Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Veckans t�vling- Bakgrund

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
berneflott



Registreringsdatum: 29 februari 2008
Inl�gg: 6
Ort: Luxembourg

Inl�ggPostat: tis mar 04, 2022 4:00 pm    Rubrik: Veckans t�vling- Bakgrund Svara med citat

Hej p� er,
Efter sl�ktens f�rra barndop d� jag spelade s�g, kompad av kantorn p� piano, har jag och sv�gern blivit tillfr�gade om vi kan spela n�got d� hustruns syster d�per sina tvillingar. (en liten tillst�llning med pr�sten hemma, d�rav spela sj�lv...)

D� sv�gern endast spelar kompgitarr ligger allts� eventuellt melodispel p� mig och min ukulele.

Tyv�rr ligger skapandet av ett arr med ackord/solo l�ngt �ver min kompetensniv� varf�r jag utlyser denna t�vling.

L�ten som dom g�rna vill ha spelad �r "Du vet v�l om att du �r v�rdefull" som man bla. kan hitta p� n�tet under t.ex.

http://www.acc.umu.se/~irma/MKK/duetter-med-ackord/

/Erik
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 2527
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tis mar 04, 2022 6:09 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag f�rst�r nog inte riktigt tyv�rr.

Uppgiften verkar ju redan l�st. I det pdf-dokument du l�nkar till finns ju redan b�de ackord (som gitarren kan spela) och noter till melodin (som du kan spela p� ukulelen). D�rtill finns det noter f�r ytterligare en st�mma (om ni skulle r�ka springa p� en ytterligare instrumentalist). Kanske g�r det att spela b�da st�mmorna p� ukulelen ocks�. (Om man �r tillr�ckligt duktig, om tonomf�nget �r r�tt osv - det senare kan man kanske l�sa genom att byta tonart om det skulle vara s�)


(Jag k�nner inte till l�ten men ibland kan det ju vara s� att man �r s� van vid att h�ra en l�t med st�marrangemang att det l�ter fel om man inte har en st�mma. Har man ingen som kan spela den st�mman kan man ju �verv�ga att spela den st�mman ist�llet f�r melodist�mman ett slag)
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 1089

Inl�ggPostat: tis mar 04, 2022 7:58 pm    Rubrik: Svara med citat

Yo Erik! Sorry att jag var s� stressad i telefon by the way, jag �lskar att snacka ucke med andra uckelirare, har lite mycket p� jobbet just nu bara....m�ten m�ten m�ten.... hur som;

Jo Robban har r�tt men det f�ruts�tter i och f�r sig b�de att man kan l�sa och spela efter noter samt f�rst� skillnaderna mellan st�mmorna. Inte helt enkelt f�r de allra allra flesta. Men f�r vissa.

Tony Erwing skrev:
Men


Om man inte f�rst�r noter (och inte orkar l�ra sig) och vill komma ig�ng med melodispel finns det ett s�tt som �r lite traggligt men v�ldigt naturligt (tror jag) n�r man f�tt ig�ng det.


Nedan f�ljer hur jag tror att jag omedvetet gjorde f�rut n�r jag hade samma problem....funkar det inte s� minns jag fel eller s� �r det bara s� att min skruvade hj�rna funkar lite annorlunda �n andras.......


Lyssna igenom l�ten(midislingan i detta fall) noga flera g�nger medan du blundar. Spela sen ackorden och nynna melodin. F�rs�k h�ra var n�nstans tonerna i melodin sitter p� ucken. �r de l�ga eller h�ga? G�r de upp (ljusare) eller ner (m�rkare)

N�r du k�nt in l�ten och kan ackorden hyfsat ska du b�rja plocka ut melodin:

Du s�tter fingrarna i grundackordet. sen ansl�r du alla str�ngarna i tur och ordning tills du hittar en ton k�nns som den "r�tta" f�rstatonen. (�r det sv�rt s� lyssna p� den i l�ten) H�pnadsv�ckande ofta ing�r den i det f�rsta ackordet Wink Sen f�rs�ker du s� l�ngt det �r m�jligt att h�lla kvar ackordet medan man letar efter n�sta ton osv. Ibland kommer man ganska l�ngt utan att byta ackord. Ibland m�st man byta ackord lika ofta som i partituret. Ibland kan man spela hela l�ten som melodi medan man h�ller grundackordet. Byt bara ackord n�r det l�ter fel. Ibland b�r melodislingan upp l�tn s� pass att grundackordet kan h�nga kvar l�ngre.

