Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Att k�pa en ukulele

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1162

Inl�ggPostat: ons jul 12, 2021 11:42 pm    Rubrik: Att k�pa en ukulele Svara med citat

L�s detta s� �r chansen st�rre att du blir n�jd med din ucke:

Tillverkningen:
Olika tillverkare har olika h�ga kvalitetskrav. Det inneb�r att instrumenten fr�n vissa tillverkare kan skilja sig mycket individuellt eftersom tillverkningsprocessen �r mindre noggrann. D�rf�r �r det �nnu viktigare att syna billigare instrument och ok�nda m�rken (se checklistan nedan).

Materialet:

Billiga instrument �r ofta gjorda i laminerat tr� (laminat). Det har betydligt s�mre ljudegenskaper �n solitt tr�. Om tillverkaren/butiken skriver att instrumentet har lock i Mahogny �r det troligen laminat. �r det solitt tr� skrivs det n�stan alltid ut.

I regel l�ter ocks� tunt tr� i botten och lock b�ttre �n tjockt tr� i botten och lock men det �r ju rimligen sv�rare att arbeta med riktigt tunt tr� varf�r vissa f�r enkelhetens skull v�ljer tjockare tr�.

Vad det g�ller uckar i laminat �r det s� att de helt enkelt har s�mre resonans �n ukulelar tillverkade i massivt tr� och s�ledes l�ter n�got s�mre.

Tr� �r ett levande material som inneh�ller v�tska och beh�ver d�rf�r torka l�nge efter att det sk�rdats innan det �r som mest l�mpligt att anv�nda till instrumenttillverkning. Det �r inte s� l�tt att kolla detta men f�r riktigt fina instrument deklareras torktiden som kan vara flera �r.

Avseende tr�slag finns det flera olika tr�er som l�mpar sig bra f�r ukulele.
ett urval hittar du h�r:http://www.grazianoukuleles.com/woods.html
De finaste ukulelarna tillverkas oftast av solid Koa eller Mahogny.

Gran (Spruce), ceder eller l�nn (maple) i locket anses ocks� ge bra ljudegenskaper. Lite mer utf�rliga egenskaper:
http://www.pantheonguitars.com/tonewoods.htm

Transporten:
Man b�r vara medveten om att Kina �r ett land med mycket h�g luftfuktighet och instrument som tillverkats d�r (med V�LDIGT f� undantag) skeppats i m�nader i en j�kligt fuktig sj�container innan de lastas av i v�rt torra land och uts�tts f�r v�ldigt torr luft. D� torkar de snabbt och vad som KAN h�nda �r att tr�et drar ihop sig p� ov�ntade st�llen varp� halsen kan kr�ka sig, det kan uppst� sprickor i lock eller botten, bandstavarna (metallpinnarna p� halsen) b�rjar krypa ut och ucken kan sl�ppa i limmet och separera p� olika st�llen.

Str�ngarna.
M�nga billigare ukulelar s�ljs med or�ttvist d�liga str�ngar. �r alla str�ngarna lika tjocka �r det en stark indikation p� att s� �r fallet.
Instrumentet l�ter ofta betydligt b�ttre med nya str�ngar.

Vilka man ska anv�nda �r en fr�ga om tycke och smak. Aquilastr�ngarna �r min personliga favorit. Vissa tycker de �r lite f�r h�rda. Andra bra str�ngar �r kamakastr�ngarna. �ven martin har en okej lite billigare str�ngserie som lyfter en Kinaucke v�sentligt.


-Checklista innan man k�per en ucke:
*kolla noga att halsen �r rak.
*Syna banden fr�n botten av ukulelen med halsen v�gr�t. �r de j�mna?
*kolla noga alla skarvar att de �r tighta och nogrannt limmade. S�rskilt viktigt �r att halsen sitter fast och tight mot kroppen.
*Kolla att kroppen inte har stora inbuktningar eller oj�mnheter samt att det inte finns n�gra begynnande sprickor i tr�et.
*St�m ukulelen. Spela ton f�r ton p� samtliga band och kolla att de g�r att ta dem rent s� att inte str�ngen skorrar mot intilligande band.
*Anv�nd en st�mapparat och kolla att st�mningen �ven h�ller �ven l�ngre upp p� halsen. ( �r ukulelen st�md ADF#B s� ska �ven 12:e bandet vara rent i ADF#B, annars sitter stallet felplacerat)
*kolla s� att st�mskruvarna sitter tight och l�ser bra. G�r de inte det, s� be att de drar �t dem med en mejsel i butiken. G�r det inte �r de oanv�ndbara.



