Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Vad �r en ukulele II
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 184

InläggPostat: m�n nov 12, 2021 12:01 am    Rubrik: Om form och f�rg som bidrar eller inte Svara med citat

Calypsonic skrev:
Citat:
Att tillverka en rosa ukulele i form av en banan �r inget att skriva in i historien d� den inte �r en utveckling alls fr�n ursprunget och deffinitivt ingen f�rb�ttring rent ljudm�ssigt.

Fast t�nk: just en s�dan ukulele kanske f�rm�r n�gon att b�rja g�ra helt fantastiska nytolkningar av Velvet Underground p� ukulele! Det skulle kunna betyda n�got f�r musik framf�rd p� ukulele, och d�rmed f�r instrumentet.

�ven om instrumentbygge (efter en viss mall) �r ganska n�ra en exakt vetenskap, s� �r ju inte musik det. D�rf�r tycker jag inte att man f�r l�tt ska avf�rda ett instrument som tramsigt.

Om materialet �r trolldeg, s� ok.

Men jag f�rst�r att du menar att vissa saker kanske inte ing�r som en viktig del i instrumentets historia enligt receptet:
1) Cavaquinho (ja, jag orkade inte kolla upp stavningen)
2) Hawaii
3) Mainland
4) Banjolele
5) Rosa bananformade ukulele i glittrig plast
Calypsonic
Kommissionens utvikningspojke

Registreringsdatum: 15 november 2021
Inl�gg: 238

InläggPostat: m�n nov 12, 2021 12:25 am    Rubrik: Svara med citat

Du f�rst�r mig

Menar egentligen inte att avf�rda n�got instrument och f�rst�r atraktionskraften i kreativt utformade instrument i kul�rta f�rger och att dom kan inviga nya ukulister.

Tycker resonatorucken �r v�ldigt trevlig att spela p� o
h�ller ju sj�lv p� med en ukulele som �r ett riktigt gr�nsfall Wink

L�ter mig nog dras med lite i alla inl�gg som inte har n�gonting att g�ra med sj�lva deffinitionen av ucken, men har aldrig sagt att den renrasiga �r den b�sta
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida F�reg�ende  1, 2, 3, 4
Sida 4 av 4

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet