F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 336 Ort: Stockholm
|
Postat: tis okt 30, 2007 3:47 pm Rubrik: Loan Me Your Heart |
|
|
Jag blev f�r ett par m�nader sedan lycklig �gare av en banjolele. Ja, lycklig, f�rresten?...
Sen jag fick den i min �go har jag knappast r�rt mina andra ukkar (de 8-formade av tr�) och det beror inte p� att jag f�redrar min banjo uke, utan p� att den kr�ver det... det �r m�jligt att jag skulle varit lyckligare om jag inte ocks� varit s� frustrerad.
En banjoukulele spelar man n�mligen inte p� samma s�tt som en ukke, ins�g jag t�mligen omedelbart. Den kr�ver ett annat anslag och helst ville jag ju l�ra mig GF-stuket ocks�... Men det var l�ttare sagt �n gjort.
En ukulele kr�ver ett ganska snabbt och ih�llande anslag pga att instrumentet har s� liten efterklang. En banjo har �nnu mindre sustain och kr�ver en flyh�nthet som jag just nu inte �r i n�rheten av. �tminstone inte f�r den g�ckande GF4mby-repertoaren och amerikansk folkmusik.
�vning, �vning, �vning... inser jag. Ett tr�stl�st malande som b�de jag sj�lv och omgivningen h�ller p� att bli galna av.
Jag b�rjade i ren desperation spela helt andra l�tar.
P� v�ra kommissionssammankomster har vi de senaste g�ngerna inf�rt en ny och trevlig inledande programpunkt som �r en slags solorunda mellan deltagarna. Man visar helt enkelt upp vad man just nu sitter hemma och filar p�. Kul. F�r min del fick det allts� bli en banjolelel�t.
Papa Charlie Jackson's "Loan Me Your Heart"
Att jag dristar mig till att l�gga ut den h�r, trots inspelningstekniska- (mikproblem) och speltekniska brister och �ven pinsamt s�ngdito beror helt enkelt p� att det var s� l�nge sen sist � och att jag blev uppmuntrad av medkommission�rer vid senaste sammankomsten; hrlarson. Trots att framf�randet, f�rutom spontanitet, bara inneh�ll felaktigheter (som denna snabba inspelning f� ocks� beh�ftas med). _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Uckefantomen
Registreringsdatum: 25 november 2021 Inl�gg: 83 Ort: Ingar�
|
Postat: tis okt 30, 2007 4:55 pm Rubrik: |
|
|
Reespect...! |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Robert_Hultman Diktator light
Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 1956 Ort: Stockholm
|
Postat: tis okt 30, 2007 6:04 pm Rubrik: |
|
|
Det h�r �r nog min favoritavdelning av forumet. Jag blir alltid glad och f�rv�ntansfull n�r jag ser att det kommit ett nytt bidrag. F�r det mesta (nog helt utan undantag, vad jag kan komma p� nu) blir jag glad ocks� av att h�ra bidragen. S� var det definitivt denna g�ng.
Det h�r �r bra. �ven om det �r ett work in progress, s� har du kommit l�ngt p� v�gen och g�r ett njutbart framf�rande.
(Spelstilen, med en blandning av strumming och plockande av enskilda str�ngar/toner, �r en stil som jag sj�lv precis b�rjat intressera mig f�r. Studiet av spelstilen �r f�r min del dock inne i en inledande, iakttagande, fas. �ven om den som i H�gels exempel passar utm�rkt p� banjo-ucken, uppfattar jag den inte som uteslutande eller ens typiskt banjo-ucke. Den fungerar utm�rkt p� tr�-�ttor ocks�.) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 549
|
Postat: tis okt 30, 2007 11:05 pm Rubrik: |
|
|
H�gels alla bidrag lyfter kommissionen. Punkt. Kanske den b�sta entertainern ibland oss. _________________ Is that an ukulele in your pocket?
Senast �ndrad av Plink-plonk den ons okt 31, 2007 3:35 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
hrlarson
Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 216 Ort: Bajen
|
Postat: tis okt 30, 2007 11:46 pm Rubrik: |
|
|
Bra l�t. Lysande framf�rande.
Edit: Nu finns den i mitt iTunes-bibliotek ocks�. Den sorterades automagiskt med r�tt l�ttitel och artist. _________________ Jag �r inte beroende av att spela ukulele. Jag kan sluta n�r jag vill. Jag heter Lars. Jag �r ukulelist. |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 336 Ort: Stockholm
|
Postat: ons okt 31, 2007 12:12 pm Rubrik: |
|
|
Tack s� mycket!
Klart jag blir smickrad, men jag k�nner mig inte riktigt f�rtj�nt av alla �verorden. Visst, det �r ett "work in progress" (I hope), men trots det on�digt slarvigt.
Aprop� spelstilen: Robert uppfattar den inte som uteslutande eller ens typiskt banjo-ucke-stil.
Jag h�ller med: det h�r �r inte ukulelestil f�r mig �verhuvudtaget. Snarare �r det en �terg�ng till n�got som f�r mig snarare �r gitarrstil � och jag saknar grymt de tv� basstr�ngarna, som gav det h�r s�ttet att spela ett signum med en basg�ng som ryggrad. Nu har jag ist�llet f�rs�kt l�gga till lite split-strokes h�r och var f�r att anpassa mig till ukulelestrummingen.
En kompromiss m.a.o., men r�tt kul att k�ra �nd�. Och det ger en n�got annorlunda (och lite fr�ck) effekt p� ukulele/banjolele �n p� g itarr.
Ska f�rs�ka utveckla det, f�r jag k�nner absolut ingen lust att �terg� till det d�r otympliga stora instrumentet (�ven om det l�ter vackert ibland och jag kan som sagt sakna basstr�ngarna och efterklangen n�r "plonkandet" blir f�r monotont i all splitstroke-tr�ning � f�r G4mby-stilen har jag inte gett upp ... �n).
Edit: Jag hade postat fel version och ville r�tta till det med en ny l�nk h�r.
Men den "r�tta" var knappast b�ttre � mycket s�mre tempo, �ven om det var f�rre felspel. Vid f�rnyad genomlyssning ans�g jag d�rf�r att den f�rsta nog var b�ttre �nd�... _________________ Keep Strummin'
Senast �ndrad av H�gel den l�r nov 03, 2021 1:01 am, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
Plink-plonk Kommissionens entusiast
Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 549
|
Postat: ons okt 31, 2007 3:31 pm Rubrik: |
|
|
Om du byter ut den �versta str�ngen mot en l�goktavig f�r du mycket st�rre m�jligheter att spela basg�ng Det funkar n�gorlunda f�r mig som ocks� gillar basg�ng p� g****r.( Annars kan man ju alltid (som du vet) lira melodin p� de understa str�ngarna, det blir inte lika murrigt som en basg�ng men n�stan lika effektfullt) _________________ Is that an ukulele in your pocket? |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
J�rgen Kommissionens Lautsprecher
Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 834 Ort: Stockholm
|
Postat: ons okt 31, 2007 4:36 pm Rubrik: |
|
|
Vad medryckande, jag missade alldeles den viktiga trafikrapporten som
jag satt och v�ntade p�. Nu kan jag lyssna i hela 25 minuter p� den igen.
Ukulelestil eller ej, bra blev det. _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
|
|