Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Som en bambi p� hal ukuleleis
G� till sida 1, 2  N�sta
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Will Oldham



Registreringsdatum: 22 mars 2009
Inl�gg: 19
Ort: Visby

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 1:00 pm    Rubrik: Som en bambi p� hal ukuleleis Svara med citat

Hej allesammans!

Som nyreggad p� forumet s� �r det kotym att skriva en liten presentation.

Mitt namn �r Patrik men kommer att anv�nda "nicket" Will Oldham efter min husgud. �r 35 �r, fr�n Visby, och anv�nder vanligtvis gitarren f�r att framtvinga n�gra musikaliska toner. Har sakta men s�kert blivit mer och mer nyfiken p� ukulelen och laddar nu f�r ett f�rsta ink�p. Men det �r som sagt outforskat territorium men jag ser framemot att bekanta mig med detta lilla fina instrument. Very Happy
_________________
Allt som kan g�ras enkelt b�r g�ras enkelt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher


Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 4623
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 2:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Patrik, v�lkommen hit och lycka till med det stundande ukuleleink�pet!
_________________
Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4402
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 2:37 pm    Rubrik: Svara med citat

V�lkommen Patrik/Will!

Med gitarren i ryggen kommer ukulelen bli en lekande l�tt dans. Och snart har din nyfikenhet �verg�tt i benh�rda �vertygelser och du ligger d�r i skyttegravarna bredvid n�gra av oss och skriker "ni har fel!" till dem i graven mitt emot. Wink

Gotland borde med sin �kultur vara en utm�rkt grogrund f�r ukulelemusik. �tminstone ur en sommarturistande fastl�nnings synvinkel.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2140
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 2:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Hej Patrik! Jag ska till visby i p�sk. Ska jag ta med en ucke som du kan b�rja med? Har en nyservad men halvful Br�ko som l�ter svinbra. Sen kan jag f� den tillbaka n�r du hittat n�n att tjacka.

Den finns h�r n�nstans i en tr�d om en leksaksgitarr p� Tradera. Det finns flera s�na tr�dar, jag kan f�rs�ka peka dig r�tt n�r jag inte postar fr�n telefonen.

Sven

Edit @ hrlarson: hur fan ska man kunna dansa med en g****r i ryggen?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 4402
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 7:24 pm    Rubrik: Svara med citat

Sven skrev:
hrlarson: hur fan ska man kunna dansa med en g****r i ryggen?

Rakryggad.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5683
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 10:10 pm    Rubrik: Svara med citat

hrlarson skrev:
...du ligger d�r i skyttegravarna bredvid n�gra av oss och skriker "ni har fel!"

Grabben i skyttegraven bredvid?
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5874
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 11:49 pm    Rubrik: Svara med citat

Jomen Gotland har ju lite ukulelebas att bygga p�. Vad �r det nu skolan heter igen d�r alla spelar ukulele!? Lyckan?

Var det hursomhelst med det. Sj�lv brukar jag tillbringa somrarna i Ihreviken. Vi f�r se till att sammanstr�la.

(Och Sven ska till �n i P�sk! D�r ser man. Sj�lv ska jag till Halland f�r omv�xlings skull.)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1389
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: s�n apr 05, 2022 11:53 pm    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
(Och Sven ska till �n i P�sk! D�r ser man. Sj�lv ska jag till Halland f�r omv�xlings skull.)

(sj�lv skall jag till Flen)
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Will Oldham



Registreringsdatum: 22 mars 2009
Inl�gg: 19
Ort: Visby

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 12:06 am    Rubrik: Svara med citat

Tack alla f�r v�lkomnandet! Smile

@ Sven,

H�r trodde man att m�nniskan anno 2009 bara t�nkte p� sig sj�lv. �r det inte underbart att man aldrig upph�r att f�rv�nas.

Funderar n�stan �nd� p� att k�pa en men ett l�n lockar s� sm�tt. Och jag �r som sagt b�de f�rv�nad och tacksam �ver erbjudandet.

Kan inte best�mma mig f�r vilken ukulele jag ska sl� till p�. Antingen s� blir det nyb�rjarvarianten Eagle Loudmouth eller Flat-u-lelen eller s� ska jag sl� till p� en Stagg US80-S eller liknande.

Har n�gon n�gra tips p� vad som kan vara vettigt att satsa p�?

Och sj�lv ska jag vara p� �n i p�sk. Klagar inte �ver det d� v�dret �ntligen b�rjar g� �t det b�ttre h�llet.
_________________
Allt som kan g�ras enkelt b�r g�ras enkelt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 5874
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 12:18 am    Rubrik: Svara med citat

Will Oldham skrev:

Kan inte best�mma mig f�r vilken ukulele jag ska sl� till p�. ... Eagle Loudmouth...


Eagle Loudmouth UK 200 - �verl�gset b�st bland uckar under 500 sp�nn!

En Br�ko, som den Sven erbjuder sig att l�na dig, �r sn�ppet vassare. Sk�nare klang men dubbla priset.

Sen f�r du nog vara beredd att betala dubbelt s� mycket igen f�r att f� n�got som �r p�tagligt b�ttre. (Fast fr o m detta prisl�ge b�rjar personliga preferenser v�ga tyngre �n n�got slags objektiva kriterier)
_________________
"Sannolikheten att lyckas �kar dramatiskt med varje f�rs�k"
John Nash
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Will Oldham



Registreringsdatum: 22 mars 2009
Inl�gg: 19
Ort: Visby

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 12:43 am    Rubrik: Svara med citat

Tack Robert!

