F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 596
|
Postat: tor nov 08, 2021 9:59 am Rubrik: |
|
|
Jag har sett massa avsnitt av Sopranos. De gillar inte n�r man kl�mmer deras ungar p� pungen. _________________ Is that an ukulele in your pocket? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
Registreringsdatum: 05 juni 2007 Inl�gg: 110 Ort: Sundsvall
|
Postat: tor nov 08, 2021 1:14 pm Rubrik: |
|
|
Det brukar annars i m�nga sammanhang heta "kl�mma en t�r" vilket d� i de flesta fall (om man inte slagit t�n i tr�kaln) brukar h�nsyfta p� att ta sig en nubbe!
Att kl�mma en tenor kan det d� kanske vara att ta sig en musikalisk nubbe!
En liten god gl�djespridare och magv�rmare allts� en ukulele!
Ty en ukulele s�tter sannerligen st�mningen i topp och f�r alla att m� bra o k�nna sig varm i magen av lycka! _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Axel
Registreringsdatum: 08 januari 2007 Inl�gg: 86 Ort: Str�ngn�s och Falun
|
Postat: tor nov 08, 2021 2:16 pm Rubrik: |
|
|
F�R HELVETE !
Men kom igen nu, hur l�ngt �r det mellan bandstavarna om man j�mnf�r concert och tenor ?
�r den inbyggda micken i Kalas tenorer bra ?
Hur mycket b�ttre skulle ni som har lyssnat p� en kalatenor s�ga att den l�ter �n en billigare concert ? (Samick/greg bennet) _________________ "Legolas"
Krya p� dig Robert! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1822 Ort: Stockholm
|
Postat: tor nov 08, 2021 2:57 pm Rubrik: |
|
|
Jag tror helt enkelt att tenorkunskapen och -erfarenheten bland medlemmarna p� detta forum �r ganska liten. Jag har i alla fall ingen aning. Eller jo f�rresten. M�nga i England p�st�r att Mahalos U320-tenor �r riktigt bra. Den enda varianten av U320 som �r det. M�jligen g�r den �kade storleken att materialets tjocklek, bracing mm pl�tsligt blir v�l avv�gda. Jag har aldrig spelat p� eller sett n�gon s�dan. Inte heller sett den till salu p� n�tet. Men den l�r allts� vara bra och billig, s� man har inte s� mycket att f�rlora. Hur billig vet jag inte. _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
|
Postat: tor nov 08, 2021 4:33 pm Rubrik: |
|
|
Hur l�ngt det �r mellan bandstavarna har jag inte den blekaste aning om, jag f�r m�ta n�r jag kommer hem, men jag har ingen consert att j�mf�ra med, men jag kan ju j�mf�ra med min Loudmouth som �r r�tt v�lk�nd av kommissionen vad jag har f�rst�tt!
Den inbyggda micken �r bra!
Ja usch ja!
Alla mina fel/slarv h�rs alldeles f�r bra!
Men med lite effektpedalspyssel s� f�r man snabbt ett grymt ljud!
Men den leken blir �nnu roligare n�r jag f�r min solida st�lstr�ngade elukke!
Jag har sv�rt att komma med n�n j�mf�relse med Greg Bennet o dylikt d� jag aldrig har provat dessa!
Men Min Kala l�ter mer o b�ttre �n Lanikais consert iallafall d� den �r v�ldigt "mjuk" i ljudet, vilket visserligen �r precis vad man vill ha ibland! _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Axel
|
Postat: tor nov 08, 2021 7:39 pm Rubrik: |
|
|
Jag har best�mt mig efter att ha snackat med stefan, det blir ene KALA tenor i sitk-gran eller vad det hette.
avg�rande faktorerna var: Piezo!, intonation, sound akustiskt och ipluggat och preampen.
Jag kommer snart posta en bild p� mitt pedalbord ! _________________ "Legolas"
Krya p� dig Robert! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
|
Postat: fre nov 09, 2021 10:25 am Rubrik: |
|
|
Grattis!
Jag �r �vertygad om att du kommer att bli n�jd med ditt k�p!
Jag meckar med en Korg AXG5 ToneWorks multieffekt!
Har inte hittat n�n riktigt bra effekt upps�ttning till det akustiska piezokludet �n som jag �r riktigt n�jd med, men det �r kul att leka!
Till min telecaster s� �r den grym iallafall! _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
snutstrut
Registreringsdatum: 05 juli 2007 Inl�gg: 69 Ort: Falkenberg
|
Postat: fre nov 09, 2021 8:59 pm Rubrik: |
|
|
Nu har ju du redan best�mt dig, men jag har provat Greg Bennets tenor-variant och tyckte faktiskt den var r�tt kass. Har en concert sedan innan som jag tycker om!
Inte speciellt bra ton alls i tenoren. Gissar att lackjobbet f�rs�rde lite av dess ton. Kala blir s�kert ett j�ttebra val! _________________ Snutstrut |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
|
Postat: m�n nov 19, 2021 3:10 pm Rubrik: |
|
|
Nu �r jag nyfiken!
Har du f�tt hem din Kala och vad tyckte du is�fall om den? _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Axel
|
Postat: fre nov 30, 2021 4:58 pm Rubrik: |
|
|
Jag har inte f�tt ihop st�larna �n, jag �r student _________________ "Legolas"
Krya p� dig Robert! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Jonas
Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 121 Ort: G�teborg
|
Postat: fre nov 30, 2021 6:27 pm Rubrik: |
|
|
Grymt OT, men svar p� Plinks inl�gg om Sopranos 8 november:
jag s�g avsnitt 10 i omg�ng 1 h�romdan, d�r en av de hetlevrade herrarna f�rs�kte provocera en s�ngare att sjunga b�tttre vid en inspelning som italianons brud producerade. Mr mafioso fick ett vredesutbrott, slet �t sig en akustisk 6-str�ngad ni-vet-vad och drog den i skallen p� den otillr�cklige vokalisten. N�r han sen tiittar p� den bit av greppbr�dan han h�ller i handen och beg�r omtagning f�ller han den osannolika repliken "We use a ukulele"! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|