F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2601 Ort: Stockholm
|
Postat: ons apr 02, 2022 1:03 am Rubrik: En Pono Mahogny Soprano ink�pt |
|
|
Av n�got dunkelt sk�l f�ljde en Pono Mahogny Soprano med mig ut ur Denver Folklore Center (i just det, r�tt gissat - Denver, Colorado) h�romdagen.
jag var d�r f�r att kika p� deras vintage-uckar. De �r tydligen st�llet i Colorado som har n�got utbud att tala om av s�dana. Men ingen av deras vintage-uckar hade r�tt pris/prestanda-relation.
Ist�llet blev det helt otippad en Pono sopran. Jag beh�ver antagligen en s�n. Annars hade jag v�l aldrig k�pt en???
Jag gillar den.
Fast den har lite mjukare ljud (inte s� uckigt som jag brukar gilla) och den k�nns lite tyngre och robustare �n jag normalt f�redrar. Dessutom har den utv�xlad mekanik vilket jag brukar inv�nda mot och s�ga att det g�r ucken tung i huvudet. Men iom att den �r tyngre ocks� i kroppen blir det bra balans i instrumentet �nd�.
Konstigt allts�. Enligt specen �r den inget f�r mig men �nd� gillar jag den. Snygg �r den ocks� i sin blanklackade mahogny.
Gula Ko'olau-str�ngar �r det p�. Det �r f�rsta g�ngen jag har s�dana och ocks� dem gillar jag.
(Designad p� Hawaii, tillverkad p� Filipinerna och slutjusterad p� Hawaii, enligt s�ljaren) _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
G�staU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 216 Ort: R�dmans�, Norrt�lje
|
Postat: l�r apr 05, 2022 12:06 pm Rubrik: |
|
|
Robert!
L�ter kul, jag vet inget om Pono, det l�ter inte som min prisklass, men det �r alltid kul med nya instrument, tycker jag. Det spelar ingen roll om det �r ett munspel f�r en femtiolapp eller n�got som �r 100 g�nger dyrare.
Grattis o jag ser fram emot att se, lyssna p� och provspela den vid tillf�lle.
G�sta _________________ Fler ukulelar �t folket! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: l�r apr 05, 2022 1:59 pm Rubrik: |
|
|
Jo. Det �r n�got visst med ett nytt instrument. Det �r lite som att l�ra k�nna en ny personlighet.
Och aprop� munspel, s� passade Greta (min dotter) p� att skaffa sig ett munspel med till h�rande munspelskurs! _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting
Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2461 Ort: Stockholm
|
Postat: l�r apr 05, 2022 11:17 pm Rubrik: |
|
|
Hoppas det var diatoniskt. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: l�r apr 05, 2022 11:28 pm Rubrik: |
|
|
Det l�ter iaf diaboliskt
Edit: N�r jag spelar p� det _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|
Postat: s�n apr 06, 2022 6:09 pm Rubrik: |
|
|
Jag sa visst inget om Ponon. Det var ett intressant val. Jag har sett en del folk spela p� Ponosar, men jag har inte sj�lv provat, med undantag f�r en tenor f�r ett �r sedan. Ska bli sp�nnande att se och h�ra och prova. Jag har ju ingen bra erfarenhet av Ko'olau goldstr�ngar. De kanske passar bra p� Ponon. Och jag drar mig till minnes att ett klagom�l du har p� Aquilastr�ngar �r att de �r lite h�rda. Det �r ju inte Ko'olau, s� det kan vara en personlig perferens ocks�.
Sj�lv funderar jag p� att s�tta ett kvarvarande set p� banjoukken, som jag tyckte blev lite v�l skr�nig och p�stridig n�r jag bytte till Aquila. _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: s�n apr 06, 2022 7:53 pm Rubrik: |
|
|
M�rkligt men idag har jag tyckt att Ko'olau goldstr�ngarna k�nts h�rda (!) jag undrar vad det �r som g�r att man kan f� s� olika intryck av ett set str�ngar p� olika dagar. _________________ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|
Postat: s�n apr 06, 2022 8:20 pm Rubrik: |
|
|
Multipla personligheter?  _________________ Me transmitte sursum, caledoni!
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|