Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Och s� blev det en till...

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
snutstrut



Registreringsdatum: 05 juli 2007
Inl�gg: 61
Ort: Falkenberg

Inl�ggPostat: l�r aug 25, 2021 10:54 am    Rubrik: Och s� blev det en till... Svara med citat

Efter att tidigare haft ganska n�ra till gitarraff�rerna i stockholm bor jag numera l�ngt ner p� v�stkusten. I samband med att jag bes�kte min familj h�ruppe tog jag mig en sv�ng ner till Jam f�r att kolla in deras ukuleleutbud. Fick mig ett par funderingar.
Jag har nog kommit p� att jag inte �r speciellt intresserad av Concert-uckar. Visst de l�ter bra. Men de �verrenst�mmer inte med mitt ljudideal av hur en ukulele ska l�ta. ( den dyra Eagle tex)
Jag var faktiskt mest intresserad �ver hur Fluke l�t. Hade l�st en hel del lovord fr�n amerikanska forum ang�ende denna. Men, nja... den l�mnade mig faktiskt ganska ober�rd. Den �r ju snygg och tuff och s� d�r. Men 2500 kr? Nej tack.
Sedan testade jag alla andra billiga Eagle. Kan nog t�nka mig det d�r med att k�ra dem med tjockare str�ngar. Eftersom de flesta billigare modeller har tjockare tr�, kanske man kan f� ut ett b�ttre, st�rre ljud genom att s�tta p� concertstr�ngar.
N�r det g�ller allander-uckarna h�ller jag med om att Ekolelen l�ter b�ttre �n den svarta. Den svarta var ju riktigt cool och l�t bra, men Ekolelen l�t b�ttre tyckte jag. Jag blev faktiskt helt s�ld p� Ekolelen. V�ldigt snygg och med ett ljud som jag �lskade. Den har ett s�nt d�r plonkigt, amerikanskt, banjo, rotmusik, pork and beans-ljud som jag �r OERH�RT svag f�r. St�mskruvarna �r ju lite knepiga. De ser r�tt balla ut, men om jag byter ut dem �terst�r att se. Kanske det �r en vanesak att anv�nda dem?
S� ist�llet f�r att bara g� hem med lite nya Aquila-str�ngar blev det med en ny Ekolele i ett trevligt fodral. Tydligen har de en massa �verblivna Mahalo-fodral som de s�ljer till det �verkomliga priset av 350 riksdaler. Ti-tjing!!
Men nu �r det slut p� k�pandet f�r ett tag. K�nde mig n�stan skyldig n�r jag �kte hem med tunnelbanan tillsammans med min fru. Tror att mitt n�sta k�p blir en banjo-ucke. Men det f�r v�nta.
_________________
Snutstrut
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006