F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Sven
Registreringsdatum: 14 januari 2008 Inl�gg: 2094 Ort: Stockholm
|
Postat: ons dec 03, 2021 8:33 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: |
Allt �r f�rl�tet. |
Och Jukka, jag gl�mde helt bort att skriva att jag gillade l�ten. F'l�t! Den var skitbra, b�de produktion och komposition. Vi ses. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: ons dec 03, 2021 5:35 pm Rubrik: |
|
|
Det funkar nog att stava lite hur som helst, Jukka!
eller...
eller...
_________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Mab
Registreringsdatum: 28 september 2021 Inl�gg: 1370 Ort: Hammarbyh�jden
|
Postat: ons dec 03, 2021 6:44 pm Rubrik: |
|
|
[quote="H�gel"]Det funkar nog att stava lite hur som helst, Jukka!
Vad intressant! Jag har f�ljt diskussionen av stavningen av detta verb (eller blir det ett adverb med "get" f�re..?)
Personligen var jag inne p� att det grammatiskt riktiga skulle vara "leied", men n�r jag ser att alla varianter verkar funka, s� tycker jag att den nytillkomna "lei�d" verkar klart b�st!
(Fan, nu strulade det till sig med Quoten...) |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: ons dec 03, 2021 7:43 pm Rubrik: |
|
|
Du har inte med sluttaggen, dvs [/quote]
De b�da andra kan jag k�pa, men lei'd gillar jag inte. Det f�ljer inte normal apostrofanv�ndning, s�vida inte apostrofen ska symbolisera saknade bokst�ver i st�rsta allm�nhet. Och eftersom det bara �r en enda verkar det meningsl�st att byta ut den mot en apostrof. I ord som can't �r det ju tv� bokst�ver och ett mellanslag som ryker s� d� �r det mer mening med det.
Jag skulle tro att man vill f� det att se mer hawaiianskt ut. De har ju apostrof f�r att beteckna "glottal stop", vad det nu heter p� svenska. S� heter det allts� t ex Hawai'i, Ko'olau osv. Apostrofen markerar att man g�r ett litet stopp mellan ljudenm med ett litet strupljud, en liten st�t med, ja n�t i halsen. Jag tror (l�ngt ifr�n s�ker dock) att det bara kan f�rekomma f�re vokal, eller i alla fall vokalljud. Kanske t o m bara mellan vokaler. Ett glottal stop mellan i och d �r meningsl�st, men jag misst�nker att det �r Hawaiistavning man �r ute efter. Jag har ju f�rst�s haft fel f�rr.... _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 5660 Ort: Stockholm
|
Postat: ons dec 03, 2021 8:19 pm Rubrik: |
|
|
Belzebukke skrev: |
Jag hoppas den dyker upp p� ukelizern |
Nu finns den d�r.
Men jag gjorde n�got fel n�r jag skulle l�gga in spelaren. Eftersom felet yttrar sig p� s� vis att jag inte ens ser editeringsknappen kan jag inte fixa det. Jag kan ju l�gga upp en ny f�rekomst av l�ten, men kanske l�ser n�gon som har tillg�ng till ukulizerns allra innersta detta och kan r�tta till mitt misstag....
Allts�, text och ackord finns d�r, s� det g�r att spela p� sj�lv. _________________ Allt �r v�ldigt ovisst. Det �r jag helt s�ker p�.
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 4358 Ort: Bajen
|
Postat: ons dec 03, 2021 9:09 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Du har inte med sluttaggen, dvs [ /quote]
De b�da andra kan jag k�pa, men lei'd gillar jag inte. Det f�ljer inte normal apostrofanv�ndning, s�vida inte apostrofen ska symbolisera saknade bokst�ver i st�rsta allm�nhet. Och eftersom det bara �r en enda verkar det meningsl�st att byta ut den mot en apostrof. I ord som can't �r det ju tv� bokst�ver och ett mellanslag som ryker s� d� �r det mer mening med det.
Jag skulle tro att man vill f� det att se mer hawaiianskt ut. De har ju apostrof f�r att beteckna "glottal stop", vad det nu heter p� svenska. S� heter det allts� t ex Hawai'i, Ko'olau osv. Apostrofen markerar att man g�r ett litet stopp mellan ljudenm med ett litet strupljud, en liten st�t med, ja n�t i halsen. Jag tror (l�ngt ifr�n s�ker dock) att det bara kan f�rekomma f�re vokal, eller i alla fall vokalljud. Kanske t o m bara mellan vokaler. Ett glottal stop mellan i och d �r meningsl�st, men jag misst�nker att det �r Hawaiistavning man �r ute efter. Jag har ju f�rst�s haft fel f�rr.... |
Men ... "the crux of the bisquit is the apostrophe", n'est-ce pas? _________________ Totalmoddad P'Mico sopran
Runesson sopran |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�st
|
Postat: ons dec 03, 2021 11:03 pm Rubrik: |
|
|
Super! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Gnistan
Registreringsdatum: 12 september 2021 Inl�gg: 322 Ort: G�vle
|
Postat: ons dec 03, 2021 11:12 pm Rubrik: |
|
|
Magisk l�t med j�ttebra ukulelespel! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
KjellK
Registreringsdatum: 19 juni 2007 Inl�gg: 59 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 04, 2021 8:26 pm Rubrik: |
|
|
Problemet med spelaren �r fixat i ukulizern. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
berneflott
Registreringsdatum: 29 februari 2008 Inl�gg: 151 Ort: Luxembourg
|
Postat: tis dec 09, 2021 10:20 am Rubrik: |
|
|
Jukka,
Du har skapat en Ohrwurm. Idag �r det lucka 9 och jag sitter h�r och kommenterar lucka 2. I mellantiden har jag nynnat,spelat, visslat och haft Christmas in Hawaii spelande inne i huvudet.
Med full orkester (jag bjuder p� uppl�ggningen om n�gon vill smasha), Christer Sj�gren som s�ngare, och liveframtr�dande p� "uppesittarkv�ll" har l�ten potential att kl�ttra in p� svensktoppen innan ny�r.
/Erik
PS. Jag tog bort Billy Butt som producent eftersom "get laid every single day" uppenbarligen kan feltolkas |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 1013 Ort: Stockholm
|
Postat: tis dec 09, 2021 6:51 pm Rubrik: |
|
|
KjellK skrev: | Problemet med spelaren �r fixat i ukulizern. |
Sk�nt att jukka lyckats bli problemfri i ukulizern! _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|