Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Finns ukulelemusik?
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3
 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Daionsavage



Registreringsdatum: 12 juli 2008
Inl�gg: 705
Ort: Ume�

Inl�ggPostat: fre aug 29, 2021 6:23 pm    Rubrik: Svara med citat

Citat:
OT: Ang�ende reggae och modern musik fungerar Jason Mraz "I'm Yours" utm�rkt...se bara h�r...

http://www.youtube.com/watch?v=Q6YurqE0YZQ

Sliter med den sj�lv just nu...

B, F#, G#m, E och ett litet C#7 i sticket...


Det var v�l inte OT? jag har dessutom t�nkt samma tanke (ang�ende "I'm yours"). Dessutom fungerar ukken bra till irl�ndsk folkmusik. Om jag bara f�r ordning p� textminnet och fingerplockskoordinationen skall jag sl�nga upp en ukkeversion av pogues "thousands are sailing" p� dutuben.

Fr�gan om det finns ukulelemusik tycker jag redan har besvarats. Om man vill trassla in sig i semantik s� kan man ju s�ga att all musik som framf�rs p� ukulele �r ukulelemusik, just i det �gonblicket. Det borde io f s g� att skriva sm� k�nsliga instrumentala stycken som l�ttare kan spelas p� ukulele �n p� n�got annat str�nginstrument (om man nu inte st�mmer om sin mandolin/bouzouki/violin/piccolobas/kontra/oud med en uppoktaverad l�gstastr�ng). Men det kommer alltid att finnas virtuoser som kan g�ra om bravaden p� n�got annat instrument.
�r det ingen icke-ukulelist som har gett sig p� Jake S tolkning av "while my guitar gently weeps" (ni vet vilken jag menar, va? Wink ). Det m�ste finnas n�gon ton�rig "Guitar shredder" som sitter hemma p� kammaren och svettas med den.... Men tills dess s� f�r man v�l betrakta den tolkningen som ukulelemusik, �ven om originalet handlar om en jitarr Cool
_________________
---------------------------
If I can't dance, it's not my revolution!

-Emma Goldman

Sandra skrev:
D� �nskade vi Staten och kapitalet men fick bara upp honom till melodifestivall�tar...

Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Skriva musik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3
Sida 3 av 3

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006