|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4384 Ort: Bajen
|
Postat: fre jul 02, 2021 9:03 am Rubrik: �vning ger f�rdighet |
|
|
... men det finns vissa instrument som man snart �vat f�rdigt p� om man inte iakttar st�rsta f�rsiktighet.
M�nga instrument har irriterande kvalit�er, men med �vning brukar de slipas av.
g****r har aldrig varit ett problem. Inte heller banjo. Ukulele har haft upp och nerg�ngar, liksom mandolin. Dragfl�jt kr�ver d�remot att man sonderar terr�ng innan man trakterar.
Jag har kommit fram till att fyra instrument �r speciellt sv�ra att finna tr�ningstid f�r, framf�rallt f�r att man h�ller igen f�r att inte st�ra och d�rmed g�r saken v�rre. De �r, i stigande ordning:
Blockfl�jt. H�r g�ller ekonomi. En f�r billig fl�jt = d�lig ekonomi. F�r h�rt/l�st bl�s = d�lig ekonomi. L�nga och m�nga repetitioner = d�lig ekonomi. Allt kan resultera i en ekonomisk krash.
Fiol. L�ter fint, men ger inte mycket utrymme f�r missar. Glissando kan l�sa den saken, men blir i l�nden gn�lligt. Str�kf�ringen tar plats = inge bra att spela i tv-soffan.
Vuvuzela. H�r har vi en riktig utmaning. Om man inte tar i f�r kung och fosterland blir det inget bra. G�r man det blir det definitivt ingen husfrid.
S�g. Om man vill erfara hur det �r att vara utanf�r och missf�rst�dd �r detta det givna valet.
Med reservation att jag inte f�tt tillf�lle att prova s�ckpipa, bombard, trumpet, theremin et cetera. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5861 Ort: Stockholm
|
Postat: fre jul 02, 2021 10:43 am Rubrik: |
|
|
Jag kan livligt f�rest�lla mig hrlarson i soffan, gnidande sin fiol med familjen hoptryckt i �ndarna av samma soffa f�r att ge plats �t fiolspelaren.
Men det sl�r mig d� att �ven om fiolspelaren satt ensam i en f�t�lj och familjen i TV-soffan, skulle familjen inte se lycklig ut. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|