F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 4592 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 13, 2021 12:27 am Rubrik: Lucka 13/Door 13 |
|
|
Snyggt! Ett grymt sk�nt schwunggung i b�de takt och ton.
Jag lyfter p� glorian och b�jer mig �dmjukt inf�r maestro, f'l�t Markus ska det ju vara. _________________ Jag �r bra p� att g�ra andra b�st. Vad �r du bra p�? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mange
Registreringsdatum: 09 oktober 2008 Inl�gg: 1382 Ort: Hammarbyh�jden - ukulelens Laurel Canyon
|
Postat: l�r dec 13, 2021 12:29 am Rubrik: |
|
|
Underbart! S��� snygg produktion (ingen �verraskning iofs)... Jag blir alltid glad av att h�ra n�got s�h�r v�lspelat och v�lproducerat. Glorian av fr�n mig ocks�. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 13, 2021 1:00 am Rubrik: |
|
|
Mycket klockspel i den h�r barkarollen!
Och det passar ju b�de den ovanliga Lucian och stj�rngossarna, t�rnorna och nissarna p� bilden! F�r rustningen slamrar v�l en del? Hon ser visserligen ut som en Jungfru av Orleans, med rustning och fleur-de-lis i bakgrunden...
Men s� l�nge hon kommer med kaffe, pepparkakor och lussebullar s� �r det okej f�r mig!
Snyggt och v�lspelat, tycker jag ocks�! _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
zpreston
Registreringsdatum: 01 juli 2006 Inl�gg: 254 Ort: Norrland
|
Postat: l�r dec 13, 2021 1:20 am Rubrik: |
|
|
Hatten av f�r Markus!
Eller tomteluvan av, kanske. _________________ - they call me the queen of Bossa Nova - |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ukulelerud Happy Per
Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 1196
|
Postat: l�r dec 13, 2021 9:29 am Rubrik: |
|
|
Ja, mkt klockspel var det. Skulle vilja begripa hur du l�ste det. �r det helt enkelt ngn klockspels-plug-in till Cubase eller m�ste man l�na domkyrkan i Karlstad? Lurar ocks� p� k�nslan att bli v�ckt i arla morgonsund, bli serverad lussekatter, pepparkakor och nybryggt kaffe, av en helt pl�tkl�dd lucia. Efterf�ljande morgonkramar m�ste ju bara bli s��� kalla!!!
Bortsett fr�n dessa funderingar tycker jag att det var ett mkt fint arrangeman o en st�mningsfull Lucias�ng. Mkt bra! _________________ ukulelerud |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
anders Kommissionens f�gelfluktare
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 321 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 13, 2021 9:47 am Rubrik: ojoj |
|
|
Oj!,
det var en kul tolkning. Arrangemanget och produktionen gr�nsar n�stan till det �verlastade, men p� ett bra s�tt! Mycket kul att lyssna p�!
//Anders _________________ UkeDuo |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
MrBean
Registreringsdatum: 04 november 2021 Inl�gg: 36
|
Postat: l�r dec 13, 2021 10:56 am Rubrik: Tummen upp! |
|
|
Tummen upp! _________________ Flying-V Forever |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 13, 2021 11:09 am Rubrik: |
|
|
Heja Markus. Mycket v�lgjort -spelat och -sjunget. Kul version och en kul finess med pausen i b�rjan. Och bilden �r lysande. Det �r klart att p� luciadagen som ju symboliseras av ljus, m�ste man ju ha en lysande bild och inspelning. Annars vore det ju liksom fel.
Jag h�ller med Anders lite grann om att det gr�nsar till det �verlastade, men p� ett tjusigt s�tt och utan att passera gr�nsen. Jag g�r en mental anteckning om att ta ut sv�ngarna i stereobilden lite mer n�sta g�ng jag g�r n�got.
M�jligen kan jag tycka att det �r lite f�r mycket s�ngeffekt p�. �r det b�de ett kort delay med snabb decay och reverb? Och s� reverb p� hela klabbet? Nja det kanske inte alls �r f�r mycket. Det passar ju stilen. Och klockorna �r j�ttesnygga. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 426 Ort: G�teborg
|
Postat: l�r dec 13, 2021 11:25 am Rubrik: |
|
|
L�ckert arr. Hade l�tt platsat p� Phil Spector�s Christmas Album. Aldrig h�rt den p� engelska f�rut. Klockorna satt klockrent ! Ur-bra, Markus. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
ronald
Registreringsdatum: 08 april 2022 Inl�gg: 1895 Ort: Stockholm/S�dermalm
|
Postat: l�r dec 13, 2021 11:31 am Rubrik: |
|
|
Way to go Markus!
