F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Axel
Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inl�gg: 139 Ort: Str�ngn�s och Falun
|
Postat: ons okt 21, 2009 2:46 pm Rubrik: Halvakustisk basukulele |
|
|
Det �r en Greg Bennett concert i grunden, en riktigt riktigt prisv�rd ukke om n�gon undrar. Str�ngarna �r vanliga elgitarrstr�ngar och jag st�mmer den ADGC, allts� i kvarter. M�rkaste str�ng
en blir allts� som g****r-a. Micken �r en vanlig singlecoil fr�n en gammal stratakopia.
Den l�ter v�ldigt "smooth", speciellt genom en basf�rst�rkare med diskanten s�nkt. I ukulelesammanhang blir det en bas redan nu men tanken �r att jag ska k�pa en oktavpedal och flytta ner den en oktav, d� kan vi b�rja snacka fett.
Om jag nu kan ta mig till ett m�te p� f�rsta g�ngen p� cirka tv� �r s� kan ni f� se den live. (Och s� kan jag bjuda tillbaka J�rgen som jag �r skyldig en middag...)
S�g vad ni tycker!
http://www.facebook.com/album.php?aid=117110&id=731157134&l=ca5d4e7035 _________________ "Legolas" |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4583 Ort: Stockholm
|
Postat: ons okt 21, 2009 4:26 pm Rubrik: Re: Halvakustisk basukulele |
|
|
Axel skrev: | S�g vad ni tycker! |
Jag gillar id�n och genomf�randet.
Har sj�lv varit inne p� n�got liknande och t�nkte utg� fr�n en sopran och dela frekvensen med fyra.
Det skulle l�ta s� h�r: http://jorgeneriksson.se/diverse/bassukesimulation.mp3
Men mitt projekt stannade p� planeringsstadiet.
Axel skrev: | Och s� kan jag bjuda tillbaka J�rgen som jag �r skyldig en middag... |
Vilket minne, jag �r imponerad. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 5823 Ort: Stockholm
|
Postat: ons okt 21, 2009 7:44 pm Rubrik: |
|
|
Formatet �r ju smuckt och kanske sk�l nog att bygga instrumentet. Annars l�ter ju ett g****r-a inte s� basigt. I j�mf�relse med en ukulele javars men �nd� inte s� basigt. Kan man flytta ned den en oktav med en pedal s� blir det ju b�ttre....
Kul initiativ hur som helst. Ska bli kul att f� h�ra den ocks�. Kan vi se fram emot en inspelning? _________________ "Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Axel
|
Postat: ons okt 21, 2009 10:03 pm Rubrik: |
|
|
Absolut, jag ska fixa ett ljudprov snart.
Om man spelar tillsammans med andra uckar s� har jag ju f�rdelen att l�tt kunna spela basg�ngar, samt att klangen �r mycket basigare och fyller ut dessa frekvenser. _________________ "Legolas" |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4349 Ort: Bajen
|
Postat: ons okt 21, 2009 10:06 pm Rubrik: |
|
|
Skulle inte en altgitarr kunna klara det d�r jobbet minst lika bra? _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Axel
|
Postat: fre okt 23, 2009 3:10 pm Rubrik: |
|
|
Den �r s�ld!
Jag testade f�r�vrigt med oktavpedal idag, det var fett som bara tusan!
Tyv�rr var det genom en gitarrf�rst�rkare och de brukar inte vara s� bra p� att �terge s� pass l�ga toner. N�sta m�te jag �r med p� blir det la bamba och day tripper hela kv�llen! _________________ "Legolas" |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|