F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4419 Ort: Bajen
|
Postat: fre jul 30, 2021 11:29 am Rubrik: |
|
|
Sven skrev: |
Jag vet dock en byggare som k�r med concertstr�ngar p� alla storlekar. Sven. | Funkar det? Jag k�pte concert till min nya sopran och det funkar klockers reners. Men tenor? Funkar det? Det vore ju underbart. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2151 Ort: Stockholm
|
Postat: fre jul 30, 2021 5:48 pm Rubrik: |
|
|
Med samma diameter och l�ngre l�ngd blir tonen l�gre. Vill man bibeh�lla tonen m�ste man sp�nna. Det �r konstigt men helt sant. Och tenor och sopran st�mmer man v�l samma?
Lars, det st�mmer. Jag tex, har ju samma fiskelina p� allt fr�n piccolo till tenor. Men piccoloarna har ju h�gre st�mning. Allt annat i C. _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1907 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: fre jul 30, 2021 6:20 pm Rubrik: |
|
|
Bland de svenske s� st�ms ofta sopraner i D och tenorer i C...
Men jag st�mmer min tenor i D vilket nog ar ett undantag. Alternativet som inte �r helt ovanligt �r att st�mma tenorer i G precis som Baryton. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
sajmonpop
Registreringsdatum: 07 april 2022 Inl�gg: 75
|
Postat: m�n aug 02, 2021 9:48 am Rubrik: |
|
|
Nu har jag f�tt mina tenorstr�ng men n�r jag �ppnar f�rpackningarna s� fattar jag inte vilken str�ng som ska sitta var. (kortslutning i hj�rnan). P� str�ngarna st�r det G, c, e, f och jag antar att dom ska str�ngas i den ordningen ox� men G och c str�ngen �r tunnare �n de �vriga och dessutom isolerade ( som p� de �versta str�ngarna p� en g****r.) och det f�rvirrar mig eftersom jag t�nker g****r d�r str�ngarnas tjocklek g�r fr�n tjock till tunn. Hur ska dom sitta liksom? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2151 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n aug 02, 2021 10:46 am Rubrik: |
|
|
Oj. Det d�r f�rstod jag inte ett smack av. G c e f? Vad �r det f�r n�ge?
Ronald..! Rooo-oonald!
Isolerade? �versta str�ngarna p� gitarren �r v�l dom som inte �r lindade. Om man inte anser att de �versta �r basst�ngarna och att dom sitter n�rmast taket n�r man har guran i kn�t. Jag har alltid tyckt att de �versta ska anses vara de som har de ljusaste tonl�gena. Men men. Jag lyckades ju aldrig l�ra mig spela g****r heller.
Rooonald, f�rklaaaara nu.
Sven _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
|
Postat: m�n aug 02, 2021 10:54 am Rubrik: |
|
|
Ja det st�r nog G c e f# eller hur?
Det �r nog ett set med l�g G str�ng f�r den som �r m�rkt G �r spunnen (lindad) eller hur och tjockare �n den som det st�r c p� som ocks� �r spunnen? e och f# str�ngarna �r ospunna allts� naken nylon eller hur?
I s� fall skall dom sitta som p� en g****r i ordning ifr�n taket om du har ucken i kn�t. G c e f#. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
sajmonpop
|
Postat: m�n aug 02, 2021 11:20 am Rubrik: |
|
|
Jag t�nker den �versta n�r man har den i kn�t, allts� den tjockaste. P� f�rpackningen st�r det G c1 e1 f1, men dom lindade �r helt korrekt att G �r lite tjockare �n c och de andra tv� �r naken nylon. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
|
Postat: m�n aug 02, 2021 12:04 pm Rubrik: |
|
|
Dom menar f# i alla fall
S�tt dom som jag sa d� G �verst sen c g f# _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5696 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n aug 02, 2021 1:53 pm Rubrik: |
|
|
Men varken f eller f# �r ju logiskt. Det borde vara a. Men fr�n taket r�knat borde det v�l bli tjockast lindad, tunnast lindad, tjockast naken, tunnast naken, oavsett vad som st�r p� dem.
Vad �r det f�r fabrikat p� str�ngarna? St�r det n�got om tuning eller s� _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
|
Postat: m�n aug 02, 2021 2:49 pm Rubrik: |
|
|
Ja det �r ju klart jag m�ste sluta skriva h�r f�r jag har uppenbarligen blivit helt hj�rnf�rlamad!
Jukka har r�tt vaffan! _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
sajmonpop
|
Postat: m�n aug 02, 2021 4:23 pm Rubrik: |
|
|
pyramid �r det. jag tror att det stod low-G p� dom. �r inte hemma och kan kolla nu. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
sajmonpop
|
Postat: m�n aug 02, 2021 9:33 pm Rubrik: |
|
|
Det stod inte alls n�gon st�mning p� dom men jag antar att det �r s� dom ska sitta, G c e f (eller vad nu den sista str�ngen egentligen ska heta) f�r det l�ter r�tt n�r jag st�mmer den i G |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
|
Postat: m�n aug 02, 2021 10:09 pm Rubrik: |
|
|
Det �r bra om det l�ter bra. Den skall heta a... _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
sajmonpop
|
Postat: tis aug 03, 2021 1:18 am Rubrik: |
|
|
Fan ass�, jag �r imponerad av mig sj�lv. Den l�ter ju faktiskt helt okej f�r att vara det f�rsta instrumentet jag byggt ever. Nu ska jag bara fixa str�ngh�jden lite och sen �r det schellack som g�ller |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inl�gg: 883 Ort: S�der om S�der
|
Postat: tis aug 03, 2021 9:39 am Rubrik: |
|
|
sajmonpop skrev: | Fan ass�, jag �r imponerad av mig sj�lv. Den l�ter ju faktiskt helt okej f�r att vara det f�rsta instrumentet jag byggt ever. Nu ska jag bara fixa str�ngh�jden lite och sen �r det schellack som g�ller |
Kul att h�ra! L�gg upp en youtube-film s� man f�r beundra den. _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|