Det k�nns tryggt att klockorna fanns med, ett �bergskt trademark. Snyggt �r det ocks�. Och som vanligt v�ldigt snyggt proddat. _________________ Sp�nvald Skallben
Hamster Tree |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�stproffessorn G�st
|
Postat: l�r dec 13, 2021 11:38 am Rubrik: Bra Luciadrag |
|
|
H�ftig version av Lucias�ngen, och vilken v�lgjord orkestrering, det b�rjar n�rma sig rent symfoniska uttryck. Jag m�ste f� sluta med ett citat:
"Fr�n radio Mosebacke meddelas att �rets Lucia redan �r p�t�nd" Martin |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4358 Ort: Bajen
|
Postat: l�r dec 13, 2021 12:59 pm Rubrik: |
|
|
Deppjul galore! Och klockor ocks�. Inst�mmer i alla avseenden i de ovanst�ende omd�mena. Utom det g�llande �verlastning, vilket m�ste vara ett missf�rst�nd. Julen �r �verlastens h�gtid i alla avseenden.
Man kan konstatera att det kommer bli jobbigt att g�ra bidrag till n�sta �rs kalender, baserat p� utfallet hittills. _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1370 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: l�r dec 13, 2021 1:16 pm Rubrik: |
|
|
Hejsan och tack f�r alla kommentarer!
Inspelningen best�r av tre ukulelar:
- en sopran till v�nster med en massa fj�derreverb som spelar p� slag 4,
- en sopran i mitten som ligger och vispar p�,
- en concert till h�ger med tremolo p� i ett f�rs�k att f� det lite 60-taligt...
R�rklockorna, eller Tubular Bells, kommer fr�n Logics egna symfoniorkester plug.
Citat: | M�jligen kan jag tycka att det �r lite f�r mycket s�ngeffekt p�. �r det b�de ett kort delay med snabb decay och reverb? Och s� reverb p� hela klabbet? |
Jag har lagt p� 8 s�ngtagningar i n�got slags f�rs�k att skapa en skridande luciak�r - s� det �r nog otajtheten som g�r att det l�ter lite "delayigt". (Sedan �r det en massa reverb p� ox�...)
Det jag sj�lv tycker blev finessen med den h�r l�ten, som jag inte vet om n�gon har t�nkt p�, �r att den g�r i 4/4 ist�llet f�r det vanliga 3/4...
Citat: | Hon ser visserligen ut som en Jungfru av Orleans, med rustning och fleur-de-lis i bakgrunden... |
Det st�mmer H�gel! Men Jeanne d�Arc och Lucia gick v�l samma �de till m�tes...
Simma Lugnt! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r dec 13, 2021 1:35 pm Rubrik: |
|
|
Uj! �tta tagningar. D� var det ju himla tajt Att jag undrade �ver delayen var f�r att jag tyckte jag h�rde en ibland, men inte alltid. Jag kunde inte dr�mma om att det var ens tv� s�ngtagningar. �n mindre �tta. S� tajt var det. Eller s� �r mina �ron kass.....
4/4! Ja j�mrans. Det borde jag ju ha t�nkt p�. Jag som ibland gjort tv�rtom, och gjort 4/4-l�tar till 3/4. Jo f�rresten jag har gjort denna konvertering ocks� men det finns det ingen inspelning av. Ja allts� med det vill jag bara understryka att jag borde ha t�nkt p� taktartsbytet. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
Registreringsdatum: 05 juni 2007 Inl�gg: 532 Ort: Sundsvall
|
Postat: l�r dec 13, 2021 4:53 pm Rubrik: |
|
|
LuXena - the Warrior princess!
Sk�n version, med en l�tt k�nsla av lite funkig rock med ett sl�pande luciat�g!
Rock on! _________________ T�nk g�rna fel, men t�nk sj�lv! - Doris Lessing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|