|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 198 Ort: Stockholm
|
Postat: fre jun 10, 2021 3:46 pm Rubrik: Transponera l�tar, planka, m.m. |
|
|
Som vi alla k�nner till s� finns det vissa tonarter som klingar b�ttre och �r enklare att spela p� ukulele �n andra. D-dur �r en s�dan tonart t.ex., eftersom D-G-A, �r �ppna och l�ttspelade ackord.
Jag har tyckt mig m�rka att det finns en tvekan bland vissa om hur man g�r f�r att transponera l�tar fram och tillbaka mellan olika tonarter.
Jag �r sj�lv helt oskolad i musikteori, men dristar mig �nd� att tipsa om kvintcirkeln - ett bra verktyg f�r mycket, men tex. f�r enkel transponering av l�tar och ackordgissning.
Det b�sta �r att helt enkelt googla lite, men en kort sammanfattning finns p�:
http://user.tninet.se/~cta594f/musik/kvintcirkel.html
en PDF finns p�
http://www.tle.se/pdf/k_cirkel.pdf
//Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 198 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 13, 2021 1:50 pm Rubrik: Avg�ra tonart? |
|
|
Fr�gan om hur man avg�r tonart h�r kanske b�ttre hemma i "fr�gor och svar"-tr�den, men jag st�ller den h�r och f�rs�ker besvara den lite.
F�rst om fr�mst.
OM man har noterna till en l�t s� �r det inget problem att avg�ra tonarten, eftersom det anges med korsf�rtecken och annat i b�rjan av l�ten. Det vanliga �r ju dock att man bara har text och eventuellt n�gra felaktigt placerade ackord, som n�gon annan har gissat och sedan postat p� n�got forum p� Internet.
Det �r ur det perspektivet min fr�ga kommer, dvs. hur listar man ut tonart givet en f�ljd av ackord?
Jag har personligen ingen aning om hur man egentligen g�r, men jag g�r s� h�r (med viss framg�ng). Om det �r n�gon som har ett b�ttre svar/s�krare metod, s� �r jag intresserad.
Gissa tonarten-algoritm
----------------------------
1. Kolla slutackordet
M�nga l�tar slutar p� grundackordet f�r tonarten. Jag tror att det har att g�ra med att man vill "hitta hem" igen efter eventuella tonala utflykter.
2. Kolla startackordet
Funkar p� enklare l�tar. F�rsta ackordet s�tter lyssnarens "tonala" f�rv�ntningar och det verkar inte vara ovanligt med att man helt enkelt annonserar vad som komma skall genom att d�nga med till grundackordet.
3. Kolla �vriga ackord i vers och refr�ng
Tonarten beh�ver inte vara samma i vers och refr�ng, men om man tittar p� dem separat och ser att tonika, subdominant och dominat f�r en viss tonart f�rekommer i samma vers/refr�ng (tex. D-G-A f�r l�tar i D-dur) s� f�rst�rker det naturligtvis en hypotes om att det �r en l�t i D-dur.
Om dessutom de �vrigt f�rekommande ackorden i versen/refr�ngen �r mollackord ur skalan (f�rutsatt att tonika, subdominant och dominant �r durackord, annars g�ller det omv�nda) s� kan man n�stan s�kert s�ga tonarten.
Exempel
Kod: |
{t:Ob-La-Di Ob-La-Da}
{st:John Lennon and Paul McCartney}
[G]Desmond had a barrow in the [D7]market place,
Molly is the singer in a [G]band.
Desmond says to [G7]Molly, girl I [C]like your face
and Molly [G]says this as she [D7]takes him by the [G]hand.
{start_of_chorus}
Ob-la-[G]di, ob-la-da, life goes [Bm]on [Em]bra.
[G]La la how the [D7]life goes [G]on. (repeat)
{end_of_chorus}
[G]Desmond takes a trolley to the [D7]jeweller's store,
buys a twenty carat golden [G]ring.
