F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5841 Ort: Stockholm
|
Postat: tor mar 25, 2022 10:27 pm Rubrik: Whistling in the dark |
|
|
Mitt musikaliska �de beseglades n�gon g�ng 1980 eller s�, n�r jag hittade skrivorna med musiken till TV-serien "Pennies from Heaven". Jag s�g inte TV-serien men gillade musiken skarpt.
En av de l�tar jag genast tog till mig var "Whistling in the dark". Nu hittade jag noter p� Internet (s�n d�ringa preview p� noterna) och kunde genast f� ihop'et.
H�r �r min inspelning. Med tafflig tuba, piccolo-ucke, vissling och felsjungingar och tre st�mmor i refr�ngen.
Whistling in the dark
Jag l�gger den genast till spellistan i mitt projekt "Musik som ingen vill h�ra och sk�mt som ingen f�rst�r" _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Baron K
Registreringsdatum: 11 augusti 2008 Inl�gg: 867 Ort: S�der om S�der
|
Postat: fre mar 26, 2022 11:28 pm Rubrik: |
|
|
Bra jobbat! Jag �lskar det projektet. _________________ http://www.youtube.com/baronk69 |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1371 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: l�r mar 27, 2022 12:48 am Rubrik: |
|
|
Jag tycker du har f�tt till ett behagligt Sousafon-sound p� tuban genom att anl�gga en ganska mjuk ansats i dina st�tar.
Visslingen under introt ger vibbar av en riktigt gammal inspelning. Detta ihop med piccolons begr�nsade bandbredd skulle kunna lura en till att tro att det var en betydligt �ldre inspelning innan s�ngen kommer in.
L�ten p�minner faktiskt lite om en l�t av Anders F R�nnblom som jag inte kommer p� vilken just nu. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: l�r mar 27, 2022 2:19 pm Rubrik: |
|
|
Baron K skrev: | Bra jobbat! Jag �lskar det projektet. |
Det kommer mer!
Mab skrev: | Jag tycker du har f�tt till ett behagligt Sousafon-sound p� tuban genom att anl�gga en ganska mjuk ansats i dina st�tar. |
Det beror delvis p� ren feghet. N�gra g�nger n�r jag har spelat in en bas-st�mma har jag gjort noteringar p� papper med fyllda och ofyllda cirklar f�r att visa vilka ventilers som skall vara nedtryckta resp uppe. Andra g�ngen som den h�r tutar jag p� n�gra g�nger och n�r jag tycker att l�ter hyffsat spelar jag in. Men d� vet jag inte f�rr�n jag h�r tonen om det �r "r�tt" och d�rf�r tutar jag liksom lite p� prov. �r det r�tt kan jag ta i lite till mot slutet annars f�r jag snabbt f�rs�ka r�tta till.
Kanske inte n�got att uppmuntra egentligen? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4599 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r mar 27, 2022 3:49 pm Rubrik: |
|
|
Du b�rjar f� bra snits p� den d�ringa tuban. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4364 Ort: Bajen
|
Postat: s�n mar 28, 2022 7:49 pm Rubrik: |
|
|
J�ttebra! Jag gillar den inspelningen. Den ger f�raningar om flugor, str�hattar, tandemcyklar, spatserk�ppar och picnickorgar, dvs v�r. Och v�r �r som vi ju vet mer v�rt �n guld efter en vinter som denna. Och sedan gillar jag ju den h�r sortens musik, bara den �r s� h�r f�rn�mligt exekverad. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1382 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: s�n mar 28, 2022 9:31 pm Rubrik: |
|
|
Piccolo-ucke och tuba �r ju en match made in heaven! �lskar soundet p� denna inspelning. Jag h�ller med Mab, piccolons sound ger en v�ldigt vintage k�nsla. Bra framf�rande ocks�. _________________ Smilies killed irony!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n mar 28, 2022 9:36 pm Rubrik: |
|
|
Jag bugar mig. Det h�r gillar jag verkligen.
Valet av l�tar, sj�lvklart! Vi delar denna smak till fullo.
Den h�r tuban �r verkligen ett fynd.
Men �ven din s�ng och spel blir bara b�ttre och b�ttre!
Jag har l�nge nu varit nere i ett musikaliskt downl�ge. Men de h�r tv� l�tarna "Whistling in the Dark" och "Blue Skyes 'round the Corner" ger mig lusten �ter. Tack f�r det, Robert! _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4599 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n mar 28, 2022 9:50 pm Rubrik: |
|
|
H�gel skrev: | Jag har l�nge nu varit nere i ett musikaliskt downl�ge. |
Kul att h�ra att musiksvackan gett med sig. K�nner jag dig r�tt s� har du
s�kert n�got intressant i rock�rmen. Det ser ju ut att bli en tr�ff i filmstadsomr�det i R�sunda ganska s� snart. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: s�n mar 28, 2022 10:11 pm Rubrik: |
|
|
Tack f�r era uppskattande kommentarer. Jag gillar att ge f�raningar om str�hattar, tandemcyklar, spatserk�ppar och picnickorgar. Ja till och med flugor d�. Eftersom det �r v�r.
Det �r ju extra kul om det dessutom kan ge andra inspiration att �teruppta spelandet.
Tuban �r ett verkligt lyckat ink�p. Den st�r d�r upp och ned intill skrivbordet och d� och d� k�nner jag f�r att g�ra nya f�rs�k att tuta. Och det k�nns som att det blir lite b�ttre och b�ttre undan f�r undan. S� den l�r ni nog f� h�ra igen. Men av olika sk�l kommer den nog inte med p� alla inspelningar ens av musik av detta slag/fr�n denna tid. En str�ngbas vore kul att variera med. Fast sen �r det ju den d�r pockettrumpeten som st�r d�r s� gott som obl�st.... _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n mar 28, 2022 10:28 pm Rubrik: |
|
|
Vad i hela friden? Jag hade ju inte kommenterat den h�r.
I vilket fall som helst en sprittande rask promenad. L�ter det som. Trots l�tens titel f�r jag liksom en bild av solsken och en stig l�ngs en engelsk flod. Och ja, �ven jag ser allts� lustiga kl�der. Ingen har hittills n�mnt den yterst bredrandiga kavaj som mitt inre �ga projicerar i hj�rnan.
Men trots det �r det bra. Och jo, tuban vill vi se p� jotuben. �h, krystat, men sv�rt att motst�. OK jag slutar med tramset och konstaterar bara att det var bra valt och framf�rt. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1371 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: m�n mar 29, 2022 12:01 pm Rubrik: |
|
|
Jag tycker du ska skriva en tubafanfar som ska heta Ode to Odini. _________________ Gammalt br�d rostar aldrig |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|