N�r man f�tt ut hela melodin , leta leta leta bland tonerna (ok det �r lite enklare om man vet vilka toner som ing�r i skalan, d� har man ett g�ng toner man kan skita i helt (http://www.brommapojkarna.com/test/musikteori/musikteori/index.htm h�r kan man l�sa �versk�dligt (tycker jag iallafall) vilka toner som ing�r i en skala etc.)

Spela melodislingan sakta, h�ll ackorden s� gott det g�r under tiden och f�rs�k strumma lite emellan�t eller ta tv� str�ngar i taget. �r man lite t�lmodig s� lossnar det fter ett tag. Man spelar n�got som l�ter proffsigare �n man trott.....(kanske) Sen kan man b�rja vibrera n�gon l�ng ton ibland eller slajda mellan toner p� samma str�ng. N�r man testat sig fram ett tag kan man variera fritt mellan olika dubbeltoner, strumming och rent melodiplock. Vips har man arrat l�ten!


Lycka till!
_________________
L�tar: www.ukulizer.com - www.chordie.com
Ukulelar: www.stefansukulele.se (�ven ackordkartor!)- www.gryphonstrings.com - www.brueko.de
Str�ngar: www.theukuleleshop.co.uk
Resurser: www.sheep-entertainment.nl/ukulele/index.html - www.ukulelecosmos.com
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 2361
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: ons mar 05, 2022 1:40 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag vet inte hur l�ten g�r och �r ingte s� himla bra p� noter heller. Av n�gon anlednig l�t inte heller midifilen hos mig. S� n�got arrangemang kan jag nog inte hj�lpa till med.

Men en tanke: Jag �r tveksam till kombinationen komgitarr och melodiukke. Gitarren riskerar att �verr�sta ukken v�ldeliga, s�rskilt om ukken bara spelar en ton i taget.

En m�jlighet �r ju att ni byter. OK gitarristen kanske aldrig har spelat ukke, men efersom det �r samma grepp (minus tv� str�ngar) med andra namn borde han r�tt snabbt kunna l�ra sig att spela denna l�t. Om du kan ukkegreppen kan du ju visa honom. Annars kan ni l�gga in l�ten p� ukulizern och f� ackordrutor och m�jlighet att transponera, eller g� till t ex http://www.sheep-entertainment.nl/ukulele/index.html f�r att hitta ackorden. Ukkest�mningen v�ljer du till h�ger. D� f�r allts� du spela melodin p� g****r, men det �r i s� fall ungef�r samma sak som att spela p� ukulele, men med fler m�jligheter till placering av l�ten i tonh�jd. Den verkar str�cka sig ungef�r mellan B och D (i n�sta oktav) om jag inte missade n�got i hastigheten. Det betyder p� en D-st�md re-entrant ukke att melodin i denna tonart egentligen inte g�r att spela, eftersom den antingen skulle beh�va l�g fj�rdestr�ng f�r att komma ned till B, eller 15 band f�r att komma upp till D. Det kanske kan finnas avsnitt man kan flytta till annan oktav. Annars f�r man transponera. Det samma g�ller f � C-st�mda ukkar, men d�r beh�vs det 17 band.

Det andra alternativet, som jag skulle vilja f�rorda, �r att ni b�da kompar och b�da, en av er, eller en inl�nad kraft sjunger. Det tror jag blir det s�tt att spela den som ger mest kraft, fyllighet och som funkar b�st. Jag tror att det �r helt �verl�gset alternativen.
_________________
Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Ukulelemusik Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006