Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

R�gsved

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 319
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons jul 11, 2021 1:25 pm    Rubrik: R�gsved Svara med citat

Ja, jag f�ljde jukkaleles exempel och hakade p� tr�den p� Cosmos, dvs deras Open International invitational thread som inbj�d ukulister att g�ra sina versioner av Tiptoe Thru the Tulips.

M�nga originella och v�ldigt bra versioner str�mmade in, inte minst Jukkas alldeles f�rtr�ffliga rockversion! Njuter av musik Njuter av musik Njuter av musik

Jag hade ingen som helst id� om en egen personlig version. Jag hade aldrig spelat l�ten. Och Tiny Tim, som f�r evigt f�rknippas med ukulele i USA, �r ett blankt papper f�r mig. Ingen relation alls. Tv�rtom, jag kan inte ta hans version av l�ten p� allvar, han l�ter som en parodi p� sig sj�lv.

Men s� n�mnde Jukka den svenska versionen av Hasse & Tage, "R�gsved", som sj�ngs av Sonja Hedebratt p� skiva och av Gunwer Bergqvist i Gr�na Hund-revyn. Den var helt fantastisk. P� svenska. Alla andra bidrag var p� engelska, f�rst�s, �ven Jukkas. Om jag sj�ng p� svenska skulle ingen begripa ett ord internationellt, men det skulle definitivt vara b�de originellt och exotiskt. T�nkt och strummat.

F�rs�k att inte t�nka p� den vackra jazziga version ni h�rt med Sonja Hedenbratt. S� h�r uselt l�t det n�r jag f�rs�kte: R�GSVED

Inspelningen �r gjord i st�rsta hast med min alltf�r riktade mikrofon, och i st�rsta enkelhet utan n�gra mixningar eller p�l�gg. Rakt upp och ner � annars brukar jag numera f�rs�ka spela in s�ng och ukke var f�r sig f�r att kunna balansera b�ttre.
Jag har gjort n�gra justeringar i texten, f�r att kunna sjunga den med min manliga r�st, eftersom texten �r skriven f�r en kvinnlig s�ngerska, den har undertiteln "En hemmafrus bek�nnelse" ,och det var sv�rt att se detta tidstypiska folkhemsm�leri fr�n 1962, som s� modernt att man skulle kunna k�ra den rakt av som enk�nad �ktenskapsromantik.

Det l�r ska finnas en annan svensk version av Tiptoe Thru the Tulips som sj�ngs av Towa Carson och hette "Fotsteg i rabatten", men den har jag inget minne av.

Dock har jag �nnu aldrig spelat "Apans s�ng", inte ens p� sammankomsterna i kommissionen. S�, vi f�r se...
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Egna inspelningar Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006