Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga frågor   SökSök   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnvändargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in för att läsa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Mötet den 9 juni 2005

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack
Föregående ämne :: Nästa ämne  
Författare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022

InläggPostat: fre jun 10, 2021 8:51 am    Rubrik: Mötet den 9 juni 2005 Svara med citat

Vi är inte bara en ukululelekommission - vi är ett författarkollektiv också!

Igår gav vi oss i kast med en ny text till "One scoth, one bourbon, one beer". När jag avvek hade arbetet framskridit långt och väl. Då lutade det åt att Jukkalale skulle få ta med sig frukten av vårt arbete hem och reda ut vad kråkfötterna egentligen står för och lägga upp texten och ackorden.

Låten har Jerker förgäves försökt lära oss omusikaliska och föga samarbetsvilliga kommissionärer. (De musikaliska och samarbetsvilliga har lärt sig låten)
- Det är ju bara tre ackord, säger en lätt irriterad Jerker efter att ha "visat" låten fyra-fem gånger.
- Men nu tar du ju ett annat ackord, invänder någon.
- Det gör jag inte alls, försvarar sig Jerker. Men du ligger ju en hel takt efter. Du ska bara slå två gånger på varje ackord.
- Aha, säger någon och fortsätter glatt slå fyra gånger på varje ackord.

Själv har jag åtagit mig att lägga upp ukuleleklubbens Ukulele-medley från festivalen i Göteborg på forumet.

Å så hade vi en del filosofiska diskussioner om mål och mening med kommissionen. Jag fattar det som att vi alla är överens om principerna och det mesta som har med det praktiska att göra också. Men eftersom det är ”större” än eftersnack från ett möte lägger jag upp det i en särskild tråd.

Vi spelade ”Min ukulele och jag” och insåg att vi nog inte spelade den så där jättebra, om man säger. En enkel låt som förutsätter att man får till rytmen. Vi försökte därför få till rytmen i går. Vi försöker igen när vi ses nästa gång, bestämde vi så småningom.

Å så gav vi oss på ”When you’re smiling”. Med tanke på att vi sju delade på en lapp där text och ackord stod med mikroskopisk storlek gick det fantastiskt bra. Den spelar vi som ”överkurslåt” på nästa möte.

EDIT: Jag kom precis på att vi också spelade melekalikimaka också. Alla tjatade så på mig att de ville höra den, så jag till sist med mig (eller hur det nu var Wink )

Senast ändrad av Robert_Hultman den fre jun 10, 2021 10:09 am, ändrad totalt 2 gånger
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: fre jun 10, 2021 9:21 am    Rubrik: Svara med citat

Den nya texten till "one scotch..." ja. Jo jag fick och tog någon typ av uppdrag där. Grejen är att det slutade med en massa lösa trådar och ingen ihopknuten säck. Ukulelekommissionens ofullbordade skulle man kunna säga. T o m titeln/första raden ändrades flera gånger.

Nåväl, jag ska göra mitt bästa för att få ihop en "work in progress" avs nämna låt. Eventuellt blir det lite alternativa versioner och eventuellt får jag på några ställen "fill in the blanks". Önska mig lycka till inför detta sisyfosarbete Cool I vilket fall som helst kan jag lägga in ackorden till originaltexten. Jag minns dem kanske inte riktigt just nu, men när jag får en ukulele i handen kan jag säkert rekonstruera det hela.

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
ukulelerud
Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022

InläggPostat: fre jun 10, 2021 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

Önskar dig lycka till, Jukkalele. Tror mkt på det där med alternativa versionen, inte minst mot bakgrund av alla synnerligen divergerande uppslag som uppstod under den kreativa processen (som ändå kändes rätt spännande). Lovar att försöka "fill in some blanks" om jag bara lyckas sätta Jerkers ackord ngn gång.

Prövade redan i bilen på vägen hem men ngt gick liksom fel. Tillhörde förmodligen den skara tondöva som bidrog till att pröva Jerkers tålamod. Skulle nog underlätta att få se alla ackord igen. Känns på ngt sätt som om när jag försöker spela så verkar det på ngt underligt sätt bli en annan låt ... Embarassed
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022

InläggPostat: fre jun 10, 2021 10:04 am    Rubrik: Svara med citat

Att det blir en annan låt är väl bara en naturlig del av den kreativa processen....

What, me uke?
Till överst på sidan
Användarens profil Skicka personligt meddelande Besök användarens hemsida
Maggan

Registreringsdatum: 31 maj 2005

InläggPostat: lör jun 11, 2021 12:26 am    Rubrik: Kul kväll Svara med citat

Hej alla och tack för en kul kväll. När jag spelade nu ikväll märkte jag att jag nog lärde mej en hel del. Även om inte heller jag fick rätt på de fyra Question ackorden i Mr Bartender... träning träning.
Maggan
Visa inlägg nyare än:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider är GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inlägg i det här forumet
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
Du kan inte ändra dina inlägg i det här forumet
Du kan inte ta bort dina inlägg i det här forumet
Du kan inte rösta i det här forumet