|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
G�staU
Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 89 Ort: Norrt�lje
|
Postat: fre nov 30, 2021 3:37 pm Rubrik: |
|
|
Citat: | Utanf�rskapet och n�drimmen (instrument-st�mt) �r ju ett par av hans k�nnetecken. |
N�drim vet jag inte om jag skulle kalla det. Snarare en n�rmast genialisk anv�ndning av en rimtradition med anor fr�n tidig medeltid d�r man mer lyssnar p� klangen av vokaler o konsonanter ihop �n p� hur orden stavas. H�rda repsektive mjuka vokaler, tonande repektive icke tonande konsonanter, det ger en sp�nning som jag tror Havaij-Kaij var mycket medveten om och s�kert anv�nde i ett speciellt syfte.
G�sta _________________ Ukulelar �t folket! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 89 Ort: Norrt�lje
|
Postat: fre nov 30, 2021 3:43 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Hm..
Jag har n�r jag tittar n�rmare efter en massa saker som tillh�rt Havaij-Kaij. Jag orkar inte lista allt men intresserade samlare kan ju h�ra av sig.
Jag kan skiljas fr�n sakerna relativt billigt. |
Robert, �r det inte lite sm�sint att vilja ha betalt f�r fynden efter Havaij-Kaij? Borde inte de tillh�ra v�rlden, eller �tminstone v�rldens alla ukuleleentusiaster. Men ber�tta g�rna vad du har s� ska vi �verv�ga saken.
G�sta _________________ Ukulelar �t folket! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 873 Ort: Stockholm
|
Postat: fre nov 30, 2021 4:23 pm Rubrik: |
|
|
G�staU skrev: | J�rgen hade ju ett band p� g�ng, har du hunnit lyssna p� det �n?
|
Jo, jag fick n�gra inspelningar ig�r men har knappt hunnit lyssna p� dem.
Jag kan i alla fall s�ga s� mycket att det fanns flera partier jag k�nde igen fr�n
"Ber att f� �terkomma" och "Folkspillra". D�remot skiljer sig texterna �t.
Vad l�tarna egentligen heter kan man bara gissa sig till, eftersom titlar saknas.
En konstig sak - i en av l�tarna som jag tror heter n�got med "Min k�ra fr�ken" sjunger han om n�gon som l�ter som "tar v�gen genom Nijmegen till ditt hj�rta". Kan det finnas kopplingar till Nederl�nderna? Stavningen av Hawaii antyder n�stan det. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|