Takes it back to [G7]Molly, waiting [C]at the door
and as he [G]gives it to her [D7]she begins to [G]sing.
{c: chorus}
[NC]In a couple of [C]years they have built a home sweet [G]home
[NC]with a couple of [C]kids running in the yard
of [G]Desmond and Molly [D7]Jones.
[G]Happy ever after in the [D7]market place,
Desmond lets the children lend a [G]hand.
Molly stays at [G7]home and does her [C]pretty face
and in the [G]evening she still [D7]sings it with the [G]band.
{c: chorus}
(NC --> No chord is played)
|
"Analys"
L�ten b�rjar och slutar med G-dur. G-dur blir allts� v�r hypotes.
Tonika, subdominant och dominat i G-dur �r G-C-D. F�rekommer dessa ackord? Jepp! Hypotetsen st�rks nu.
�vriga ackord? Bm och Em. Jo, dessa toner (B och E) f�rekommer i G-durskalan (3:e och 6:e tonen respektive). De f�rekommer som mollackord i l�ten och prickar d�rmed "regel 3" i gissningsalgoritmen. V�r gissning blir s�ledes att det �r en l�t i G-dur.
//Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1623 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 13, 2021 3:07 pm Rubrik: |
|
|
Jag skulle vilja h�ja ett litet varnande finger f�r metod 2. Som f�rst�rkning av metod 1 fungerar den, men det finns r�tt m�nga l�tar som inte b�rjar med tonartens grundackord. Men visst �r det vanligt att de g�r det, s� om man ser p� metoderna i n�gon slags ordning d�r 1 �r huvudhypotesen har jag inga inv�ndningar. M�jligen skulle jag hellre byta plats mellan 2 och 3 men det �r v�l en smaksak.
Jag har nog i och f�r sig aldrig t�nkt enligt metod 3. Det verkar fungera r�tt bra. Ett litet till�gg bara. Som ju alla numera vet �r E-moll parallelltonart till G-dur. Att bland de �vriga ackorden som st�mmer med G �ven hitta ett Em f�rst�rker allts� hypotesen �ven av den anledningen.
Normalt �r det s� att en l�t alltid slutar p� tonartens grundackord. Det finns dock variationer. Ibland kanske slutackordet kommer efter det som sjungs och d� kan det h�nda att det inte �r med i "texten". Om man spelar igenom l�ten m�rker man dock om det slutar r�tt. Oftast slutar refr�ngen p� grundtonsackordet, s� om refr�ng och l�t slutar med samma ackord kan man b�rja ana nattlevande rovf�glar i mossen. Man kan ju alltid spela igenom en snutt av l�ten och lyssna p� vilket ackord det l�ter b�st att sluta med.
Som Anders skriver finns det l�tar som byter tonart mellan t ex vers och refr�ng och ja, d� �r det tv� tonarter. Tough luck! Och s� finns Bohemian Rhapsody... _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 198 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 13, 2021 3:20 pm Rubrik: Inte olika metoder |
|
|
Ett f�rtydligande.
Jag menade det inte som tre olika metoder, utan mer som en "algoritm", d�r man kollar alla tre stegen och f�rst�rker/f�rsvagar en hypotes i varje steg. Jo, den �r lite skakig och ganska f�renklad.
Det d�r med parallelltonarten �r en bra po�ng som jag inte har t�nkt p�. �r inte tillr�ckligt hemma p� dem f�r att "snabbt" koppla att det smugit in en parallellsl�kting till ackorden.
//Anders |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 125 Ort: Bajen
|
Postat: fre aug 24, 2021 9:39 pm Rubrik: Shotgun-metoden |
|
|
Sj�lv l�gger jag hagelsv�rmar och kollar vad som tr�ffade r�tt. Typ: inte det ackordet, inte det, nu b�rjar det likna n�got, det ackordet var det. Tjusig metod? Nej. Tidskr�vande? Emellan�t. Den musikaliskt obildades enda utv�g? Definitivt. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006
|