F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
harald
Registreringsdatum: 21 februari 2008 Inl�gg: 6
|
Postat: tor feb 21, 2022 11:41 pm Rubrik: Hej, Harald h�r! |
|
|
Hej allihopa. Jag heter harald, �r 19 �r och studerar i Stockholm
Jag fick en ukulele i julklapp och har sedan dess spelat varje dag. Det �r s� kul!
Jag bor som sagt i Stockholm, finns det n�gra m�ten, s�ngstunder eller liknande aktiviteter i trakterna? Jag l�sta att det skulle varar n�got snart, men det var en kryptisk text och jag fattade inte alls var och n�r det var.
Till sist vill jag f� lite hj�lp i ett dilemma jag fastnat i. N�r jag fick min f�rsta ukulele (jag har k�pt en till) s� f�ljde det med en DVD som ber�ttade att man st�mde ukuleleln GCEA. Allt var frid och fr�jd. Sen en vacker dag n�r jag k�nde mig rik gick jag och k�pte lite finare nylonstr�ngar. Nu i efterhand har jag f�rst�tt att man ska ha olika str�ngar beroende p� hur man st�mmer sin ukulele. Jag har s�klart k�pt str�ngar f�r den europeiska varianten.
Jag gillar GCEA, men alla andra h�r i Sverige ser ut att anv�nda ADF#B eller vad det nu �r. Jag tror nog jag h�lle rmig till GCEA och f�r helt enkelt k�pa nya str�ngar.
Mitt m�l �r att n�gon g�ng l�ra mig "They Laughed When I Started To Play" av George Formby. Synd bara att det inte ser ut att finnas n�gra ackord p� internet.
Ha de g�tt! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2361 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 11:52 pm Rubrik: |
|
|
M�ndag 25/2 Saddle&Sabre p� Tegnergatan fr�n 18-18.30-tiden och fram�t.
Inga problem med str�ngarna, Visserligen g�r en del fabrikat olika str�ngar f�r olika st�mningar, men mellan den "europeiska/amerikanska" och den "svenska/kanadensiska" skiljer det bara ett tonsteg. Str�ngarna fixar det och m�nga (de flesta) str�ngar �r likadana f�r b�da st�mningarna. Ska du spela med oss andra p� S&S �r det l�ttade f�r dig att st�mma ADF#B, eftersom de allra flesta av oss g�r det. Om du vill f�lja med genom att titta p� grepp osv. Annars kan du st�mma hur du vill.
Och f�rresten. V�lkommen hit. Och dit p� m�ndag. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele
Senast �ndrad av jukkalele den tor feb 21, 2022 11:55 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2527 Ort: Stockholm
|
Postat: tor feb 21, 2022 11:55 pm Rubrik: |
|
|
Hej Harald och v�lkommen till ukulelekommissionen.
Den 25 februari �r det n�gra h�rifr�n som tr�ffas p� restaruangen Saddle & Sabre p� Tegnergatan i Stockholm. Det har blivit s� att det �r ett g�ng fr�n forumet som brukar tr�ffas d�r en g�ng i m�naden. Mat, �l, skit- och ukulelesnack samt ukulelespelande st�r vanligen p� programmet. Ibland f�rbereder vi l�tar att spela h�r p� forumet. Ibland inte. (Tr�den inf�r m�tet den 25:e �r nog aningen "kryptisk". Jag �r sj�lv inte riktigt s�ker p� om det f�religger n�gon form av enighet runt vilka l�tar som ska spelas eller om det bara �r m�nga olika f�rslag. Men jag f�r v�l l�sa noggrannare)
18:30 tror jag �r "samlingstid" (men det �r ju drop in). Du k�nner igen ukulelefolket p� deras.... ja, du vet. Ser du inga i matsalen har man hunnit g� ned en trappa till "spelrummet".
GCEA eller ADF#B funkar med samma str�ngar. Vill man ha en "l�g" a- eller g-str�ng kr�ver det en s�rskild str�ng.
ADF#B �r r�tt och GCEA �r fel! (Fast det finns GCEA-anh�ngare bland oss ocks�)
Jag hoppas att du snart l�r dig "They Laughed When I Started To Play" och spelar den f�r oss. Inte f�r att vi ska skratta �t dig utan f�r att jag faktiskt (!) inte har h�rt den l�ten.
Edit: Nu har jag h�rt l�ten: http://www.youtube.com/watch?v=ZN-hI4leQNc _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
harald
Registreringsdatum: 21 februari 2008 Inl�gg: 6
|
Postat: fre feb 22, 2022 12:07 am Rubrik: |
|
|
Tack f�r de snabba svaren!
Klar som korvspad att jag tittar f�rbi p� m�ndag, vi ses!
