Forumindex Ukulelekommissionens forum

 
 Vanliga fr�gorVanliga fr�gor   S�kS�k   MedlemslistaMedlemslista   Anv�ndargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in f�r att l�sa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Loppisfynd!!

 
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1839
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: tor nov 01, 2021 7:30 pm    Rubrik: Loppisfynd!! Svara med citat

En dr�m jag g�tt och burit p� i flera �r �r att g� p� en loppis eller auktion och hitta en fin gammal ucke som ingen fattar vad det �r utan tror �r en barnleksak.
Nu g�r jag s�llan p� loppisar och auktioner s� jag har trott att dr�mmen skulle f�rbli en dr�m.
Men idag var jag i Sk�rholmen av olika sk�l och gick in p� Myrorna d�r. Spankulerade omkring ett tag och fick syn p� en gammal smalfilmskamera. En s�n d�r med uppdragningsmekanism. Den var precis inl�mnad och inte prissat, s� jag fr�gade en som jobbade d�r vad de ville ha f�r den. Vi diskuterade ett tag kring om det var ett samlarobjekt och m�jligen v�rdefullt. Jag sa att det s�kert fanns de som samlade p� s�na men att jag inte hade den ringast aning om vad marknadspriset p� en s�n kamera var.
- Vi kanske ska ta en 50-lapp f�r kameran s� butiksbitr�det?
- Vill ni bara ha en 50-lapp d� k�per jag den, sa jag.
- Jag m�ste kolla med kollegan om det �r OK med en 50-lapp, sa han och f�rsvann.
N�r han kom tillbaka satt det en prislapp p� kameran.
- Han tyckte att 50 sp�nn var f�r billigt, sa mannen.
Jaha t�nkte jag. Det var f�r bra f�r att va sant.
- Vi satte priset till 55 kronor!



Eftersom Myrorna tar 3 kronor i avgift n�r man betalar belopp under 100 kronor med kort, t�nkte jag se om jag hittade n�got annat k�pv�rt, s� att jag kom upp i en 100-lapp.

� n�r jag kikade bland alla saker s� s�g jag en korg med blandade barnleksaker och I DEN FANNS EN UKULELE! Den hade bara tv� str�ngar och tre st�mskruvar. Var av det f�r mig endast vagt bekanta m�rket "Lark" och tillverkad i Shanghai.
Kanske inte s� mycket att bli upphetsad �ver egentligen. Men det �r ett loppisfynd och prislappen var uppmuntrande: 15 kronor!
Klart att det blev ett k�p.



B�da str�ngarna �r st�lomspunna (kopparf�rgade). Den tjockaste av dem sitter �verst (!) s� den var inte st�md som en ukulele n�r det begav sig, f�r man f�rmoda.
Den saknar stall och det finns inga m�rken p� locket som antyder att det n�gonsin funnits ett. Banden �r konsekvent "sluttande" s� att de �r l�gre i halsens nederkan �n dess �verkant. Banden n�rmast huvude �r dessutom rej�lt slitna nedtill. Sadeln �r n�got �tg�ngen och str�ngarna rasslar f�rskr�ckligt mot banden n�r man trycker ned dem.
D�rtill har limningen sl�ppt mellan botten och sarg l�ngst nedtill och botten verkar vara 2-3 mm f�r kort. Och Ja, det �r en laminatucke. Ocks� locket �r laminerat.



Hursomhelst �r jag fortfarande (flera timmar efter fyndet) glad och upprymd och har planer p� att fixa till och renovera instrumentet. Vi f�r v�l se hur det k�nns om n�gra dar. Det �r ju f�rmodligen inget h�jdarinstrument ens n�r det �r iordningst�llt. Men men...

Har min dr�m h�rmed g�tt i uppfyllelse. Njae, knappast. Men p� n�got s�tt har jag blivit uppmuntrad att forts�tta dr�mma...
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 326
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 12:06 am    Rubrik: Svara med citat

Very Happy ��h, en gammal Bolex-Paillard!...

Min f�rsta filmkamera! En s�dan har jag haft!

Dubbel-8! (dvs man anv�nde en 16 mm-film, som man fick v�nda i kameran. F�rst rullade filmen genom kameran och ena halva sidan exponerades, d�refter v�nde man den och k�rde filmen en g�ng till och d� exponerades den andra halvan � sedan kl�v labbet filmen efter framkallning och fogade ihop de tv� 8 mm-remsorna till en 15 meter l�ng film. Visningstid 4 min.)

En s�dan k�pte jag begagnad f�r 300 kr 1961, 12 �r gammal.
Jag vill minnas att nypriset var 850:- en svindlande summa p� den tiden.

Tyv�rr kan du nog inte f� tag i film till den l�ngre. �n mindre f� denna framkallad. Dubbel-8 f�ljdes av ett annat format som hette super-8. Inget av dessa filmformat existerar l�ngre... Inte ens f�r trettio �r sedan, d� min kamera stals vid ett l�genhetsinbrott, kunde man k�pa eller framkalla dubbel-8 l�ngre. Det visste naturligtvis inte tjuvarna som annars v�l skulle l�mnat kvar min affektionsladdade souvenir. Sad

Dock har jag kvar en gammal projektor, En Eumig, om du skulle vara intresserad. Rolling Eyes
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 505

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 6:57 am    Rubrik: Svara med citat

T�nk om det �r H�gels gamla kamera....?
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
jukkalele
Custom (kosta mer) customer in waiting


Registreringsdatum: 20 april 2022
Inl�gg: 1660
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 11:03 am    Rubrik: Re: Loppisfynd!! Svara med citat

Robert_Hultman skrev:
Den saknar stall och det finns inga m�rken p� locket som antyder att det n�gonsin funnits ett.


