F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
harald
Registreringsdatum: 21 februari 2008 Inl�gg: 93
|
Postat: tor mar 18, 2022 8:47 pm Rubrik: The mystery UKE (made in China) |
|
|
Hej hopp.. Flickv�nnen tillbaka fran sina tv� m�nader i Kina,
Nar jag m�ter henne p� flygplatsen har hon detta som handbagage:
En ukulele! Undra om det �r n�got m�rka jag k�nner igen. En Ohana? Dom �r v�l fr�n Kina?
Inget m�rke?!
lite f�rgskiftningar men det tycker jag �r vackert:
N�, innan jag ber�ttar vad hon betalat t�nkte jag fr�ga er.
Vad �r det f�r tr�slag tror ni?
Vad tror ni att den ar v�rd?
Vad tror ni hon betalade f�r den?
Hon s�ger att hon k�pt den i en normal musikbutik i Peking. Med normalapriser. Allts� ltroligtvis ite billigare �n p� Jam, Jag vet inte sj�lv om jag �r hellurad eller om jag har gjort ett kap, Mest troligtvis �r dock att jag har ett vackert fuskbygge..
N�got ljud-test finns �nnu inte. Orginalstr�nagena var inget att hurra f�r!
Den som kommer n�rmast det r�tta priset f�r en �l n�sta g�ng vi ses. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5885 Ort: Stockholm
|
Postat: tor mar 18, 2022 10:05 pm Rubrik: |
|
|
Sv�ra fr�gor.
Huvudformen p�minner om den Stagg och vissa Ohanamodeller har. Men jag k�nner inte igen modellen som s�dan. Den lite djupare klangl�dan har jag aldrig sett p� en Stagg men v�l p� vissa Ohana. D�rmed inte sagt att den �r gjord i samma fabrik som Ohana. (Som f�r allt jag vet kan tillverka olika modeller i olika fabriker).
Det vore intressant att veta hur m�nga ukulelefabriker det finns i Kina. �r det en, tio eller hundra?
Tr�? Det �r verkligen inte ett omr�de d�r jag kan skryta med n�gon expertis. Det kan vara koa �ven om det inte �r n�gon s�rskilt "curly" koa. Det �r lite stora porer f�r att vara Mahogny, annars hade det varit min gissning. Sen kan det ju vara n�got verkligt exotiskt som mango, som jag vet anv�nds ibland.
Pris? Andra "m�rkesvaror" har min fru k�pt i Kina f�r mindre �n en 10-del av priset i butik i Sverige. Om det �r samma sak h�r hamnar den h�r ukulelen (som man kanske kan k�pa f�r 2000 i Sverige?) p� ett pris p� 200 kronor. Fast det �r ju ett fodral med ocks�. S�g 300 d�? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2146 Ort: Stockholm
|
Postat: tor mar 18, 2022 10:15 pm Rubrik: |
|
|
sleng den ( ja e full )
/ jukka _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4635 Ort: Stockholm
|
Postat: tor mar 18, 2022 11:26 pm Rubrik: |
|
|
675 sp�nn. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Denno
Registreringsdatum: 05 mars 2009 Inl�gg: 194
|
Postat: fre mar 19, 2022 12:06 am Rubrik: |
|
|
1 million dollars!!!!! _________________ Se mina videos p� http://www.youtube.com/user/learninguke |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4417 Ort: Bajen
|
Postat: fre mar 19, 2022 9:47 am Rubrik: |
|
|
Jag tycker den ser finfinfinfinfin ut. En finemangsapparejs! Sune Mangs, helt enkelt! _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5695 Ort: Stockholm
|
Postat: fre mar 19, 2022 9:54 am Rubrik: |
|
|
Ser fin ut, f�rutom att jag inte �r s� f�rtjust i huvudet. Bindningen hj�lper dessutyom till att markera den lite halvtrista formen. Visst kan det vara n�got som hos oss s�ljs som en m�rkesukke. Det kan f�rst�s ocks� vara n�got helt annat, dvs en modell som inte tagit sig hit (�n).
Priset, ja, jag ansluter mig till Roberts linje och s�geett f�tal hundringar. I alla fall under fem.
Tr�et. �ven h�e h�ller jag med Robert ang�ende porigheten, men jag tycker inte att �dringen �r s� koa-aktig. De mangoukkar jag sett har varit gr�are och ljusare, men man kan ju g�ra en hel del med finishen f�rst�s. Men kanske �r det n�gon slags akacia. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 1543
|
Postat: l�r mar 20, 2022 9:28 pm Rubrik: |
|
|
Skulle gissa p� en noname med Stagg el liknande som f�rlaga. Hantverket ser bra ut. Tr�et kan mycket v�l vara koa, �r det laminat eller solitt?
Stallet �r fel. Det borde vara modernare och passar inte d�rf�r �r jag �vertygad om att den inte s�ljs i USA/EU alt. att den har 5-10 �r p� nacken.
K�nns som en prototyp/provserie, kanske en tidig Stagg? . Har g�tt igenom 1500 j�mf�rbara uckar.
V�rde (min gissning, beh�ver syna/spela):Solid koa: 1500+, laminat 700. _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton |
|