|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
relativ
Registreringsdatum: 29 oktober 2007 Inl�gg: 30 Ort: Smedjebacken
|
Postat: tis dec 04, 2021 7:04 pm Rubrik: |
|
|
Har inte du nog med banjouckar hemma?
N�du, den h�r �r min f�r tid och evighet. K�nns n�stan som jag byggt den sj�lv efter alla timmars mekande.
Sk�nt att ni tycker den l�ter bra. D� ska jag sluta greja nu innan jag f�rst�r n�gonting. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 128 Ort: G�teborg
|
Postat: ons dec 05, 2021 9:44 am Rubrik: |
|
|
Det finns m�nga orsaker som kan orsaka missljud i en banjoukulele.
H�r �r n�gra tips fr�n mina egna erfarenheter, en slags checklista om du vill.
Har du kollat sp�nnhakarna? Jag hade ett skorrande ljud i en av mina banjoukuleles och det visade sig att den delen p� haken som hakar �ver tonringen var defekt, det var ett jack i den s� den satt i princip kvar just f�r att den var sp�nd. Jag fick en ny av ukulelemannen John Croft s� var det bekymret borta.
Halsen. Sitter den fast ordentligt? Min fick stagas upp med lite material och lite lim av en g****r-reparat�r (avstavat f�r att undvika tre r i rad).
Stallet. Placering d�rav har ju besvarats h�r redan. Ett tips f�r att f� det att vara best�ndigt �r att -n�r du hittat det ultimata l�get- m�rk p� skinnet med en blyertspenna var det ska sitta. D� kan du alltid snabbt korrigera det om det skulle hamna ur position (nu tar jag p� mig brillorna f�r det har blivit f�r m�nga stavfel att r�tta till) som det kan g�ra ibland i stridens hetta. Och: testa andra stall. H�gre, l�gre, tjockare, smalare, bredare fot, tv� eller tre st�djeben. Prova alla varianter du kan l�gga rabarber p�.
Str�ngh�jden. �r sadeln (the nut p� utrikiska) j�mn eller sliten? Jag hade ett bekymmer med skorrande ljud som gjorde mig gr�h�rig. Det r�ckte med att knacka loss den lilla elfenbensbiten och l�gga tv� mycket, mycket tunna skivor fan�r under s� kom str�ngarna upp den lilla bit som beh�vdes. Nu h�ller sig ukken i stort sett st�md i m�nader, ytterst lite korrigering beh�vs. helt otroligt men helt sant.
Skinnet. Ja, inget nytt som inte redan skrivits om hur man sp�nner och hur det kan bli. Vilket ljud man "ska" ha som "det r�tta" �r en smaksak. Vissa banjoukuleles har en mjukare, m�rkare, lite dov ton, andra krispig, skarp och lite gr�ll. Dina �ron �r avg�rande, f�rutsatt att det �r s� v�l sp�nt att det kommer fram klara toner n�r du spelar p� instrumentet. Nytillverkade ukulelebanjos -som ofta har plastskinn- l�ter ofta thump-thump n�r man spelar p� dem, fr�mst pga skinnet. Gamla instrument, och en John Grey �r gammal, har ju med st�rsta t�nkbara sannolikhet kalvskinn, vellum p� brittiska, och d� �r det sp�nningen som ger tonen.
V�dret. Pass opp f�r temperaturv�xlingar, t ex vid transporter utomhus, det kan p�verka. Eller direkt solljus -mer �n ett skinn har spruckit f�r att solen har bearbetat det.
Du f�r se ditt arbete som en tillf�llig Formbysvacka. Hoppas jag f�r h�ra och se resultatet vid tillf�lle. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 128 Ort: G�teborg
|
Postat: tor dec 06, 2021 6:03 pm Rubrik: Byte av skinn p� ukkebanjo |
|
|
Om skinnet skulle beh�va bytas p� ukulelebanjon s� �r det lika individuellt hur man kan eller ska g�ra som det �r att tv�tta en bil.
H�r �r en l�nk till en sida d�r man kan l�sa hur John Croft g�r, och han har nog gjort det en och annan g�ng.
http://www.theukuleleman.com/index-page103.html |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1857 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 06, 2021 7:40 pm Rubrik: |
|
|
Och h�r ett par l�nkar om banjoskinn, men principen l�r v�l vara samma lika.
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Banjo/SSSHead/ssshead.html
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Banjo/InstallHead/installhead.html
�ver huvud taget finns det mycket info om alla aspekter av str�nginstrumentsk�tsel p� just http://www.frets.com men kom ih�g att titta �ven p� andra instrument, eftersom det bara finns en sak specifikt f�r ukulele har jag f�r mig. Men som sagt ofta �r det samma principer. Ska man byta greppbr�da s� ska man, oavsett vilket instrument det �r, osv. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
relativ
Registreringsdatum: 29 oktober 2007 Inl�gg: 30 Ort: Smedjebacken
|
Postat: tor dec 06, 2021 10:51 pm Rubrik: |
|
|
Jag har ju redan satt p� ett nytt skinn.. Gjorde inte exakt som i l�nken, men n�ra nog. Jag tror att "Dist-problemet" bestod i �verskottsskinn som var d�ligt nedtrimmat utefter kanten.
Jag �r r�tt n�jd med hur den l�ter nu. Den skulle m� bra av en ny greppbr�da, men det f�r bli sen n�n g�ng.
//Anders _________________ �r man tillr�ckligt envis beh�ver man inget t�lamod... |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|