Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Ukulele musik...t�ntigt men roligt att spela eller en stil?

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 79
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: fre sep 21, 2021 8:54 pm    Rubrik: Ukulele musik...t�ntigt men roligt att spela eller en stil? Svara med citat

Hallojsan! jag satt h�r och spelade lite p� min ukulele f�rut n�r jag pl�tsligt kom p� en sak, jo n�mligen att det faktiskt �r roligare att spela lite mer "ukulele musik" �n typ nirvana och grejer som jag brukar spela.
Men h�r �r ju grejen att jag ju egentligen faktiskt tycker att det �r lite t�ntigt med "ukulele musik" men det �r ju kul att spela.
nu undrar jag vad ni andra tycker om s�dan musik, och finns det ingen lite coolare "ukulele musik" jag kan sj�lv bara typ 2 l�tar som e lite mer ukulelestuk p� och det �r en version av imagine och while my guitar gently weeps Smile
_________________
Lunar Strain �r ju ett coolt album om inte annat :p
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Jens_Nielsen



Registreringsdatum: 21 februari 2007
Inl�gg: 3
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 9:19 am    Rubrik: Svara med citat

http://www.dailymotion.com/video/x2y0v3_642-beirut-the-penalty_creation

kolla in detta vettja!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1788
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre okt 19, 2007 10:59 am    Rubrik: Svara med citat

Bra l�t, juste video. Men nu l�ngtar jag ju till Paris! (F-n, du f�r v�l ta lite ansvar och inte sl�nga upp s�na d�r l�nkar hur som helst Wink)


F�r att besvara ukulele-mannens f�r l�nge sedan st�llda fr�ga, s� s�ger jag s� h�r. Det finns ingen "ukulelemusik". Jag tycker att v�ra egna inspelningar men ffa l�nkar till annan ukulelemusik p� detta forum visar att i stort sett all musik kan spelas med framg�ng p� ukulele.

L�t vara att viss musik kanske oftare f�rknippas med ukulelen �n annan. Hawaiiansk musik (vad det nu �r f�r slags musik? Det finns rimligen m�nga olika slags hawaiiansk musik), tex. Men det �r kanske inte s� konstigt. Ukulelen �r ju �nd� ett "hawaiianskt nationalinstrument". Sk Tin Pan Alley-musik (fr�n 1910-1920-talets USA) f�rknippar m�nga ocks� med ukulelen. F�rmodligen f�r att mycket av den musiken spelades in med ukulelespelare och att den gavs ut med "fingerdiagram" f�r ukulelespel. Ukulelen hade ju en enast�ende framg�ngsv�g �ver USA vid den tiden.
De l�tar George Formby spelade blev ju ocks� med automatik "ukulelemusik"...
Ukulelens portugisiska och spanska kusiner anv�nds ju i sin tur traditionellt f�r en helt annan sorts musik.

N�, var tid och var plats verkar ha sin ukulelemusik. I den alltmer internationella och individuella v�rld vi lever i f�r man nog anta att var och en har sin ukulelemusik.
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006