F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 1542
|
Postat: tor feb 25, 2022 8:18 pm Rubrik: |
|
|
Om den st�mmer ur hela tiden kan du skynda p� inspelningen genom att dra i str�ngarna lite halvh�rt s� s�tter de sig fortare. Kan vara en id� att dra �t den lilla skruven p� toppen av st�mskruvarna n�got ocks�.
Kollade in Ohanan ocks�... Kanonfin solid koa concert . Tror den �r riktigt bra. Tror det var r�tt val att ta den framf�r 350an, Det hade blivit n�got f�r mycket pengar f�r en kinesisk ucke �ven om Ohana �r de i s�rklass b�sta kineserna just nu (Bushman k�nns ute ur leken �ven om jag gillat mina f�rsta generationen Bushmans)
Lite info fr�n Ohana:
http://ukuleleunderground.com/namm/2010/01/15/interview-with-ken-middleton-for-ohana-ukuleles/ _________________ Tangi Manini Sopranino
Allander Lyx
Kamaka Std de luxe HF 1
Bobby Henshaw
Martin-1
Gibson-2
Fin-Der
Bushman Jenny Concert
Kamaka HB-2D Concert De luxe
Kamaka HF 36 Tenor
Calypsonic Lulu Tenor
Bushman Jenny C Baryton |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2140 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 25, 2022 9:39 pm Rubrik: |
|
|
Mab skrev: | Nu tycker jag du ska l�ra dig F#m7 som klingar j�ttesnyggt med D-st�mt.
L�s A str�ng.
Finger p� 2:a bandet p� D-str�ngen.
L�s F# str�ng
Finger p� 2:a bandet p� H-str�ngen. |
Jag vill tipsa om Em7 p� C-st�md ucke som klingar j�ttefint.
L�s G-str�ng.
Finger p� 2:a bandet p� C-str�ngen.
L�s E str�ng
Finger p� 2:a bandet p� A-str�ngen.
Sven _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5682 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:23 pm Rubrik: |
|
|
Sven �r bara bitter _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2140 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:30 pm Rubrik: |
|
|
Bitter?! _________________
Mange, och senare �ven jukkalele, skrev: | Det �r klart att Sven har r�tt. Sven har alltid r�tt. |
www.argapa.blogspot.com |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4400 Ort: Bajen
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:38 pm Rubrik: |
|
|
Sitter just och dricker bitter av en h�ndelse. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:38 pm Rubrik: |
|
|
T�mmer inte den bittra b�garen, men v�l en b�gare bitter. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
mismisimos
Registreringsdatum: 22 februari 2010 Inl�gg: 21 Ort: Nyk�ping
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:42 pm Rubrik: |
|
|
Mab skrev: | Nu tycker jag du ska l�ra dig F#m7 som klingar j�ttesnyggt med D-st�mt. |
Fiint ;)
K�nner mig lite f�rvirrad kring D-/C-st�mning. Jag r�kade f�rst C-st�mma uken eftersom jag anv�nde en iPhone-app och inte hade t�nkt efter innan utan var f�r ivrig. Letade efter en app f�r att D-st�mma men hittade ingen innan t�lamodet tog slut jag jag googlade ist�llet. Tips? Vilken iPhone-app kan ukelister inte leva utan?
Nu har jag best�llt b�cker fr�n notlagret och blev os�ker igen. Om figurerna som visar ackorden ska st�mma s� m�ste ju boken vara f�r samma st�mning jag har, eller hur? Hur l�tt �r det att r�ka k�pa fel? N�r man v�l kan sina ackord s� �r det ju enkelt och d� spelar det ingen roll men jag m�ste ju ha figurer f�r att l�ra mig.
/Karin |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
mismisimos
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:46 pm Rubrik: |
|
|
Plink-plonk skrev: |
Lite info fr�n Ohana:
http://ukuleleunderground.com/namm/2010/01/15/interview-with-ken-middleton-for-ohana-ukuleles/ |
Jag gillar Ken Middleton, det mesta jag kan om ukuleles har jag l�rt mig fr�n hans Youtube-filmer! :)
/Karin |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5873 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:50 pm Rubrik: |
|
|
mismisimos skrev: | Om figurerna som visar ackorden ska st�mma s� m�ste ju boken vara f�r samma st�mning jag har, eller hur? |
Ja, annars spelar du i en annan tonart �n boken/notbladet. Men v�rre �n s� �r det inte. Om du inte spelar tillsammans med n�gon annan eller beh�ver noterna f�r att sjunga, tex s� �r det ju ett marginellt problem. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:54 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | mismisimos skrev: | Om figurerna som visar ackorden ska st�mma s� m�ste ju boken vara f�r samma st�mning jag har, eller hur? |
Ja, annars spelar du i en annan tonart �n boken/notbladet. Men v�rre �n s� �r det inte. Om du inte spelar tillsammans med n�gon annan eller beh�ver noterna f�r att sjunga, tex s� �r det ju ett marginellt problem. |
Edit: ja, eller det �r klart att det blir besv�rligt om man l�r sig att ett grepp �r ett A-ackord fast det �r ett G t ex. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5682 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 25, 2022 10:58 pm Rubrik: |
|
|
Fast eftersom D-st�mningen �r den r�tta om man inte �r bitter, s� �r det v�l st�rre risk f�r att man l�r sig att det �r ett G fast det egentligen �r ett A _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor feb 25, 2022 11:00 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Fast eftersom D-st�mningen �r den r�tta om man inte �r bitter, s� �r det v�l st�rre risk f�r att man l�r sig att det �r ett G fast det egentligen �r ett A |
Jo. Det f�r man bittert erfara. _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
mismisimos
|
Postat: tor feb 25, 2022 11:03 pm Rubrik: |
|
|
Jag vill helst att det ska vara "r�tt", jag vill spela det ackord det st�r s� jag vet vad jag h�r.
Men det h�r med C/D-st�md d�? Uken kommer v�l ursprungligen fr�n Hawaii (=usa), d� borde v�l C-st�mning vara det mest r�tta och det man vill ha?
/Karin |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
|
Postat: tor feb 25, 2022 11:05 pm Rubrik: |
|
|
D�rom tvistar de l�rde. Och ett g�ng obildade tomtar tvistar ocks� om det. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4622 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 25, 2022 11:13 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | D�rom tvistar de l�rde. Och ett g�ng obildade tomtar tvistar ocks� om det. |
Kvistar om det.
Mer fj�ng i D om du fr�gar mig. Lite slappt i C. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|