Varf�r rekommenderar n�gon d� Caraya eller Samick? Vet ej. Det finns en hel del ukulelar i samma prisklasser som �r garanterat bra. Allanders uckar och Bruko uckarna �r n�gra exempel som �r l�tta att f� tag i i Sverige och i mina �gon prisv�rda. Bushmanukulelarna som �r lite dyrare kan k�pa genom Stefans ukulele. De l�ter otroligt bra men var noga med att syna instrumentet n�r du k�per det s� att du inte f�r ett d�ligt exemplar. Enligt Jerker p� Jam g�rs �ven Bushman i Kina trots att de best�r av Solid Braziliansk Mahogny.

Vill du k�pa en billig f�r att testa dig fram kan du k�pa en Jerker Luodmouth p� Jam. Eller en Reno. Reno (RU240T l�ter utm�rkt f�r pengarna)

Mellanklassen �r Allanders lelar eller Bruko. F�r dessa m�rken g�ller ju dyrare ju b�ttre

Annars rekommenderar jag (Om din pl�nbok till�ter) att du k�per en ucke fr�n hawaii. En bl�ndade fin handgjord Kamaka f�r s�d�r en 5000 pix och upp�t eller n�gon annan som Mele eller Koaloha.

Man f�r oftast �ven v�ldigt mycket f�r pengarna om man k�per en begagnad fr�n USA av n�got k�nt m�rke (De finaste som s�ljs frekvent �r: Martin, Gibson, Favilla, Kamaka). Lite mer enkla m�rken �r harmony och Gretch. Dessa 2 har dock i perioder haft massa olika underleverant�rer och svajat ordentligt i kvaliten.) Det �r dock lite trixigt att handla �versj�. Jag har gjort det r�tt mycket nu och hj�lper g�rna till.
_________________
L�tar: www.ukulizer.com - www.chordie.com
Ukulelar: www.stefansukulele.se (�ven ackordkartor!)- www.gryphonstrings.com - www.brueko.de
Str�ngar: www.theukuleleshop.co.uk
Resurser: www.sheep-entertainment.nl/ukulele/index.html - www.ukulelecosmos.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sonny



Registreringsdatum: 05 mars 2006
Inl�gg: 38
Ort: Link�ping

Inl�ggPostat: tor jul 13, 2021 6:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Nice! Cool T�nkte f�resl� en tr�d f�r s�nt h�r efter att ha l�st ditt meddelande i instrumentforumet! Mycket bra, som man s�ger i G�teborg!
_________________
Bass and Ukulele in perfect harmony.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulele_mannen



Registreringsdatum: 11 januari 2007
Inl�gg: 98
Ort: trollh�ttan

Inl�ggPostat: fre jan 26, 2022 11:38 am    Rubrik: Svara med citat

jag har en samick! och det var inte s� klart f�r mig om du menade om de var bra eller inte?
jag anser att den �r utm�rkt, specielt f�r det priset(900:-)!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post MSN Messenger
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1162

Inl�ggPostat: l�r jan 27, 2022 9:04 pm    Rubrik: Svara med citat

ukulele_mannen skrev:
jag har en samick! och det var inte s� klart f�r mig om du menade om de var bra eller inte?
jag anser att den �r utm�rkt, specielt f�r det priset(900:-)!


Jag har inte sagt om den �r bra eller d�lig. Sannolikt (utan att veta vilken modell du har) �r det laminatlock vilket ( i regel) inte �r LIKA bra som ett solitt lock. Den �r sannolikt bra f�r sitt pris om du s�ger det men precis som gitarrer tenderar billigare ukulelar att ha st�rre antal m�ndagsex per batch. Men synar man, k�nner, spelar och kl�mmer ordentilgt p� den innan man k�per s�� g�r man ingen d�lig aff�r.
_________________
L�tar: www.ukulizer.com - www.chordie.com
Ukulelar: www.stefansukulele.se (�ven ackordkartor!)- www.gryphonstrings.com - www.brueko.de
Str�ngar: www.theukuleleshop.co.uk
Resurser: www.sheep-entertainment.nl/ukulele/index.html - www.ukulelecosmos.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006