F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2601 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 5:13 pm Rubrik: It seemed like good idea at the time |
|
|
It seemed like good idea at the time �r en l�t fr�n 70-talet (80-talet?) av den engelske komposit�ren Mike Batt. R�tt ok�nd, ocks� av mig. Men den h�r l�ten har f�rf�ljt mig �nda sedan det begav sig.
F�r n�n tid sen t�nkte jag att den skulle g�ra sig bra p� ukulele och letade efter ackordsanlyser. Men tji. � s� efterlyste jag s�dana p� Ukulele Cosmos. Men inte hj�lpte det inte. F�rr�n Arch Larizza, den underbare antipoden, f�rbarmade sig �ver min beg�ran och producerade ackordsanalyser.
Det var i f�rra veckan tror jag. Sedan dess har jag d� och d� gjort sm� avbrott i ukulelefestivalplanerandet f�r att spela l�ten. Det har g�tt s�d�r. Idag transponerade jag fr�n D till A och genast lossnade det.
S� d� spelade jag in och lade upp p� Cosmos f�r att bl a visa Arch att han inte jobbat f�rg�ves (alt inte borde ha tagit fram ackorden ). � d� l�gger jag upp dem h�r ocks�. Fast jag tror inte att genren har s� m�nga v�nner p� detta forum. Men jag kan ha fel, f�rst�s.
It seemed like a good idea at the time _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 551 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 6:44 pm Rubrik: |
|
|
I like! _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor feb 21, 2022 6:48 pm Rubrik: |
|
|
N�r jag skrev att genren kanske inte har s� m�nga v�nner p� forumet, s� t�nkte jag faktiskt att "H�gel kanske gillar det iaf". � s� var det tydligen.
Tack f�r det! _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 814 Ort: Bajen
|
Postat: tor feb 21, 2022 6:59 pm Rubrik: |
|
|
Min 9-m�naders Dante �r ett av dina st�rsta fans. Han �r ju indoktrinerad av sin far och n�r han h�r dina inspelningar blir han oerh�rt koncentrerad och avbryter bara lyssnandet med enstaka spontana, glada tillrop.
Den l�ter som en tjugotalare i mina �ron, men det �r kanske ukken som lurar �rat. Fint l�t det hur som helst. _________________ Maopopo ku'u 'ike i ka nani. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 551 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 8:10 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | N�r jag skrev att genren kanske inte har s� m�nga v�nner p� forumet, s� t�nkte jag faktiskt att "H�gel kanske gillar det iaf". � s� var det tydligen. |
Helt r�tt! Det h�r �r en "bra ukulelel�t" tycker jag.
Bra sjunget och spelat, Rob!
I den h�r sortens l�tar anser jag att instrumentet kommer v�l till sin r�tt.
Ska prova den sj�lv. _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2461 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 10:05 pm Rubrik: |
|
|
Det kanske f�rv�nar n�gon att jag s�ger detta: Jag gillade detta. genre, l�t, framf�rande osv.
Nu r�kar jag veta att Robert g�rna vill ha konstruktiv kritik, s� jag har ett par RANDANM�RKNINGAR. Mitt huvudsakliga omd�me st�r h�r ovanf�r.
1. Jag trodde f�rst att det fanns taktm�ssiga problem. Men s� lyssnade jag igen och konstaterade att kompet gick som p� r�ls i det avseendet. Det jag uppfattade hade nog snarare med den s� kallade textunderl�ggningen att g�ra (det hette v�l s�?). Allts� att sjunga r�tt stavelse p� r�tt st�lle. Nu k�nner jag inte till l�ten i original, men p� n�gra st�llen l�t det m�jligen som att orden inte riktigt hade �vats in f�r att komma p� r�tt st�lle.
2. Tempot �kade en del under l�tens g�ng. M�h�nda medvetet, men i s� fall vore det mer effektfullt med en pl�tslig tempo�kning tycker jag, �n en som smyger sig p�.
