F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Sverker
Registreringsdatum: 05 januari 2010 Inl�gg: 158 Ort: R�ttvik
|
Postat: m�n jun 21, 2021 8:56 am Rubrik: Bygga instrument... |
|
|
Eller ja... jag har en liten tanke, men jag m�ste nog bolla den med n�gon f�rst. Jag har en bariton ucke.
Den �r st�md i GBDE allts� fyra sista str�ngarna p� en g****r.
Jag har en fundering p� att k�pa en billig gittarr och plocka bort de tv� �versta str�ngarna. �r det sedan m�jligt att slipa ned halsen s� att den blir smalare?
Anledningen �r att spelar man ucke tillsammans med n�gon som har g****r s� har ucken en tendens att bli �verr�stad.
Skulle vara kul att testa detta... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4627 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 21, 2021 9:30 am Rubrik: |
|
|
Lite Off topic: en D-st�md sopran med Aquila-str�ngar sp�ar nog det mesta i g�tarrv�g (med en eventuell f�r en pl�tresonator). Sen finns det ju alltid banjon att ta till. En s�'n h�rs till m�nen. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1391 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: m�n jun 21, 2021 9:57 am Rubrik: Re: Bygga instrument... |
|
|
Sverker skrev: | Anledningen �r att spelar man ucke tillsammans med n�gon som har g****r s� har ucken en tendens att bli �verr�stad. |
B-200's gamla ukulele ska ju enligt uppgift vara n�got i h�stv�g vad g�ller ljudstyrka. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4410 Ort: Bajen
|
Postat: m�n jun 21, 2021 1:44 pm Rubrik: |
|
|
Det handlar nog snarare om att veva p� ukulelen av bara helvitte. Det �r framf�rallt st�lstr�ngade gitarrer, och d� s�rskilt lite dyrare dreads, som kan bli en utmaning att matcha.
Men �var man strum p� ukulele kan man t�vla med det mesta. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2141 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 21, 2021 1:56 pm Rubrik: Re: Bygga instrument... |
|
|
Mab skrev: | B-200's gamla ukulele ska ju enligt uppgift vara n�got i h�stv�g vad g�ller ljudstyrka. |
Jag t�nkte ocks� p� den! Uckarnas Stukabombare! _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
|
Postat: m�n jun 21, 2021 2:06 pm Rubrik: |
|
|
Vid n�sta fotbolls-VM s� blir det inte Vuvuzelor som d�nar fr�n publiken utan en mastodont ljudmatta av B-200-ukulelar - dessa kommer att g� att best�lla fr�n Aftonbladet. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: m�n jun 21, 2021 2:40 pm Rubrik: |
|
|
Hoppas de kostar som vuvuzelorna. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5689 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 21, 2021 2:54 pm Rubrik: |
|
|
Jag har en blockfl�jt som jag tycker blir dr�nkt ljudm�ssigt n�r jag spelar med vuvuzelaspelare. Kan jag k�pa en billig vuvuzela och liksom s�ga av lite p� sidan, borra n�gra h�l och spela den som en h�gljudd blockfl�jt?
All ironi �r avsiktlig men all evntuell elakhet �r helt oavsiktlig. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: m�n jun 21, 2021 2:56 pm Rubrik: |
|
|
Kan man inte micka en vuvuzela? _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
|
Postat: m�n jun 21, 2021 3:21 pm Rubrik: |
|
|
Jag har redan b�rjat fundera ut ett litet live-kit till din Vuvuzela, Larson.
F�rst en juste stereomikrofon:
Och sedan n�gra smidiga h�gtalare:
Sedan �r det bara att tuta och k�ra! _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1404 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: m�n jun 21, 2021 3:42 pm Rubrik: |
|
|
Det finns ju olika typer av midibl�s, typ:
Kan man inte g�ra en midivuvuzela? S� kan man ladda ned schyssta vuvuzelaljud i midi, den beh�ver ju inte n�gra knappar heller. _________________ Smilies killed irony!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5689 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 21, 2021 3:56 pm Rubrik: |
|
|
Jag k�nner att jag borde plocka fram min elkazoo.
Men f�r att �terg� till sj�lva ursprungsfr�gan (jag vet, det �r d�lig stil att g�ra det - f�rl�t) s� �r nog en del av problemet just att barytonen har gitarrst�mning. Den sticker inte ut bland gitarrer annat �n genom att sakna tv� str�ngar och att vara mindre. B�da faktorerna g�r den tystare.
Som hrlarson sa s� skramlar D-st�mda sopraner p� r�tt bra med r�tt str�ngar och r�tt spelattityd. En annan f�rdel i gitarrsammanhang �r den ljusare klangen, vilken g�r att den inte konkurrerar om exakt samma ljudutrymme som gitarrerna.
I min f�rest�llningsv�rld �r barytonukke n�got man spelar mer i st�llet f�r g�tarr �n tillsammans med dylik.
Sedan beh�ver ju inte alla h�ras mest. Dessutom �r det nog s� att den som spelar ofta h�r sit instrument minst av alla, eftersom ljudet projiceras mest fram�t/ut�t.
K�p g�rna en g�tarr, men beh�ll i s� fall alla str�ngar och spela den som en s�dan. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: m�n jun 21, 2021 5:17 pm Rubrik: |
|
|
Man kan g�ra som salig John Kavanagh och D-st�mma barytonukulelen. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4627 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n jun 21, 2021 5:56 pm Rubrik: |
|
|
Mab skrev: |
|
Wow, vilka coola horn! H�g vill-ha-faktor. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|