Jag kommer aldrig bli klok p� det d�r med olika s�tt att st�mma sin ukulele. �r det bara s� att olika delar av v�rlden st�mmer p� olika s�tt, och ingen vill �verge sin egen standard? Eller �r det s� att de faktiskt har olika f�rdelar, nackdelar? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre feb 22, 2022 12:19 am Rubrik: |
|
|
Jag skulle tro att l�ten spelas med ackorden C F G7 och D7 i lite olika ordning. Med lite t�lamod tror jag du kan placera ut dem p� r�tta platserna i l�ten.
Ang f�r- och nackdelar med olika st�mningar. Det �r ju inte s� stor skillnad. Men en del ackord �r l�ttare att ta �n andra. Och det blir olika ackord beroende p� vilken st�mning man har. P� en C-st�md ucke �r C ett av de l�ttaste ackorden att ta. P� en D-st�md blir samma grepp ett D. Det kan p�verka vilken tonart man v�ljer att spela l�tar i. Men det �r ett stadium man hyffsat snart passerar och ist�llet kanske v�ljer tonart efter sitt r�stomf�ng, eller eventuellt vilka andra instrument man spelar med osv.. _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 1239 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 22, 2022 9:07 am Rubrik: |
|
|
V�lkommen hit och kul om du kan komma p� m�ndag!
Som jag har tolkat det s� �r det dessa l�tar som g�ller p� m�ndag:
http://www.ukulizer.com/show_files.php?dir=Ukulelekommissionen%20080225&title=Song%20List:%20+Ukulelekommissionen%20080225 _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: fre feb 22, 2022 9:53 am Rubrik: |
|
|
Ah! The ukulizer, st�ndigt denna ukulizer _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2361 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 22, 2022 10:38 am Rubrik: |
|
|
Ang�ende st�mningar. En viktig sak med de olika st�mningarna �r att notintervallen mellan str�ngarna �r desamma. Allts� f�r att ta sig fr�n en st�mning till en annan m�ste man st�mma upp, eller ner alla str�ngar lika mycket. Inb�rdes med sig sj�lv fungerar ukken likadant oavsett. Ett annat s�tt att se det �r att D-st�mning (ADF#B) �r precis som att k�ra C-st�mning med ett capo p� andra bandet. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 496 Ort: Stockholm
|
Postat: fre feb 22, 2022 12:44 pm Rubrik: |
|
|
Det h�r har jag jobbig erfarenhet av.
Det finns som sagt inget r�tt eller fel vad g�ller st�mningen. Problemet �r att man s�tter olika namn p� samma fingers�ttningar.
Problemet uppst�r, som Robert s�ger, n�r man ska lira ihop med andra. Visst: ett C �r alltid ett C och ett D alltid ett D, oavsett hur man har st�mt sitt instrument. Men greppen f�r att f� fram dem skiljer.
Men l�sningen f�r en C-st�md ukuleleist �r inte att d� bara st�mma om sin ukke till D. S� enkelt �r det inte, i alla fall inte f�r mig.
N�r samma notblad med ackord delas ut till alla blir det stressigt, eftersom du har l�rt dig ackordens fingers�ttning i C.
St�r det d� t.ex. D7 m�ste du transponera i huvudet och spela C7 f�r att f� ut ackordet D7. Sv�rt att snabbt komma p� att n�r det st�r F#7 ska du spela ett enkelt E7. Man spelar ju i allm�nhet ganska "automatiskt" men pl�tsligt blir det en intellektuell process d�r man m�ste "t�nka" inf�r varje ackordsbyte. Och n�r man sedan sneglar p� �vriga och ser att de tar helt "fel" grepp s� blir man f�rvirrad, eller ocks� blir grannen f�rvirrad n�r han kastar en blick p� dig: "Vad fan tar du f�r ackord?"
En l�sning �r att skriva ut sina egna exemplar med text+ackord ett tonsteg l�gre och spela efter dem n�r man st�mt upp sin ukke till D. D� funkar det.
F.�. tycker jag att min Hamano l�ter b�ttre i C-st�mning �n i D. Medan min Gibson UB1 f�r b�ttre "punch" i D-st�mning.
De flesta l�tar man hittar p� n�tet �r anpassade f�r C-st�mning, och jag tycker dessutom det passar min r�st b�ttre, s� d�rf�r har jag valt det som min standard. St� p� dig! _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
Postat: tis feb 26, 2022 12:15 am Rubrik: |
|
|
Harald! F�r tusan! They laughed... finns i svensk �vers�ttning av galenskaparna och heter d� Skinnskallen:
http://www.ukulizer.com/ukulizer.php?file=/songs/Skinnskallen
Ses�. Vad v�ntar du p�? B�rja �va nu! _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|