Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

C7add9

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 5:59 pm    Rubrik: C7add9 Svara med citat

Hur tar jag en C7add9 p� D-st�md ukulele?

Mina vanliga ackordk�llor p� n�tet kan inte hj�lpa mig, kan ni?

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ronald



Registreringsdatum: 08 april 2022
Inl�gg: 1896
Ort: Stockholm/S�dermalm

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 7:25 pm    Rubrik: Svara med citat

F�rst en lite musikteorir�ttelse det finns inget som heter C7add9 det heter C9 eller Cadd9. C9 (eller 11 och 13 f�r den delen) f�ruts�tter att de underliggande f�rgningarna �r med, allts� inneh�ller ett C9 redan sjuan, C E G Bb D. S� titta i ackordtabellen igen efter C9.

L�gg till ett D tex p� toppen 3bandet p� H str�ngen i ett C7. V�lj i f�rsta hand bort G.
E och D och d�refter Bb �r viktiga toner f�rutom C men C kan tas av ett basinstrument och d� beh�vs det inte p� ukken.

Hoppas det hj�lpte och inte stj�lpte Laughing
_________________
Sp�nvald Skallben
Hamster Tree
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 7:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Tackar, jag avundas s�dana som kan p� riktigt, fr�n grunden och inte bara utantill.

Jag har tagit konsekvensen av min okunskap och �ndrat i Ukulizerna som numera har internets enda (av mig k�nda) version av "You've got a Friend in me" med r�tt utskriven ackordf�ljd i f�rsta raden.

Som bonus gav mig Ukulizern grepptabellen.

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons dec 10, 2021 8:30 pm    Rubrik: Svara med citat

Heja ukulizern.

Som Ronald sa s� inneh�ller 9-ackord osv fler an fyra toner, s� n�gon m�ste skippas. Allts� finns det fler m�jligheter att ta ackordet. Nu har jag inte kollat hur ukulizern f�resl�r att man ska ta det, men om man vet att det finns andra s�tt kan man kanske hitta det som passar b�st i l�ten och s� som man spelar den. �ven h�r �r det bra med lite teorikunskap. Ett 9-ackord best�r av grundton, ters, kvint, 7:a och 9:a (samma som 2:a men n�r 7:an �r med s� kallas den en 9:a.

Kvinten, I detta fall G �r det f�rsta som man b�r prova att ta bort. sedan kan man prova olika varianter. Grundtonen, C kan tas p� ett annat instrument eller l�ggas till av �ronen. 7:an, Bb �r ju viktig f�r att f� det till ett 9-ackord i st�llet f�r ett add9. Men i vissa fall kan det kanske fungera bra att ta bort den �nd�. Tersen, E �r det som avg�r att det �r ett durackord och inte ett molldito, s� den b�r vara kvar. Till slut d� 9:an, D, som ju �r det som g�r det till en 9:a. Utan den blir det C7. I och f�r sig kan det ocks� fungera. Ibland till och med b�ttre p� en ensam ukke.

Vad jag vill ha sagt med detta �r att inte lita f�r mycket p� ackordtabellerna n�r det g�ller 9-or och andra m�ngtonsackord. Naturligtvis kan man prova att spela som det st�r, men om man inte tycker att det l�ter riktigt bra, s� finns det andra m�jligheter.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Mab



Registreringsdatum: 28 september 2021
Inl�gg: 1373
Ort: Hammarbyh�jden

Inl�ggPostat: tor dec 11, 2021 1:54 am    Rubrik: Svara med citat

Det heter bara C9.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 151
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tor dec 11, 2021 9:12 am    Rubrik: Svara med citat

Skall jag vara riktigt �rlig s� tycker jag att det l�ter b�ttre med ett C7 i just detta fallet. Vad som d�remot slog mig n�r jag satt och testade var hur olika man kan uppfatta ett ackord beroende p� vilket/vilka ackord man kommer ifr�n. I detta fallet j�mf�rdes C -C7 -F med C -C9 -F, med C9 greppad som C7 med tillagt 3bandet p� H str�ngen. Lyssna p� F'n i b�da fallen. Det �r ju samma F men i alla fall jag upplever dom olika.

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 5662
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor dec 11, 2021 10:08 am    Rubrik: Svara med citat

D� kanske du ska spela C7.

Nu har jag kollat ukulizern. Den f�resl�r allts� 1213 f�r C9. Helt r�tt, med den lilla egenheten att det inte finns n�got C med. Det �r kanske det som st�r dig. Jag har f�rs�kt att lite snabbt klura ut alternativ. Om du i st�llet tar det som 3243, s� f�r du med i tur och ordning: C E Bb och D allts� grund, ters, 7 och 9. Det du d� skippar �r kvinten, G. M�jligen ger det en b�ttre klang. Fast � andra sidan kan det vara sv�rare att greppa snabbt. Men �vning ger f�rdighet har jag h�rt.
_________________
Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006