F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Perca
Registreringsdatum: 27 november 2021 Inl�gg: 3
|
Postat: tis nov 27, 2021 11:50 am Rubrik: L�tt f�rvirrad |
|
|
Hej!
Jag heter P�r och �r fr�n Eskilstuna. Efter att ha lyssnat p� musik i 35 �r har jag kommit p� den briljanta id�n att f�rs�ka mig p� att spela musik. Det f�rsta jag t�nkte var g****r. Jag gick ner till musikaff�ren och provh�ll i n�gra normalstora aukustiska gitarrer. Tyv�rr tappade jag sj�lvf�rtroendet direkt. Det k�ndes inte som att jag kom runt halsen med v�nsterhanden tillr�ckligt bra f�r att kunna ta ackord. (det �r v�l visserligen i m�ngt och mycket en tr�ningssak) D� funderade jag p� andra str�nginsrument och kom att t�nka p� Flygmalajen. Vad spelade han p�? Jo, ukulele. Jag gick ner tll musikaff�ren och provh�ll i en ukulele. D� k�ndes det helt r�tt. Det �r ukulele jag ska f�rs�ka l�ra mig att spela p�. Innan jag k�per en ukulele har jag f�rs�kt att ta reda s� mycket som m�jligt om instrumentet. Ju mer jag l�ser p� internet ju mer f�rvirrad blir jag.
Vad ska jag v�lja f�r uke? Fr�garna b�rjar bli m�nga?
Ska jag v�lja en l�gprisuke tillverkad i Kina med risk att stallet lossnar, halsen �r b�jd, banden oj�mna, str�ngh�jd f�r h�g?
Eller ska jag v�lja en mellanklassuke, eller ska jag satsa p� en kvalitetsuke direkt? Vad jag har f�rst�tt h�nger ljudkvaliteten p� tr�materialet i uken.
Laminat eller solitt tr�?
Det h�nger ocks� p� str�ngarna. Aquilastr�ngar �r tydligen bra. Ska jag b�rja med st�lstr�nar direkt eller ska jag n�ja mig med nylonstr�ngar till en b�rjan?
Det finns v�ldigt m�nga olika m�rken av uke. Vad jag har f�rst�tt �r m�nga av ukarna tillverkade i Kina. Bruko d�remot tror jag �r tysktillverkad.
Ska jag v�lja en sopran eller en consert?
Det handlar v�l egentligen om hur mycket pengar jag �r beredd att l�gga ut f�r att f�rs�ka att l�ra mig att spela ukulele. Jag �r som sagt helt nyb�rjare.
I min lokala musikhandel h�nger en Mahalo sopran 195:- och en Samick Greg Bennet UK60 consert 395:- och en Eagle UK 100 Jerker Loudmouth 495:-. �r n�gon av dessa en bra nyb�rjarukar? Jag vore tacksam f�r lite nyb�rjartips.
P� v�g in i ukulelev�rlden. P�r |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
Registreringsdatum: 05 juni 2007 Inl�gg: 110 Ort: Sundsvall
|
Postat: tis nov 27, 2021 12:17 pm Rubrik: |
|
|
Hej P�r!
V�lkommen hit!
Om du b�rjar gr�va i forumet s� hittar du mycke goda r�d om ukkek�p!
I FAQ�n finns det en utf�rlig artikel om vad som �r bra att t�nka p�!
Vad man v�ljer �r ju en smaksak o �ven en prisfr�ga beroende p� pl�nbok!
En del tycker att man ska k�pa en riktigt bra p� en g�ng!
Andra tycker att man kan b�rja p� en billigare o se om man tycker att det �r kul innan man l�gger ut n�gra st�rre summor!
N�r du v�l har b�rjat spela s� kommer nog du som s� m�nga andra att m�rka att har man en ukke s� vill man ha en till av en annan sort o s� en tredje osv...