Kan det vara s� illa att str�nginf�stningen samtidigt tj�nat som stall? Hur st�mmer m�tten med denna osannolika hypotes. Det kan ju inte bli s� mycket ljud om det �r s�. Fast att str�ngarna skorrar kan ju bero p� att det skulle finnas ett stall som lyfter dem lite. Det kan ju f�rst�s finnas m�ngder av sk�l till att det skorrar.

S� det blir till att tillverka stall och sadel d�, till att b�rja med. Banda om kanske? Skaffa st�mskruvar f�rst�s och lite annat sm�tt och gott. L�mpligare vintersyssla �n utomhus v�xell�dsbyte och liknande aktiviteter f�r man f�rmoda.
_________________
Jukkal E. Le

What, me uke?
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 609

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 12:20 pm    Rubrik: Svara med citat

P�minner mig om att Robban av just den senare anledningen ville l�na mitt garage �ver natten vid passande tillf�lle ... Exclamation
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
ukulelerud
Happy Per


Registreringsdatum: 23 april 2022
Inl�gg: 609

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 12:27 pm    Rubrik: Svara med citat

Annars kan �ven jag ber�tta att jag gjorde ett riktigt fynd ig�r. Lyckades som en av v�ldigt f� svenskar komma �ver en hel l�da Crozes Hermitage 2005 fr�n Alain Gairrots ving�rd i Norra Rh�ne distriktet. Det ni, det �r inte det s�msta!

Och vad har nu detta med instrument att g�ra undrar kanske v�n av ordning eller v�r community-polis? Forumpolis

Ingenting alls - men - det g�r ju inte gamla v�xell�dor heller Lirar litet str�nginstrument
_________________
ukulelerud Rolling Eyes
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
H�gel
Hawaiian Blue


Registreringsdatum: 15 mars 2006
Inl�gg: 326
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 1:11 pm    Rubrik: Svara med citat

Plink-plonk skrev:
T�nk om det �r H�gels gamla kamera....?

Knappast troligt, men vem vet? Shocked
N�, i vilket fall som helst vill jag inte ha den tillbaka. Inte ens av nostalgiska sk�l.
Jag har inget behov av ett museum. Jag har redan p� tok f�r mycket oanv�ndbart skr�p (numera mest elektroniskt och digitalt), som borde kastats f�r l�nge sen, dr�llande kring mig

F�r hoppas att lopp-ukken (en �kta Flea/Fluke!) �r mera anv�ndbar �n kameran. Tune it up! Lirar litet str�nginstrument
_________________
Keep Strummin'
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1839
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 1:34 pm    Rubrik: Svara med citat

H�gel skrev:
F�r hoppas att lopp-ukken (en �kta Flea/Fluke!) �r mera anv�ndbar �n kameran. Tune it up! Lirar litet str�nginstrument


Jag t�nkte f�rst att v�dd�, det �r ju ingen Flea/Fluke!? �r bilden s� dj-la d�lig?

Men sen ins�g/s�g jag att du faktiskt menade en �kta Flea/Fluke! Och et �r den ju! Very Happy

Edit. Jag tar med mig kamera n�r vi ses h�rn�st, s� f�r du visa mig hur den fungerar. (Nog borde man v�l kunna hitta n�gon filmsnutt n�gonstans att s�tta i kameran Wink ) fast � andra sidan vem vill se r�rliga bilder utan ljud?
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Plink-plonk
Kommissionens entusiast


Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 505

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 6:02 pm    Rubrik: Svara med citat

Innan du l�gger ner alltf�r mycket tid p� att renovera ucken s� titta lite kritiskt p� hur den �r byggd. Jag har ju gjort ett och annat halvkasst k�p i mitt tidiga UAS och m�nga varningsklockor ringer i det h�r fallet.. Jag tror att jag inte �r s�rskilt v�gad n�r jag p�st�r att den d�r ursprungligen s�lts f�r strax under hundringen i en leksaksaff�r. tyv�rr...
_________________
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
Robert_Hultman
Diktator light


Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 1839
Ort: Stockholm

Inl�ggPostat: fre nov 02, 2021 8:39 pm    Rubrik: Svara med citat

Min loppisucke �r v�l v�rd ungef�r de 15 kronor jag betalade f�r den. D�rf�r k�nns det tryggt att ge sig p� att renovera/modiefiera den. Det �r inga omistliga kulturv�rden som g�r f�rlorade och inga stora summor p� spel.

Jag hoppas l�ra mig ett och annat i processen.


(Men, men. Jag har fler �n ett oavslutat projekt och ett flera hundra som jag inte ens p�b�rjat. S� vi f�r v�l se hur det blir med detta)
_________________
N�got slags initiativtagare
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande
G�staU



Registreringsdatum: 08 oktober 2007
Inl�gg: 36
Ort: Norrt�lje

Inl�ggPostat: l�r nov 03, 2021 12:06 am    Rubrik: Svara med citat

Robert_Hultman skrev:


(Men, men. Jag har fler �n ett oavslutat projekt och ett flera hundra som jag inte ens p�b�rjat. S� vi f�r v�l se hur det blir med detta)


Jag f�rst�r inte varf�r just det k�nns s� bekant...

G�sta
_________________
Ukulelar �t folket!
Till �verst p� sidan
Anv�ndarens profil Skicka personligt meddelande Bes�k anv�ndarens hemsida
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt �mne   Svara p� �mnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
Sida 1 av 1

 
Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Swedish translation by phpBB Sweden and Virtuality © 2003-2006