Har tittat lite p� Br�ko uckarna och �r det s� att det p� modellerna strax �ver tusenlappen bara sitter l�nnhals? �r v�l kanske lite on�digt petig n�r det g�ller detta men d� jag tidigare haft gitarrer med l�nnhals s� vet jag att de brukade bli ganska skitiga. Och visst ska ett instrument se anv�nt ut men de halsarna blev fula och det �r tr�kigt med instrumentv�rd. Man vill ju spela p� instrumenten inte "st�da" dem. Wink

Hur �r det med Stagg:en, �r den n�got att ha? G�r att f� den f�r en tusenlapp (m. frakt) fr�n England eller Tyskland.
_________________
Allt som kan g�ras enkelt b�r g�ras enkelt.


Senast �ndrad av Will Oldham den m�n apr 06, 2022 12:45 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1389
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 12:44 am    Rubrik: Svara med citat

Aprop� allt pratande om �n i P�sk, s� skulle n�gon n�gonsin vara sugen p� att dra ihop en resa till den riktiga P�sk�n s� �r jag absolut p�, f�r det tror jag vore en resa som heter duga!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2140
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 6:37 am    Rubrik: Svara med citat

Allts�, det �r klart du ska k�pa en egen. Very Happy Du ska till och med k�pa flera. Jag t�nkte bara att jag har en riktigt bra som h�nger p� v�ggen utan att f� s� mkt speltid, och den kommer isf till �n snabbare �n en eagle p� postorder. Och s� kunde du f� en fin referens inf�r k�p av egen (och kanske slippa dra dig upp f�r en trappa av l�gbudgetinstrument och besvikelser).

S� det �r ingen stor grej, vill du l�na den �r det bara att s�ga till. Halsen �r av bj�rk f�rresten. Kropp i massiv mahogny. Ucken hade en r�tt l�skig lack som jag skrapade bort och ersatte med en bra olja. Och s� bytte jag band och justerade den n�r den �nd� var naken.

Sven

Edit: tyckte jag verkade sur, s� jag la in n�ra gula gubbar Wink Och n�r jag �nd� h�ller p�, hoppa �ver Stagg och s�na. Det �r faktiskt mycket roligare att spela p� b�ttre uckar.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Will Oldham



Registreringsdatum: 22 mars 2009
Inl�gg: 19
Ort: Visby

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 9:05 am    Rubrik: Svara med citat

@ Sven,

�r som sagt mycket tacksam f�r erbjudandet, och �nnu en smula f�rv�nad. Shocked

Kanske kan vara klokt att hoppa �ver l�gbudgettrappan i resan efter den ultimata ucke:n. S� vill du l�na ut din ucke s� l�nar jag den mer �n g�rna. Smile

Stagg inget att ha? L�ste recension en p� Ukulelesolen och det l�t som ett bra m�rke. Och den jag tittade p� var n�gon modell �ver den som recenserades.
_________________
Allt som kan g�ras enkelt b�r g�ras enkelt.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Sven



Registreringsdatum: 14 januari 2008
Inl�gg: 2140
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n apr 06, 2022 9:26 am    Rubrik: Svara med citat

F�rv�ningen kommer �verg� i fasa n�r du m�rker att en l�neucke �r biljetten in i ukulelesekten, d�r svarta m�ssor, ekonomisk ruin och allm�nna b�gerier �r vardagsmat... Twisted Evil

Allts� Stagg kanske funkar. Jag �r viktidiot och tycker m�nga kinesiska fabriksukulelar �r tunga och sv�rdrivna. Sen �r det prism�ssiga h�nsyn som �r lite kn�ppa n�r det g�ller uckar. Man talar g�rna om en ucke f�r tusen sp�nn som n�gon sorts kvalitetsgrunka, men i gitarrsammanhang skulle inte m�nga f� f�r sig att en gura f�r en lax eller en �n halv skulle m�ta sig med en f�r mer st�lar. Klart det �r mindre m�ngd materia i en ukulele, men det st�ller bara �nnu h�gre krav p� konstruktionen.

Den ultimata ucken finns inte, det �r helt en sak som beror p� m�nniska och sammanhang. Allts�, jag skulle ocks� bli f�rv�nad om n�n f�rs�kte pracka p� mig ett l�neinstrument utan n�gra som helst f�rvarningar. Det enda som l�g bakom mitt infall var att jag ska till Gotland och tyckte det var lite kul att du reggat dig innan du k�pt din f�rsta ucke. Det brukar annars dyka upp folk som f�rst k�pit och sen reggat sig. (Och efter en m�nad startar en tr�d om vilket instrument dom ska byta upp sig till...)

Sen n�r du spelat och samlat ett tag kanske du trillar dit ordentligt, som jag. Kolla h�ra: www.argapa.blogspot.com Embarassed

Edit: kollade Stagg. Liknar den Ohana ska jag nog inte babbla f�r mycket. Det kan vara en bra ukulele, den tycks komma fr�n samma fabrik som Ohana tex.


Senast �ndrad av Sven den m�n apr 06, 2022 9:49 am, �ndrad totalt 1 g�ng
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006