Jag tycker att du sk b�rja med en sopran vilket �r den vanligaste storleken i Sverige, en concert kan visserligen vara lite mer l�ttspelad d� den �r lite st�rre, men det �r en smaksak!
Av de du listar som finns hos din musikhandlare s� �r v�l Maholon den mest s�lda nyb�rjarukken pga priset och det faktum att de flesta av exemplaren tydligen h�ller bra kvalit� i f�rh�llande till priset!
Greg Bennet har jag ingen egen erfarenhet av men jag gillar designen p� dem och har t�nkt prova dem vid tillf�lle!
Jag har sj�lv en Loudmouth som jag gillar skarpt, men jag vet inte om jag skulle rekommendera den som nyb�rjarukke d� den kan vara lite sv�rspelad innan man f�tt till flytet!
Men l�s vidare h�r p� forumet s� finner du nog r�d!
Ukulelesolen har utf�rliga recensioner av ett antal ukkar som kan vara givande inf�r ett f�rsta l�p!
Plinka p�! _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2021 Ort: Stockholm
|
Postat: tis nov 27, 2021 12:42 pm Rubrik: |
|
|
V�lkommen hit P�r. Du har kommit r�tt, tycker jag. H�r finns alltid n�gon att h�lla i handen n�r man st�r inf�r besv�rliga saker, som t ex att k�pa en ucke.
Till att b�rja med tycker jag att du har relevanta resonemang i din ink�psekvation.
Jag gissar att Eagle-ucken f�r 495 kronor �r en Jerker Loudmoth (den har betekningen UK-200) och att det inte �r en UK 100, som motsvarar Mahalo U30 och i s�dana fall �r grovt �verprissatt hos din handlare.
F�rutsatt att vi talar om en Jerker Loudmouth, tycker jag f�r min del att det �r den �verl�gset b�sta och mest prisv�rda ucken av de tre du listar. Jag tycker inte heller att den �r s�rskilt sv�rspelad.
Det �r visserligen en laminat-ucke men den har ett starkt ljud och l�ter "uckig" (som jag tycker att uckar ska l�ta. Andra vill att de ska l�ta s� likt en g****r som m�jligt - mot vilket jag inv�nder - varf�r inte k�pa en liten g****r d�?)
Jag tror att alla tre uckarna �r s�dana att du om du blir en h�ngiven ukulist kommer att snegla p� andra instrument om ett �r eller tv�. Men det tycker jag �r helt i sin ordning. (Det tror jag f�rresten att man g�r oavsett vilket ens f�rsta ucke �r)
Mahalosen har en f�rtj�nst, som jag ser det. Priset - f�r man ett bra exemplar s� har man en verkligt prisv�rd ucke som inte kostar mer �n att man v�gar ha den med sig - i bilen, p� stranden osv. Och en spelad ucke �r alltid mycket b�ttre �n en som inte spelas.
Greg Bennicken �r inte n�gon av mina favoriter. Men om man tycker att den �r snygg s� �r det ett v�rde som ocks� kan tas med i ekvationen. En snygg ucke sk�nker en viss gl�dje bara genom att vara snygg.
St�lstr�ngar �r ytterligt ovanligt p� ukulelar. F�rekommer vad jag f�rst�r egentligen inte. I ukulelens f�rf�ders ursprungsland - Portugal- har motsvarande instrument st�lstr�ngar, vad jag f�rst�r. Annars �r det plast som g�ller.
Aquila-str�ngarna �r bra och h�jer de flesta uckar. Jag kan dock, efter att ha haft de p� n�stan alla mina uckar i �tm ett �r nu, tycka att de �r lite "h�rdspelade". Det kan dock vara en vits i samband med vissa uckar. Jukkalele h�r p� forumet �r tex en v�n av att s�tta (de lite gr�vre) consert-str�ngarna fr�n Aquila p� Mahalo U30s. De gr�vre str�ngarna �r bra f�r att f� det ganska tjocka locket i sv�ngning. Men p� min Martin-ucke vill jag byta bort Aquilo-str�ngarna. Har bara inte kunnat best�mma mig f�r vad jag ska byta till.
