Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Stick

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 12, 2022 12:54 pm    Rubrik: Stick Svara med citat

Citerar Mange i en annan tr�d d�r han skrev:
... om jag kommer p� ett anst�ndigt stick s� f�r det vara med ocks�.



Det d�r med stick tycker jag �r bra n�r andras l�tar har. Men sj�lv �r jag f�r "sn�l". Sticket ska ju vara sj�lvst�ndigt i f�rh�llande till l�ten i �vrigt. N�stan som en egen l�t.

Men om jag kommer p� en l�t d� vill jag ju inte "sl�sa bort" den p� ett stick i en annan l�t. S� l�tt �r det inte.

Eller?
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 12, 2022 1:06 pm    Rubrik: Svara med citat

Kill your darlings. En skitbra melodi kan bli �nnu mer effektiv om den bara �r i ett litet stick. D� l�ngtar man efter att h�ra den och blir glad n�r den kommer.

Fast jag har aldrig "h�mtat" ett stick fr�n en separat komposition, utan de har alltid tillkommit tillsammans med l�ten. Och m�nga g�nger �r v�l stick s�dana att de skulle vara lite egendomliga frist�ende. Ett bra stick bygger ofta p� att det blir n�gon slags sp�nning. Det v�ntar p� att uppl�sas i det skom kommer efter. Fast l�ngt ifr�n alltid. Ibland �r det bara en annan melodi.

Det finns en m�ngd saker man kan g�ra f�r att f� det att st� ut lite och ge variation:
- Annan tonart - t ex, men inte n�dv�ndigtvis parallelltonarten.
- B�rja och/eller sluta sticket med annat ackord �n resten. G�rna b�rja med ett ackord som inte anv�nts f�rut, men som �nd� h�r hemma i tonarten (s�vida man inte byter)
- Dur/moll utbyten. Ibland t o m efter varandra. Kan l�ta skitdumt om man g�r det hela tiden men kan funka i stick. (och bidrar till tonartsambivalens som ger en sp�nning man l�ser upp n�r man �terv�nder)
- Annan takt (fast sannolikt samma BPM) - t ex halvtempo, baktakt, sextondelsstrum, n�got avvikande helt enkelt
- Och en massa mer grejs
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1371
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: tis jan 12, 2022 2:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag tycker att det finns m�nga exempel p� att man h�r Stick, ofta efter andra refr�ngen, som k�nns framtvingade. Ungef�r som att komposit�ren satt sig ner och insett att "vi m�ste ju ha ett stick", och s� blir det ett stick som l�ter som ett stick som skrivits sist bara f�r att det m�ste vara ett stick.
_________________
Gammalt br�d rostar aldrig
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5841
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis jan 12, 2022 2:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Man skulle kanske l�sa "Femina". Har inte de stickbeskrivningar? (Var �r smileyn som garvar och sl�r sig f�r kn�na?)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006