Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Nytt ink�p!

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Tosse

Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95

InläggPostat: l�r jun 30, 2021 11:56 pm    Rubrik: Nytt ink�p! Svara med citat

Dessv�rre �r det ingen ukulele, men det �r ett instrument som jag personligen tror skulle passa bra ihop med en komp uke!

Jag vandrade omkring p� ett loppis i Bj�sta, och d�r h�ngde den ensamt p� v�ggen, sliten, s�g ut att ha minst 40 �r p� nacken, en �kta rysk Balalaika! Den var �nd� v�l bevarad, till och med den lilla 'manualen' fanns med, redigt sliten och skriven p� ryska. Jag k�pte den direkt, 250 sp�nn!

N�r jag googlade runt lite s� visade det sig att just denna model faktiskt �r runt 40 �r gammal, 1961 tror jag n�rmare best�mt att den �r tillverkad. Dagen efter bar det av till staden f�r att inhandla str�ngar, tv� nylon och en st�lstr�ng som jag l�st p� diverse ryska sidor att det skulle vara. Balalaikan har ju ett s�ntd�r 'l�st' stall, men det var stora markeringar d�r stallet brukade sitta, s� jag t�nkte att det �r s�kert d�r stallet ska sitta, s� jag str�ngade om den och st�mde den, det l�t f�rf�rligt, hade den f�tt en banan hals under alla dessa �r? Det visade sig att stallet hade sittut p� fel plats, markeringarna var helt felaktiga. S� nu sjunger den glatt igen!

S� ni kan f�rv�nta er lite sk�n musik inneh�llande b�de Balalaika och Ukulele i framtiden!
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1610

InläggPostat: s�n jul 01, 2021 10:03 am    Rubrik: Svara med citat

Kul. Det ska bli sp�nnande att h�ra. Jag har ocks� haft funderingar p� att skaffa en s�dan, men utan att l�gga ner en massa st�lar p� den. Loppis kanske kunde vara n�t allts�... Det �r ju tv� str�ngar som �r likadant st�mda. �r det de som �r "en av varje", allts� en st�l och en nylon? De f� exemplar jag provat har alla bara haft st�lstr�ngar har jag f�r mig.

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Tosse

Registreringsdatum: 28 december 2021
Inl�gg: 95

InläggPostat: s�n jul 01, 2021 8:35 pm    Rubrik: Svara med citat

Annars s� finns det en likadan p� blocket! Skynda dig!

B�da 'e' str�ngarna �r nylon och 'a' str�ngen �r i st�l. Och det �r en blandning som jag var onekligen skeptisk till fr�n en b�rjan, s� jag k�pte med mig en extra nylonstr�ng f�r att vara p� den s�kra sidan. Men det var en underbar kombination, melodistr�ngen i st�l, d� �verustas den inte lika l�tt utav de tv� e str�ngarna!

Och det �r kommersielt popul�rt att ha tre st�lstr�ngar, varf�r kan jag inte s�tta fingret p�, f�r det l�ter helt enkelt inte bra n�r det �r ett s� pass litet instrument och med bara tre str�ngar. Men d�remot de sex str�ngade l�ter grymt bra med st�lstr�ngar. Men 'orginalet' �r ju nylon, och experternas rekomendation �r tv� nylon och en st�l. Det fungerar underbart!
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet