F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 551 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r apr 05, 2022 10:10 pm Rubrik: |
|
|
� Du, Perikles, hvorn�r lyder en ukulele bedst?
� Hvergang!
P� v�g till festivalen.
EDIT: Efter en rad kritiska synpunkter. Se nedan. _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing
Senast �ndrad av H�gel den s�n apr 06, 2022 12:12 am, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2601 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r apr 05, 2022 10:53 pm Rubrik: |
|
|
Jag har inte t�nkt p� det men grisen heter nog Perikeles!
Man b�rjar bli duktig p� gif-animeringar ocks�! (men skjut nu upp det ett tag och �va in n�got till den �ppna scenen, H�gel!)
Edit: Det ska naturligtvis vara en s�n h�r ocks� s� att det inte uppfattas som befallande. _________________
Senast �ndrad av Robert_Hultman den l�r apr 05, 2022 10:56 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Martin B
Registreringsdatum: 19 november 2021 Inl�gg: 166
|
Postat: l�r apr 05, 2022 10:54 pm Rubrik: |
|
|
Heter det animation n�r det �r r�rliga bilder. Du har blivit avancerad nu H�gel hur har du gjort den h�r sekvensen? Det �r s�nt fint gung i grisens �ron tycker jag. Imponerad! H�lsning Martin  |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2461 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r apr 05, 2022 11:09 pm Rubrik: |
|
|
�lgens �ron d�? Nu blev jag n�stan lite st�tt!
Det verkar som att jag b�rjar identifiera mig med den....Hj�����lp!!!
Sj�lv tycker jag att det �r lite ryckigt, men eftersom H�gel gillar gamla stumfilmer s�....  _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 1307 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r apr 05, 2022 11:25 pm Rubrik: |
|
|
Heter inte gris svin p� danska? Det blir lite vitsigare och r�are:
� Du, lille svin, hvorn�r lyder en ukulele bedst?
� Hvergang! _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n apr 06, 2022 12:23 am Rubrik: |
|
|
Jag har nu f�ljt Roberts r�d och gett grisen ett namn. Ett bra namn f�r �vrigt. Och eftersom jag fr�n b�rjan sj�lv t�nkt skriva Perikles, efter k�nd f�rebild och lille gris blivit misstrott som danskt ord � trots att det faktiskt finns b�de danska grisar och danska svin, precis som svenska, men speciellt i Danmark har ju dessa djur f�tt en symbolisk betydelse som vi inte g�rna vill skall spilla �ver p� oss (f�r hoppas att namnet Perikles inte har arabiskt ursprung).
Visst, Jukka! Du kan se skillnad p� animerad film och gif-fil! Visst var det ryckigt. Pinligt. Varje figurs r�relse best�r av 10 teckningar. 20 teckningar m a o. Alldeles f�r lite eftersom den cykelr�relse de utf�r tar mer �n en sekund. F�r att inte irritera animationsk�nnarna mer �n n�dv�ndigt har jag speedat upp deras r�relser en del och det blir mindre ryckigt (men det stiliga gunget i �ronen blir mindre accentuerat). Nu g�r det s� fort att grisen f�tt rosor p� kinderna, det hade han inte f�rut: Snabb marsch! De spelar en mycket kl�mmigare l�t nu.
Sen h�r det till saken att det bara �r mitt livs andra gif-animation. Jag b�rjar inte bli bra p� det. Har just kommit underfund om hur man g�r och vilka begr�nsningar det har. Storleken, bl a. Det blir l�tt ryckigt n�r man vill h�lla ner p� antalet teckningar. Det h�r �r ju inte film, bara en r�rlig bild � men om man vill l�ta mer �n en hand r�ra sig blir det stora filer!
Min f�rsta gif-animering har jag tidigare postat - och d�r var det just bara en hand som r�rde sig...  _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
ukulelerud Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 742
|
Postat: s�n apr 06, 2022 10:12 am Rubrik: |
|
|
Vad �n alla andra gn�ller om H�gel, s� tycker i alla fall jag att du �r duktig
Keep on ...  _________________ ukulelerud  |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: s�n apr 06, 2022 10:19 am Rubrik: |
|
|
Jag hoppas verkligen inte att jag uppfattats gn�lla p� H�gel! Det har verkligen aldrig varit min avsikt. Tv�rtom.
(Fast lite konstruktiv kan man v�l f� va!? - Och om man f�r det s� tycker jag att det tidigare mer l�ngsamma (stumfilms-) takten var b�ttre. _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
ukulelerud Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 742
|
Postat: s�n apr 06, 2022 10:24 am Rubrik: |
|
|
�jo, lite gn�llig l�ter du allt - men - det kanske ska skyllas proteink�ret. G�r i alla fall mig lite gn�llig  _________________ ukulelerud  |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n apr 06, 2022 10:40 am Rubrik: |
|
|
Visst f�r man och ska man vara konstruktiv; man f�r till och med vara konstruktivt gn�llig.
Men som alltid f�r man mots�gelsefyllda tillrop:
L�ngsammare animation med lika m�nga teckningar = ryckigt.
Mindre ryckigt = snabbare, eller fler teckningar.
Fler teckningar = st�rre originalfiler (denna �r f�re optimering och nerdragning i format redan 4 MB!)
Fler teckningar = mer arbete = mindre ukulelespel...
Det sistn�mnda inte minst viktigt. En rundg�ng allts�.
Hur man �n v�nder sig har man �ndan bak.
Men jag f�r s�ga som m�nga (inklusive jag sj�lv) brukar s�ga n�r vi allt f�r ivrigt l�gger ut l�tar som vi inte riktigt vill st� f�r, men �nd� n�nstans hoppas att �tminstone n�gon ska uppskatta lite grann; f�r att vi i alla fall har f�rs�kt: Det �r ett "work in progress"!
Och till n�sta f�rs�k: F�rs�k lista ut vilka som d�ljer sig bakom �lg- resp. griskostymen... den h�r g�ngen (nu b�rjar det bli sv�rt!)  _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Uckefantomen
Registreringsdatum: 25 november 2021 Inl�gg: 214 Ort: Ingar�
|
Postat: s�n apr 06, 2022 10:45 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Jag hoppas verkligen inte att jag uppfattats gn�lla p� H�gel! Det har verkligen aldrig varit min avsikt. Tv�rtom.
(Fast lite konstruktiv kan man v�l f� va!? - Och om man f�r det s� tycker jag att det tidigare mer l�ngsamma (stumfilms-) takten var b�ttre. |
Sluta slingra dig, Robert - st� f�r att du �r en gn�llspik ist�llet...
Tycker att det sv�nger bra om �lgakliven och grisstulten.
Man kan faktiskt sjunga 'It don�t mean a thing..' till:
(Med lite kreativ textunderl�ggning, allts�)
Du, Perikles, Hvorn�r Lyder en Ukulele Bedst?
Hvergang, hvergang hvergang hvergang hvergang hvergang hvergang, hvergang! _________________
|
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n apr 06, 2022 10:57 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | �lgens �ron d�? Nu blev jag n�stan lite st�tt!
Det verkar som att jag b�rjar identifiera mig med den....Hj�����lp!!! |
Jukka, �lgars �ron har en annan sp�nst �n sladdriga gris�ron! Det ing�r i animat�rens materialk�nsla att skilja p� det.
Men jag h�r med tillfredsst�llelse vad du s�ger om identifikation!
(Till och med utan att beh�va spetsa de sladdriga �ronen! Eller "Prick up my ears!, som engelsm�nnen s�ger � och som man i forntiden n�r jag gick p� mellanstadiet g�rna �versatte med "k-ken i �rat � stend�v!")
F�rs�k nu svara r�tt p� fr�gan jag st�llde. Vilka d�ljer sig bakom kostymerna?
K�re Fantom: vilken god iakttagelse! Nu ser jag ocks� takten till den l�ten d�r! Det m�ste ha suttit i ryggraden! _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2461 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n apr 06, 2022 12:15 pm Rubrik: |
|
|
H�gel skrev: | F�rs�k nu svara r�tt p� fr�gan jag st�llde. Vilka d�ljer sig bakom kostymerna? |
Vad� d�ljer sig? De �r ju teckningar ju? Eller tecknade du f�rst n�gra riktiga personer innan du t�ckte �ver dem med en �lg och en gris?
F�r undvikande av missf�rst�nd: Min kommentar om ryckigheten var inget klagom�l, utan en parallell till stumfilmer. Att en gifanimation inte f�r j�mnheten hos en modern spelfilm �r ju ganska sj�lvklart. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n apr 06, 2022 2:24 pm Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | H�gel skrev: | F�rs�k nu svara r�tt p� fr�gan jag st�llde. Vilka d�ljer sig bakom kostymerna? |
Vad� d�ljer sig? De �r ju teckningar ju? Eller tecknade du f�rst n�gra riktiga personer innan du t�ckte �ver dem med en �lg och en gris? |
Intelligent svar, Jukka! Du kan din Magritte, f�rst�r jag. Naturligtvis �r det ingen riktig �lg eller gris som tagit skada av detta gif-experiment, heller inga andra levande personer, varken fysiskt eller mentalt. Detta �r heller ingen riktig �lg och gris (maskerade eller omaskerade), �ven om de r�r sig (visserligen ryckigt, men �nd�). Det �r en bild som f�rest�ller sagda djur i karikatyrform. Ett rent fiktivt verk. Helt r�tt. Men det �r klart, att lite fantasi kan man ju beg�ra av en kreativ person?
P� mig l�ter det bara som om du f�rs�ker slingra dig.
jukkalele skrev: | F�r undvikande av missf�rst�nd: Min kommentar om ryckigheten var inget klagom�l, utan en parallell till stumfilmer. Att en gifanimation inte f�r j�mnheten hos en modern spelfilm �r ju ganska sj�lvklart. |
"J�mnheten hos en modern spelfilm" � Hm? Jag undrar det jag... Nu har jag ju redan tidigare f�tt klart f�r mig var din estetik ligger vad g�ller animerad film...
P� ett annat st�lle tidigare i �r, ang. Carusos animerade video, jukkalele skrev: | Fanimig lysande /---/ L�ten som s�dan �r inte grejen i detta fall, utan storyn och filmen. Tycker jag... |
Tyv�rr har ju en gif-bild inte samma m�jlighet till f�rdjupning av en story...  _________________ It don't mean a thing if it ain't got that swing |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|