Och som vanligt �terspeglar inte textm�ngden i respektive avsnitt deras inb�rdes betydelse. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tor feb 21, 2022 11:15 pm Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Min 9-m�naders Dante �r ett av dina st�rsta fans. |
Vad kommer det att bli av denne kulturconnes�r, tro!? Ukulist kanske!
hrlarson skrev: | Den l�ter som en tjugotalare i mina �ron, men det �r kanske ukken som lurar �rat. Fint l�t det hur som helst. |
Visst �r l�ten en blinkning �t 20-talet eller hur man ska uttrycka det. Mitt hastigt hopsamlade intryck av Batt �r att han �r n�got av en musikalisk kameleont som skriver �n 20-talsl�tar, �n "arabiska l�tar" (som de l�t p� amerikanskt 20-tal), �n Gilbert och Sullivan-musik, �n.. ja allt m�jligt.
jukkalele skrev: | ...konstaterade att kompet gick som p� r�ls... |
Yiphii!! Det gl�djer jag mig s�rskilt �t. �ven om jag naturligtvis ocks� �r glad �t den sammanfattande uppskattningen. Och att genren i sig fann n�d! Jo, det f�rv�nar �tm mig.
Tempo�kningen �r h�gst oavsiktlig och beror nog faktiskt p� att jag hade brottom! (jo, �rligt) Textunderl�ggningen kan nog bli b�ttre. P� n�gra st�llen �r det lite "tr�ngt" b�de ackords- och textm�ssigt. Det g�ller t ex radslutet i "I was feeling like the sportsman of the year" och motsvarande st�lle i melodin p� andra h�ll i texten.
Jag kommer s�kert att spela in den p� nytt. Jag gillar att spela l�ten och det k�nns inte alls som att jag �r f�rdig med den... Den h�r ska jag ha kul med l�nge �n.
H�gel skrev: | Bra sjunget och spelat, Rob! |
En f�r tacke och bocke.
H�gel skrev: | I den h�r sortens l�tar anser jag att instrumentet kommer v�l till sin r�tt. |
Jag h�ller med och menar att den �r b�ttre med bara ukulele och s�ng �n i Batts eget svulstiga arrangemang. (� d� menar jag att det �r instrumentets f�rtj�nst och det mest trots att det �r jag som trakterar det)
H�gel skrev: | Ska prova den sj�lv. |
Ser fram emot att h�ra en inspelning vad det lider. Jag tror det �r en l�t som passar dig. _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2461 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 11:24 pm Rubrik: |
|
|
Till�ggas kan att Batt var den som skrev Bright Eyes, den n�stan patetiskt k�nslosamma titell�ten till Watership Down, eller Den L�nga Flykten p� svenska. Inte mindre patetisk blev den av at bli sjungen av Wrt Garfunkel. Men filmen var bra vill jag minnas.
EDIT: Wrt Garfunkel ovan �r naturligtvis Art Garfunkel. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele
Senast �ndrad av jukkalele den fre feb 22, 2022 11:09 am, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 1307 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 22, 2022 10:04 am Rubrik: Re: It seemed like good idea at the time |
|
|
Robert_Hultman skrev: | den engelske komposit�ren Mike Batt. R�tt ok�nd |
I sj�lva verket �r han v�ldigt k�nd (jag hade aldrig h�rt talas om honom tidigare heller).
L�ten kommer fr�n skivan Schizophonia som s�g dagens ljus 1977.
Det vore intressant att h�ra hur den l�t med Batt och London Symphony Orchestra.
I Roberts tolkning f�refaller "It seemed like..." vara v�ldigt atypisk f�r Batt.
I A songwriters tale, ber�ttar han sj�lv om sitt musikskapande. Notera hans diskreta "hus"...
Trevlig inspelning BTW. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre feb 22, 2022 11:35 am Rubrik: |
|
|
Tack
Jo, det �r ett hus som rymmer en hel symfoniorkester, tycks det. Det �r tur att man spelar ukulele s� man inte beh�ver bo s� storslaget
Jag tycker att Mike Batt och London Symphony Orchestras version av It seemed �r �verarbetad. Men eftersom det �r upphovsmannen som st�r f�r �verarbetningen �r det v�l meningen att det ska l�ta s�. Jag f�redrar en ucke och en r�st (�ven om det inte skulle vara just min ucke och min r�st).
P� den sidan du l�nkar till finns det ocks� klipp med "The hunting of the Snart" som Batt tonsatt och som var det jag t�nkte p� n�r jag skrev om "Gilbert och Sulllivan-musik". Jag gillar det jag sett och h�rt av "the snark". Ska vi s�tta upp den i Stockholm med ukuleleensamble? _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 1307 Ort: Stockholm
|
Postat: tis apr 01, 2022 8:59 am Rubrik: |
|
|
Mike Batt g�stade Nyhetsmorgon i TV4 idag. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|