|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1614 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n okt 22, 2007 10:13 pm Rubrik: |
|
|
L�ter som en l�t m�nga kan st�tta lite i. En klassisk blues-tia
Ett par funderingar:
Menar du Dsus4 0013, eller egentligen D6 2003 (alt 0000)
Menar du Asus4 0233, eller egentligen A6 0432 (alt 0202)
Jag fr�gar dels pga hur jag tycker att det brukar vara, dels f�r att Em, 2210, som du anger tillsammans med G ocks� kan betecknas G6. Och v�xling mellan typ rakt ackord och en v�l vald 6:a �r en viktig del i ett boogiekomp.
Och s� singletonerna p� �ttondelar. Jag tror att jag f�rst�r hur du menar, n�r det g�ller tonerna, men det �r 19 toner om jag r�knat r�tt. En takt best�r ju av 8 �ttondelar, s� 19 s�dana �r allts� 2 3/8-takt. Troligen �r n�gon av tonerna l�ngre, eller s� b�rjar/slutar man inte p� hel takt. Man kant ex t�nka sig att sista tonen hamnar p� 1:an i "efterf�ljande takt". Om man d� r�knar bak�t s� kommer de tv� f�rsta tonerna p� 4:an i en takt, s� k�r man tv� takter och s� slutar det p� 1:an. Det skulle bli 19 toner.
Jag f�rs�ker inte vara en besserwisser, utan jag har tv� sk�l till fr�gorna.
1. Jag vill f�rst�
2 Jag vill att andra som ev inte f�rst�r ska se att andra ocks� har fr�gor.
Hursomhelst s� l�ser vi det d�r p� onsdag. Visa hur det ska vara s� k�r vi. Boogie on! _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 464
|
Postat: m�n okt 22, 2007 10:32 pm Rubrik: |
|
|
F�r Diatoniska -"vanliga munspel"
L�tens tonart......... Munspelets tonart n�r man lirar crossharp (vanligen blues, dvs fokus p� insug/tonb�jningar)
Ex. En l�t g�r i D, d� ska du anv�nda ett G-spel.
i n�gon form av subjektiv vanlighetsordning;
L�tens......munspelets
tonart.......tonart (crossharp)
C..............F
D ...........G
G ..........C
E.............A
A ............D
B .............E
F...........Bb
osv... _________________
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 104 Ort: Bajen
|
Postat: m�n okt 22, 2007 10:57 pm Rubrik: S�h�r s�rr� Jukka |
|
|
Citat: | Menar du Dsus4 0013? |
Japp!
Citat: | Menar du Asus4 0233? |
Jajjam�nsan!
Citat: | Man kant ex t�nka sig att sista tonen hamnar p� 1:an i "efterf�ljande takt" |
Ja, det verkar st�mma.
[/code]
Edit: Fast, ang�ende "boogie-kompet", det var mer som ett f�rslag till hur man f�r gunget. Andra b�ttre varianter finns s�kerligen.
Sedan skulle ju utvecklingen g� l�ngsammare och f�rst�elsen m�nniskor emellan lida om inte n�gon d� och d� tog p� sig att vara messerschmidtar och wesserschweizrar. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons okt 24, 2007 2:45 pm Rubrik: Re: S�h�r s�rr� Jukka |
|
|
hrlarson sa, eller snarare skrev: | Sedan skulle ju utvecklingen g� l�ngsammare och f�rst�elsen m�nniskor emellan lida om inte n�gon d� och d� tog p� sig att vara messerschmidtar och wesserschweizrar. |
Bara de inte �r wienerschnitzlar. I alla fall inte p� S&S, d� det skulle passa r�tt illa ihop med deras meny i �vrigt.
�h vad s�ger jag? De s�ljer ju �l. Allt passar ihop med �l.... _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 104 Ort: Bajen
|
Postat: ons okt 24, 2007 3:18 pm Rubrik: Mmmm! Beer! |
|
|
�l, ja. Intressant att se sortimentet och de eventuella diskussioner som kan f�lja ...
Jag blev s� ivrig inf�r kv�llen att jag gl�mde mina texter och ackordblad, men man ska ju leva p� gr�nsen, s� det var ju tur om man ser det s�. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: ons okt 24, 2007 4:45 pm Rubrik: |
|
|
N�, nu b�rjar det bli dags att traska iv�g.... _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|