Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mina uckar
G� till sida F�reg�ende  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006
Inl�gg: 427

InläggPostat: s�n apr 25, 2022 12:22 pm    Rubrik: Svara med citat

Akustiska:
Bruko soprano fr�n 1994, min f�rsta ukulele, fortfarande g�r stark
Martin 1 fr�n 50-talets Nazareth PA, m�rk mahognykropp, vanligen C-st�md
Gibson 1 tillverkad i Kalamazoo Michigan 1927, nypriset var $10.00
Tropp soprano SLIM 1, med tunn kropp f�r att passa som reseukulele, byggd f�r mig 2009 av Ingvar Tropp

Elektriska:
Jason JU16 SE, ny 2008, med inbyggd pickup som ger en klar krispig ton
Pete Howlett Uklectic Concert, byggd 2009, med aktiv inbyggd pickup
National Steel Blue resonator, med pickup installerad, byggd 2007-2008

Ukulelebanjos:
Monarch Special, custombyggd kopia av en Abbott Monarch, fr�n 90-talet
Gibson UB 3, "Baby Gibson", fr�n 1925, nypriset var $18 och $4.50 f�r caset, som idag tyv�rr �r i v�ldigt d�ligt skick

Cool
Till �verst p� sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5883

InläggPostat: tor apr 29, 2022 11:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Mitt ukulelebest�nd best�r av:

Martin Sopran Style 0 1940 el 1950-tal (Mahogny)
Argapa Sopran (den 2:an RH-sopranen) (ocks� den i Mahogny - b�sta b�tbyggarmahognyn fr�n 60-talet om jag fattat r�tt)
Br�ko Sopran nr 5 (�r det v�l, med v�lvd botten) - min f�rsta ucke
Ingvar Tropp Sopran "Era" (present fr�n Ingvar p� ukulelefestivalen i Stockhom 2007)
Eagle Loudmouth 200 Svart med vit "binding". Den har jag f�rsett med en piezomikrofon under sadeln. Den har d�rmed f�tt en osk�n str�ngh�jd. Ska nog ta bort micken vad det lider.
Eagle Loudmouth 200 "Flatulele". "Naturf�rgad". Jag gillar de h�r loudmouth laminatuckarna. I mitt tycke b�st i klassen under 1000-lappen. Perfekt kravallucke. Den blev dotterns innan hon helt enkelt kidnappade Argapa sopranen, som hon �r helt f�r�lskad i.
K-wave Les Paul Concert med l�g A-str�ng och inbyggd mikrofon. Tjusig r�d sunburst. En bra ucke men den f�r s� gott som ingen speltid.
Johnson resonator Concert i f�rnicklad m�ssing, som jag hoppas m�r bra hemma hos Sven i skrivande stund. L�g A-str�ng. Har bytt den medf�ljande defekta konen mot en National kon. "It aint no National" men jag gillar den �nd� (och jag �nskar att jag aldrig provspelat en National. Det g�r liksom inte att ers�tta den med n�got annat- inte som jag prova iaf).
Reliance Ukulelebanjo fr�n 1920-talet (?) med Keech resonator och sarg av "p�rlemor".
Manini sopranini Fin liten "miniukulele" som jag fortfarande gillar skarp trots att den f�tt konkurrens av:
Argapa Piccolo i k�rsb�r. Svens replica av den 1920-tals piccolo som Phil hade med sig till Hollesley 2009. En beauty i portf�ljstorlek. (Sven tweakade min piccolo s� att den t o m blev aningen mindre �n f�rlagan, f�r att rymmas i min portf�lj.) Den ucke som f�r mest speltid nuf�rtiden.

D�rtill har jag en
Cigarrl�de-ucke som jag byggt sj�lv och en
Dekorativ plywood-sak i concertstorlek som jag impulsk�pte i en surfshop n�gonstans i Californien. Den �r knappt spelbar.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1543

InläggPostat: fre apr 30, 2022 10:30 am    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
Jag har inga ukkar i Japan och i �vrigt enligt nedanst�ende lista:

P'Mico sopran fixad av Jim Herlin och Sven Nystr�m.

och importerad av Christian Thor�n.. Wink Halva kommissionen har fingrat p� det d�r instrumentet Smile
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4412

InläggPostat: l�r maj 01, 2010 12:59 am    Rubrik: Svara med citat

Det gl�mde jag Christian. Ganska dramatisk historia har den. Du sk�nkte den med ett g�ng ukkar till f�rsta b�sta. Jim h�mtade och konstaterade att just den h�r var ett vrak. Jag ber�ttade f�r Jim att jag funderade p� att k�pa en Fluke och han sa att du ska v�l inte k�pa en plastukke, jag har en som jag kan fixa i ordning �t dig.

Jag tycker fortfarande att det �r en av de b�sta sopranukulele jag provat. Jag bytte till fiolpeggar, f�r att de gamla av bakelit b�rjade spricka, men huvudet �r lite f�r mjukt f�r friktionspeggar. Funderar p� Pegheds, men det �r snart sagt om�jligt att hitta n�gon som s�ljer dem.
Användarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Besök användarens hemsida
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1543

InläggPostat: l�r maj 01, 2010 10:19 am    Rubrik: Svara med citat

Lol Den var verkligen ett vrak, har f�r mig att botten var vattensjuk och hade sl�ppt helt, jag lade den till och med en g�ng i bakluckan f�r att sl�nga den p� v�gen till jobbet men gl�mde av det och sen r�kade hitta den igen i samband med att jag gav �vriga till Jim.. ren slump att den �verlevde...
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton
Till �verst p� sidan
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet