Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Det g�r lite tr�gt

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Perca



Registreringsdatum: 27 november 2021
Inl�gg: 6

Inl�ggPostat: m�n mar 10, 2022 1:28 pm    Rubrik: Det g�r lite tr�gt Svara med citat

Jag har inte skrivit n�got p� l�nge, s� jag har hamnat i gruppen "long time no seen" Jag k�pte min uke i december (Samik Greg Bennet UK 60 consert). Till en b�rjan tyckte jag det var skitkul och satt ofta och klinkade. Efter ett tag k�ndes det som att jag gick i st�. Jag har l�rt mig sex accord som jag tr�nar.

Men jag f�r det inte att l�ta rent. Det l�ter f�r j�vligt. N�r jag sl�r an en str�ng i taget s� �r det alltid n�gon av str�ngarna som l�ter illa pga att n�got finger antigen ligger an p� en str�ng som det inte ska ligga mot eller s� ligger fingret f�r n�ra bandryggen eller vad det heter? En annan sak �r att jag fortfarande trasslar in mig med h�gerhanden n�r jag ska sl� an. Jag har f�tt tipset att l�mna in uken till musikhandlaren och f� str�ngh�jden s�nkt. Jag f�r g�ra det. Jag har �ven k�pt en liten billig sopran och p� den k�nns det lite l�ttare att sl� an str�ngarna p�.

Det h�r var ett negativt meddelande. L�t bli att spela d� om du �r s� j�vla missn�jd, kanske n�gon t�nker. Jag vill ju s� g�rna l�ra mig spela och f� det att l�ta bra och jag l�r v�l inte bli b�ttre av att skicka gn�llmedelanden. Jag har insett att det �r mycket tr�ning som g�ller.

Jag s�g p� n�gon av uke-sidorna att det ska anordnas en nyb�rjarkurs i Stockholm i mars eller om det var i april? Dit ska jag anm�la mig.

Jag har gett mig fan p� att jag ska f� det att l�ta bra.

Perca:?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Belzebukke



Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 271
Ort: Sundsvall

Inl�ggPostat: m�n mar 10, 2022 3:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Ja, vad ska man s�ga annat �n:
TR�NIN, TR�NING OCH �TER TR�NING! Wink
_________________
Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post Bes�k anv�ndarens hemsida
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 2601
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: m�n mar 10, 2022 3:28 pm    Rubrik: Re: Det g�r lite tr�gt Svara med citat

Perca skrev:
L�t bli att spela d� om du �r s� j�vla missn�jd


That's the spririt!! Laughing

N�, sk�mt �sido. Synd att det tar emot. Det ska vara lustfyllt att spela.

V�gen fram�t d�?

Ja, till att b�rja med skulle jag ju spela p� den billiga sopranen eftersom den �r mer l�ttspelad och l�ta Samiken vila tills vidare.

Sex ackord �r faktiskt r�tt m�nga! Dags att koncentrera dig p� h�gerhanden strummandet och rytmen. (Jag gjorde misstaget att koncentrera mig p� v�nsterhanden och ackorden de fem-sex f�rsta �ren. Inte f�rr�n jag hade l�rt mig s�kert 10 ackord b�rjade jag fundera �ver h�gerhandens roll i det hela)

Jag vet inte vilken musik du gillar men v�lj g� igenom tex Herr Kernens ukuliser (http://www.ukulizer.com) eller n�got annat l�tarkiv och v�lj tv� l�tar du gillar och som inte inneh�ller fler �n tre ackord (det �r Ok om det �r samma ackord i b�da l�tarna) och helst bara tv� (faktiskt) och sen spelar du de l�tarna tills du f�tt flyt i h�gerhanden.

Tja. Det finns s�kert fler s�tt att g�ra det p�. Kanske till och med b�ttre. Men det �r mitt f�rslag.

� s� ett till f�rslag: K�p en biljett till Stockholm International Ukulele Festival redan nu, s� att du inte kommer p� d�liga undanflykter sen f�r att inte komma och bli INSPIRERAD. Det blir en vitamininjektion till ditt ukulelespelande (till priset av mindre �n vad en juste ukulele kostar - eller ungef�r vad tv� riktiga budgetuckar kostar)
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
hrlarson



Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 814
Ort: Bajen

Inl�ggPostat: m�n mar 10, 2022 6:44 pm    Rubrik: Svara med citat

Ett annat r�d, som v�l inte g�r mig s� popul�r, �r att st�mma i taropatch (GCEG eller ADF#A). Enklare att ta ackord och det l�ter n�stan alltid r�tt. F�rre resurser p� n�tet f�r dessa st�mningar j�mf�rt med den "ordinarie" st�mningen, dock.

Annars h�ller jag med Robban. Kom till festivalen och k�nn dig inspirerad.
_________________
Maopopo ku'u 'ike i ka nani.
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande MSN Messenger
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1145

Inl�ggPostat: m�n mar 10, 2022 8:46 pm    Rubrik: Svara med citat

ett enklare tips, komner p� kommissionen om en vecka och sug �t dig av v�ra ringa kunskaper lajv. d� kan vi s�kert kolla p� b�de ucken och h�nderna �t dig
_________________
L�tar: www.ukulizer.com - www.chordie.com
Ukulelar: www.stefansukulele.se (�ven ackordkartor!)- www.gryphonstrings.com - www.brueko.de
Str�ngar: www.theukuleleshop.co.uk
Resurser: www.sheep-entertainment.nl/ukulele/index.html - www.ukulelecosmos.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Perca



Registreringsdatum: 27 november 2021
Inl�gg: 6

Inl�ggPostat: ons mar 12, 2022 3:24 pm    Rubrik: Nu �r det kul igen Svara med citat

Jag gjorde som Diktatorn tipsade om. Jag l�ter Samiken vila ett tag och har tagit fram den lilla Eagle Jerker Loudmouthen. Den �r helt klart mer l�ttspelad �n Samiken. Dock tycker jag att soundet �r djupare och fylligare i Samiken. Skit samma. Nu handlar det om att l�ra sig att hantera instrumentet. Ljudbilden f�r jag bekymra mig om senare n�r jag har l�rt mig spela n�gorlunda hyfsat.

Nu �r det helt pl�tsligt skitkul igen. H�r ska tr�nas!

Perca quitetmouth
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Skicka e-post
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Presentationer Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006