var det nu inte. Sorry �rtan!)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 6:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Trots att jukkalele tycker sig h�ra det kanske mest genomarbetade arret fr�n mig, s� �r det i sj�lva verket snabbt hopkommet och ocks� sk�ligen enkelt.

Aha, ren tur allts�... Nja, ibland sitter det som en sm�ck direkt. Fast � andra sidan s� provade du ju andra varianter innan du fastnade f�r denna och i och med f�rkastandet av det ena s�v�l som det andra kan ju tankar ha v�ckts, hur omedvetna de �n kan t�nkas ha varit.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n okt 22, 2007 10:50 pm    Rubrik: Fast nu h�ller jag inte med Svara med citat

Allts�, den h�r sortens l�tar ska ju vara avskalade som en shaker-inredning. �ven salig Hank Williams religi�sa alster (I saw the light, t.ex.) k�r den h�r lite psalmliknande formen.

Jag tycker att det �r charmen med dem. Lite Fr�lsningarm�n, och det s�ger jag som n�got positivt. Jag ser framf�r mig en cowboysare om st�r uppstr�ckt med st�rkt skjorta och sjunger, till skillnad fr�n n�r han lite hjulbent och med hatten p� sned sjunger mer profana alster.

S� tycker jag i alla fall. Sedan tror jag att n�gon h�r p� forumet har ett alterego i �rtan. Inte f�r att det spelar n�gon st�rre roll, men min deckarinstinkt s�ger mig att s� �r fallet.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1626
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis okt 23, 2007 8:47 am    Rubrik: Re: Fast nu h�ller jag inte med Svara med citat

hrlarson skrev:
Allts�, den h�r sortens l�tar ska ju vara avskalade som en shaker-inredning.

� fan. Nu kommer jag kanske inte att v�ga l�gga upp min version n�r jag v�l f�tt den klar. Den kommer att bli s�gad, slaktad och sliten i stycken om det �r ovanst�ende som g�ller.... Laughing
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 125
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: tis okt 23, 2007 9:28 am    Rubrik: Svara med citat

Ja, det kan du lugnt r�kna med! �rr�.
_________________
Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006