Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Hur är en ukulele stämd?
Gå till sida Föregående  1, 2

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Axel

Registreringsdatum: 08 januari 2007

InläggPostat: mån jan 08, 2022 8:22 pm    Rubrik: Svara med citat

om jag stämmer den som bariton då ? vart finns bariton-ackordguide ?
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: mån jan 08, 2022 8:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Här har du alla tre guiderna för stämning i C, D och G (baryton). Annars finns ju en massa gitarrackordstabeller. Använd då de fyra nedersta.

Annars finns en ackordmaskin för alla möjliga fyrsträngsinstrument här:
http://4stringchords.com/
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
k

Registreringsdatum: 23 maj 2009

InläggPostat: lör maj 23, 2009 2:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Om man liksom mig är helt ny i musikens värld och lever på diverse olika internetguider, är inte GCEA-stämningen nästan att föredra då i och med att det ju verkar vara den som gäller på alla internationella hemsidor, youtube-klipp, etc. Eller finns det någon nackdel med att frångå "den svenska modellen"?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
harald

Registreringsdatum: 21 februari 2008

InläggPostat: lör maj 23, 2009 3:54 pm    Rubrik: Svara med citat

k,

Om man spelar tillsammans med andra är det en nackdel att ha sin ukulele i C

Annars så spelar det ingen större roll, utan handlar helt enkelt om vad man tycker låter bäst. Det är inga problem att följa guider på Internet, även om man har fel stämning. Man lär sig gankska snabbt vilka ackord och ackordföljder som hör ihop med de olika sätten att stämma. Inga problem.

En skillnad som kan vara tänkvärd är att strängarna är mer spända i D-stämning. Det gör att det skorrar minder om man har en billig ukulele, men samtidigt kan det bli jobbigare att ta bar-ackord.

Tyvärr finns det inget rätt eller fel...
Till överst på sidan
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: lör maj 23, 2009 4:13 pm    Rubrik: !!! Svara med citat

harald skrev:
Tyvärr finns det inget rätt eller fel...

Vafalls!

D är rätt. Allt annat är fel!

Wink

Skillnadene mellan D och C är ju inte så rysligt stor. Men generellt sett är det lättare att spela låtar i D dur på en D-stämd ukulele och i C dur på en C-stämd ukulele därför att de enklaste ackordgreppen är olika beroende på hur ukulelen är stämd.

När man spelat ett tag spelar den skillnaden ut sin roll och man kan spela låter i C på sin D-stämda ucke utan problem och vise versa.

Det är ju å andra sidan ingen stor operation att transponera låtar så att man får dem i sin favorittonart. Oavsett om du stämmer i D eller C kommer du väl att hitta något musikstycke i Eb eller så, som du iaf vill transponera antingen för att få enklare ackordgrepp eller för att det ska passa ditt röstomfång.

Det senare är också en sak att väga in i valet mellan D och C. Nu är det ju inte så vansinnigt stor skillnad men den finns ändå. Fundera över/prova ditt röstomfång och se om det finns skäl att ta hänsyn till det när du väljer mellan D och C (men å andra sidan kan man ju alltid transponer...) Men du kanske inte har tänkt att sjunga till ditt ukulelespel ?
k

InläggPostat: sön maj 24, 2009 11:54 pm    Rubrik: Svara med citat

Hmm.... Vet inte hur mycket klokare jag faktiskt blev av svaren. Min start här är liksom att jag inte vet någonting alls om musikteori och inte alls vet vad jag sysslar med. Just därför har det på något sätt känts enklare att köra på C-stämning bara för att de gör det på de flesta sidorna och som en "morot" när jag övar lär jag mig gärna sånger jag tycker är bra som jag ser folk köra på youtube och sådana sidor. Men går det ungefär på ett ut i slutändan är poängen alltså? Så att när man väl kan spela så kan man lära sig att transponera åt båda hållen lika väl?

Att sjunga till vore självklart ett trevligt plus i längden men än så länge är jag inte ens på den nivån att jag kan säga vilken stämning som går bäst ihop med min röst. Jag är helt ny på noter och allt liksom. Jag har bara alltid fått höra att min röst inte går ihop med någon slags tonart eller musik snarare Wink
Till överst på sidan
ronald

Registreringsdatum: 08 april 2022

InläggPostat: mån maj 25, 2009 5:59 am    Rubrik: Svara med citat

Ja jag tror att du sammanfattat läget rätt bra. C-stämmning är bra om man skall spela till Youtube men så länge man bara tittar och härmar så spelar det faktiskt ingen roll vad ackorden heter, då kan man stämma om mellan C och D och gå på fingersättningarna så att säga. Det är när man börjar titta på ackordsbetekningarna som det är bra om ett D ackord är ett D ackord. Vissa böcker är skrivna för C och vissa för D stämning och här i Svedala är det D stämning som gäller och i USA C. Kruxet med C stämning är när du skall spela ihop med någon som kör D stämning då får man inte titta på den andras fingrar utan spela efter ackordanalysen.
Välj nåt, och kör på det tills du ändrar dig.
Sven

Registreringsdatum: 14 januari 2008

InläggPostat: mån maj 25, 2009 8:10 am    Rubrik: Svara med citat

k,
jag kör i C enbart för att jag hittade såna ackordtabeller och guider på nätet när jag började. Det är inga som helst problem att spela med andra oavsett hur dom stämmer.

Jag spelar regelbundet (nåja) med nåra D-stämda killar, och det är snarast en fördel för ljudbilden att alla ackord inte tas med samma grepp.

Det som är viktigare och samtidigt mycket svårare att avgöra när man är grön är vilken stämning som får en viss ucke att låta bäst. Vissa uckar "vaknar" av den lite lite hårdare spänningen man får av D-stämning, andra passar med C eftersom locket då svänger lite friare. Men det är nyanser man hör efter ett år, och på något bättre instrument.

Så mitt tips, eftersom du nog behöver ett tydligt råd, är att stämma i GCEA och sen titta på alla tutorials och sånt du hinner. Kolla ukuleleunderground.com och leta efter Aldrine Guerreros lektioner, dom är lite schyssta och enkla att följa.

Avseende vad rösten passar till så är det enkla och lite mystiska svaret att det går att spela och sjunga i vilken tonart som helst med vilken stämning som helst. Ett E-moll är ett E-moll oavsett greppet.

Hör av dig med mer frågor. Jag lärde mig "sjunga" med ucken, något jag aldrig trott mig kunna förut. Mitt liv har blivit bättre.

Sven

www.argapa.blogspot.com
Till överst på sidan
Jörgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006

InläggPostat: mån maj 25, 2009 8:37 am    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
det är snarast en fördel för ljudbilden att alla ackord inte tas med samma grepp.

Det här stämmer med mina egna upplevelser, speciellt när man börjar hitta bland barrevarianterna av de vanliga öppna ackorden..
k

InläggPostat: mån maj 25, 2009 5:46 pm    Rubrik: Svara med citat

Ok. Tack så mycket för alla svar och tipps. Det uppskattas! Fortsätter väl klinka framför youtube i väntan på min stora uppenbarelsestund då jag inser vad som är rätt för just mig och min ukulele Smile
Till överst på sidan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> FAQ-diskussioner Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Gå till sida Föregående  1, 2
Sida 2 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet