Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

M�tet den 9 juni 2005

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1779
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 10, 2021 8:51 am    Rubrik: M�tet den 9 juni 2005 Svara med citat

Vi �r inte bara en ukululelekommission - vi �r ett f�rfattarkollektiv ocks�!

Ig�r gav vi oss i kast med en ny text till "One scoth, one bourbon, one beer". N�r jag avvek hade arbetet framskridit l�ngt och v�l. D� lutade det �t att Jukkalale skulle f� ta med sig frukten av v�rt arbete hem och reda ut vad kr�kf�tterna egentligen st�r f�r och l�gga upp texten och ackorden.

L�ten har Jerker f�rg�ves f�rs�kt l�ra oss omusikaliska och f�ga samarbetsvilliga kommission�rer. (De musikaliska och samarbetsvilliga har l�rt sig l�ten)
- Det �r ju bara tre ackord, s�ger en l�tt irriterad Jerker efter att ha "visat" l�ten fyra-fem g�nger.
- Men nu tar du ju ett annat ackord, inv�nder n�gon.
- Det g�r jag inte alls, f�rsvarar sig Jerker. Men du ligger ju en hel takt efter. Du ska bara sl� tv� g�nger p� varje ackord.
- Aha, s�ger n�gon och forts�tter glatt sl� fyra g�nger p� varje ackord.

Sj�lv har jag �tagit mig att l�gga upp ukuleleklubbens Ukulele-medley fr�n festivalen i G�teborg p� forumet.

� s� hade vi en del filosofiska diskussioner om m�l och mening med kommissionen. Jag fattar det som att vi alla �r �verens om principerna och det mesta som har med det praktiska att g�ra ocks�. Men eftersom det �r �st�rre� �n eftersnack fr�n ett m�te l�gger jag upp det i en s�rskild tr�d.

Vi spelade �Min ukulele och jag� och ins�g att vi nog inte spelade den s� d�r j�ttebra, om man s�ger. En enkel l�t som f�ruts�tter att man f�r till rytmen. Vi f�rs�kte d�rf�r f� till rytmen i g�r. Vi f�rs�ker igen n�r vi ses n�sta g�ng, best�mde vi s� sm�ningom.

� s� gav vi oss p� �When you�re smiling�. Med tanke p� att vi sju delade p� en lapp d�r text och ackord stod med mikroskopisk storlek gick det fantastiskt bra. Den spelar vi som ��verkursl�t� p� n�sta m�te.

EDIT: Jag kom precis p� att vi ocks� spelade melekalikimaka ocks�. Alla tjatade s� p� mig att de ville h�ra den, s� jag till sist med mig (eller hur det nu var Wink )
_________________
N�got slags initiativtagare


Senast �ndrad av Robert_Hultman den fre jun 10, 2021 10:09 am, �ndrad totalt 2 g�nger
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 10, 2021 9:21 am    Rubrik: Svara med citat

Den nya texten till "one scotch..." ja. Jo jag fick och tog n�gon typ av uppdrag d�r. Grejen �r att det slutade med en massa l�sa tr�dar och ingen ihopknuten s�ck. Ukulelekommissionens ofullbordade skulle man kunna s�ga. T o m titeln/f�rsta raden �ndrades flera g�nger.

N�v�l, jag ska g�ra mitt b�sta f�r att f� ihop en "work in progress" avs n�mna l�t. Eventuellt blir det lite alternativa versioner och eventuellt f�r jag p� n�gra st�llen "fill in the blanks". �nska mig lycka till inf�r detta sisyfosarbete Cool I vilket fall som helst kan jag l�gga in ackorden till originaltexten. Jag minns dem kanske inte riktigt just nu, men n�r jag f�r en ukulele i handen kan jag s�kert rekonstruera det hela.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 601

Inl�ggPostat: fre jun 10, 2021 9:55 am    Rubrik: Svara med citat

�nskar dig lycka till, Jukkalele. Tror mkt p� det d�r med alternativa versionen, inte minst mot bakgrund av alla synnerligen divergerande uppslag som uppstod under den kreativa processen (som �nd� k�ndes r�tt sp�nnande). Lovar att f�rs�ka "fill in some blanks" om jag bara lyckas s�tta Jerkers ackord ngn g�ng.

Pr�vade redan i bilen p� v�gen hem men ngt gick liksom fel. Tillh�rde f�rmodligen den skara tond�va som bidrog till att pr�va Jerkers t�lamod. Skulle nog underl�tta att f� se alla ackord igen. K�nns p� ngt s�tt som om n�r jag f�rs�ker spela s� verkar det p� ngt underligt s�tt bli en annan l�t ... Embarassed
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1611
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre jun 10, 2021 10:04 am    Rubrik: Svara med citat

Att det blir en annan l�t �r v�l bara en naturlig del av den kreativa processen....
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Maggan



Registreringsdatum: 31 maj 2005
Inl�gg: 5
Ort: Liding�

Inl�ggPostat: l�r jun 11, 2021 12:26 am    Rubrik: Kul kv�ll Svara med citat

Hej alla och tack f�r en kul kv�ll. N�r jag spelade nu ikv�ll m�rkte jag att jag nog l�rde mej en hel del. �ven om inte heller jag fick r�tt p� de fyra Question ackorden i Mr Bartender... tr�ning tr�ning.
Maggan
_________________
Maggan
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande AOL Instant Messenger
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Eftersnack Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006