D'adario och Aquila, m�jligen Martin, �r n�stan de enda str�ngar som s�ljs i Sverige. Utomlandsifr�n finns det dock m�nga olika kvalitetsstr�ngar att best�lla. Worth och Hilo f�r att n�mna tv�. Olika str�ngar passar olika bra p� olika instrument. Men Aquilostr�ngar lyfter de flesta billiga instrument. P� Loudmouthen t ex �r de kanon.
Edit: Lossnande stall �r ingen katastrof. Det �r bara att limma tillbaka. Musikhandlaren hj�lper dig med det om det k�nns os�kert. Samma sak med h�g str�ngh�jd. Det �r heller ingen katastrof eftersom det g�r att �tg�rda ganska l�tt. Det b�r ocks� musikhandlaren tycka att det �r hans uppgift att hj�lpa dig med. �ven om det �r ett billigt instrument, s� ska han naturligtvis s�lja instrument som �r spelbara. Annars handlar det om att fila p� stallbenet och kanske i sk�rorna p� sadeln.
Bandstavar som sitter fel �r helkasst naturligtvis. Vassa kanter p� bandestavarna �r j�ttejobbigt men g�r att �tg�rda. Det �r dock ingen enkel sak i den meningen att man fixar det sj�lv. S� det ska man vara uppm�rksam p�. Men allt s�nt kan man snacka med musikhandlaren om redan vid k�pet.
Men f�r att f� hans eller hennes �ra f�r ens bekymmer �ver ett s� billigt instrument �r det nog smart att inte g� till butiken, just n�r de har som mest att g�ra. (Typ, en l�rdag i julruschen)
En b�jd hals d�remot �r naturligtvis sk�l att kassera ucken. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 596
|
Postat: tis nov 27, 2021 12:56 pm Rubrik: |
|
|
Konkret r�d: Om du har r�d s� k�per du en bra bruko, tex fr�n ukulelemannen www.ukulelemannen.se (Allanders vanligaste ukulelar �r bruko plus en etikett i ljudl�dan s� du inte blir f�rvirrad.) K�p en s� dyr du tycker du har r�d med inom ramarna f�r risken att du tr�ttnar, men d� kan du ju alltid s�lja den p� tradera eller h�nga upp den p� v�ggen.
Brukouckarna beh�ver i princip aldrig justeras och de l�ter bra.
Sen om du tycker det �r kul blir du en n�rd, b�rjar h�nga h�r och b�rjar gora massa on�diga men h�rliga ink�p. V�lkommen! _________________ Is that an ukulele in your pocket?
Senast �ndrad av Plink-plonk den tis nov 27, 2021 1:21 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1822 Ort: Stockholm
|
Postat: tis nov 27, 2021 12:58 pm Rubrik: |
|
|
Jag har absolut inget att till�gga. Allt v�sentligt �r sagt i inl�ggen ovan _________________ Jukkal E. Le
What, me uke? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lasse R Kommissionens sommartomte
Registreringsdatum: 26 maj 2005 Inl�gg: 231
|
Postat: tis nov 27, 2021 7:31 pm Rubrik: |
|
|
Jo! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Perca
|
Postat: tor nov 29, 2021 10:22 am Rubrik: p |
|
|
�r lite fundersam p� tomtens kommentar. Hur tolkar jag kommentaren:
Jo!
�r det norrl�ndska? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Lasse R Kommissionens sommartomte
Registreringsdatum: 26 maj 2005 Inl�gg: 231
|
Postat: tor nov 29, 2021 12:02 pm Rubrik: |
|
|
Helt kort s� inst�mmer jag med ovann�mnda inl�gg till Din undran!
