F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Lynn
Registreringsdatum: 17 augusti 2010 Inl�gg: 13 Ort: Sm�lands urskog
|
Postat: ons aug 18, 2021 8:33 pm Rubrik: Ackord-fr�gor: hur tar man...? Och hur vet man...? :) |
|
|
Har suttit mycket p� internet och letat l�tar de senaste dagarna, och har d� tr�ffat p� ett f�r mig nytt ackord: Esus
Hur ser det ackordet ut? Har varit inne p� ukulizer, men d�r hittar jag bara Esus2 och Esus4.
Har ocks� hittat en del ackord som �r likadana i samma st�mning p� ukulizers ackordtabell. En av dem �r Bm7=D6. Men den �r ju ganska uppenbar. Varf�r �r det s� h�r? Hur ska man kunna h�lla reda p� allt?
(m�rks det att jag �r hyfsat ny? )
Har ocks� f�tt f�r mig att Bb �r samma som A#. St�mmer det? Och finns det fler s�dana h�r lurigheter som kan vara bra att veta s� att man kan "�vers�tta"?
Tack f�r all eventuell hj�lp! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: ons aug 18, 2021 9:07 pm Rubrik: |
|
|
Jukkalele h�r p� forumet redde ut detta med ackord i tre f�red�mligt pedagigska inl�gg i denna tr�d:
http://www.ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?t=55
D�r kan man bland annat l�sa att "tonerna �r f�ljande":
C � C#/Db � D � D#/Eb � E � F � F#/Gb � G � G#/Ab � A � A#/Bb � B(H)
A# och Bb �r samma ton och precis som du trodde �r A# och Bb samma ackord. Av f�rteckningen ovan ser du en del av de ackord som �r samma fast de har olika namn. Men det finns fler, som du har uppt�ckt. Fr�gan varf�r det �r s� f�r sitt svar i tr�den jag l�nkat till ovan. Hur man ska h�lla reda p� allt f�r man lista ut sj�lv. Jag har inte lyckats iaf.
Esus �r (om jag fattat r�tt) den lates s�tt att skriva Esus4. Men jag kan ha tv�rfel. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1894 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: ons aug 18, 2021 9:09 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: |
Esus �r (om jag fattat r�tt) den lates s�tt att skriva Esus4. |
R�tt Robban! _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4345 Ort: Bajen
|
Postat: ons aug 18, 2021 9:24 pm Rubrik: |
|
|
Betyder det att Jesus4 har f�tt fel namn f�r att han som skrev Bibeln var lat? _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lynn
|
Postat: ons aug 18, 2021 9:26 pm Rubrik: |
|
|
Aha!
Tackar s� hj�rtligt! H�r har jag kv�llens underh�llning fixad
Jag har en bit att g� innan n�got blir begripligt, men det blir l�ttare n�r man f�r hj�lp |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lynn
|
Postat: ons aug 18, 2021 9:34 pm Rubrik: |
|
|
Nej, Jesus4 st�r f�r att Jesus hade fyra barn. Det �r den tidiga versionen av evolutionsteorin. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1365 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: tor aug 19, 2021 8:33 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | EDIT: Jag uppt�ckte just att Veronica av Elvis Costello inneh�ller ett Dm(maj7). D�r ser man. |
Det �r ju en alldeles utm�rkt l�t skriven av tv� alldeles utm�rkta artister. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lynn
|
Postat: fre aug 20, 2021 3:20 pm Rubrik: |
|
|
AAAAARGH!
Jag m�rkte nu att jag inte verkar vara v�n med Googles s�kfunktion. Jag letar efter ett ackord igen. Denna g�ng �r det
Cadd9
Hur sjutton tar man det? Det enda jag hittar �r hur man tar det i C-st�mning (heter det s�?) och s� �r ju inte min ukulele st�md. Och vad �r "add"? �r det n�got s�dant d�r konstigt tecken som fyrkanter och stj�rnor och guttaperkabollar?? Jag �r f�rvirrad... Kan ni hj�lpa? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1894 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: fre aug 20, 2021 3:58 pm Rubrik: |
|
|
om man skriver C9 eller 11 eller 13 s� ing�r de l�gre f�rgningarna. I ett C9 ing�r 7an i ett C11 ing�r 7an och 9an osv. I ett Cadd9 skall det inte vara n�gon 7a utan bara 9an. Rent praktiskt kan du ofta ta ett vanligt C det blir inte fel men det kan k�nnas som det fattas n�t. Ang�endem grepp s� skall du peta in tonen D i ett C ackord, det finns s�kert m�nga s�tt men pr�va med l�gga till tredje bandet p� h str�ngen. 3213. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5648 Ort: Stockholm
|
Postat: fre aug 20, 2021 4:05 pm Rubrik: |
|
|
Knepigt det d�r med beteckningar. Add9 st�r f�r att man l�gger till den 9:e tonen i skalan till ackordet. Nu �r ju det samma som andra tonen eftersom oktaven ser ut som den g�r, s� det kunde i princip hetat add2 ocks�. Men nu g�r det inte det.
Att det heter add9 och inte bara 9 beror p� att i ett 9-ackord har man �ven 7:an med.
Vanligt C-dur har tonerna C E G
C7 l�gger till en 7:a (fast s�nkt men det kan vi strunta i nu) C E G Bb
C9 l�gger till en 9:a (2:a) C E G Bb D
Cadd9 �r ovanst�ende utan 7:a C E G D
P� en D-st�md ukke kan man t ex ta det 3213. Allts� vanligt C men med tredje bandet p� f�rsta str�ngen i st�llet f�r f�rsta. Man kan ta ett vanligt C och sl�nga p� ett finger. D� har man iofs tv� fingrar p� samma str�ng, men det g�r inte s� mycket.
EDIT: J�kla Ronald att vara snabb _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|