Jo! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2021 Ort: Stockholm
|
Postat: tor nov 29, 2021 12:24 pm Rubrik: Re: p |
|
|
Perca skrev: |
�r det norrl�ndska? |
Vallentunesiska, skulle jag tro. Det �r en s�rskild dialekt av norrl�ndskan som odlas och omhuldas av en folkspillra i trakterna av Vallentuna.
S�d�rja. S� fick man skriva "folkspillra" ocks�. Det �r inte varje dag. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 89 Ort: Norrt�lje
|
Postat: tor nov 29, 2021 5:10 pm Rubrik: |
|
|
Citat: | S�d�rja. S� fick man skriva "folkspillra" ocks�. Det �r inte varje dag. |
Jag undrar om inte Havaij-Kaij hade n�n l�t d�r ordet folkspillra ingick i titeln...
G�sta _________________ Ukulelar �t folket! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 873 Ort: Stockholm
|
Postat: tor nov 29, 2021 5:27 pm Rubrik: |
|
|
G�staU skrev: | Jag undrar om inte Havaij-Kaij hade n�n l�t d�r ordet folkspillra ingick i titeln... |
Kan det ha varit "Blott en folkspillra jag var" tro? _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: tor nov 29, 2021 10:57 pm Rubrik: |
|
|
J�rgen skrev: |
Kan det ha varit "Blott en folkspillra jag var" tro? |
F�r att inte ytterligare f�rvirra Perca forts�tter jag den h�r diskussionen p� Havaij-Kaijs egen tr�d...
http://ukulelekommissionen.se/forum/viewtopic.php?p=11223#11223
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Perca
|
Postat: m�n dec 03, 2021 12:25 pm Rubrik: |
|
|
Nu har jag slagit till och k�pt mig en ukulele! Det blev en Samick Greg Bennet UK 60. (consert)
Vi har tillbringat v�r f�rsta natt tillsammans. Det k�ndes lite nerv�st, men det gick bra.
Jag b�rjade med att f�rs�ka sl� an str�ngarna p� ett j�mt och lagom h�rt s�tt. Det g�r v�l s�d�r. Det l�ter illa. Jag trasslar in mig i str�ngarna, s�rskilt n�r jag sl�r nerifr�n och upp.
Sen blev det dags f�r n�gra enkla ackord. Nu har jag ont i v�nsterhanden. Det k�nns som att jag skulle beh�va mjuka upp v�nsterhandens fingrar med n�gra �vningar. Nu ska jag v�nta en stund f�r att l�ta handen vila, men jag har sv�rt att l�ta bli. Det �r ju s� j�vla kul. Jag skulle kunna sitta timme ut och timme in och tr�na, men jag m�ste v�l t�nka lite p� grannarna ocks�.
Anarky in the ukulele!
|
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Belzebukke
Registreringsdatum: 05 juni 2007 Inl�gg: 110 Ort: Sundsvall
|
Postat: m�n dec 03, 2021 12:51 pm Rubrik: |
|
|
Grattis till ukuleleink�pet!
Nu �r det bara att tr�na!
Ta det i omg�ngar, sitt inte f�r l�nge varje g�ng, iallafall inte i b�rjan!
V�nsterhanden tr�nas upp allt eftersom och du kommer att hitta r�tt grepp o h�llning d�r du inte f�r kramp s� l�tt!
Det �r l�tt att sp�nna sig i b�rjan n�r man koncentrerar sig p� vad man g�r!
F�rs�k att sitta bekv�mt o avslappnad s� g�r det l�ttare att spela!
Rock on! _________________ Hellre �n bra, bara man har kul ... och det f�r g�rna g� fort!!! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
G�staU
|
Postat: m�n dec 03, 2021 2:24 pm Rubrik: |
|
|
Kan bara inst�mma med Belzebukke, grattis till ink�pet. O jag h�ller med dig ocks�, det �r ju s� j�vla kul!
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|