F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
G�staU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 155 Ort: Norrt�lje
|
Postat: l�r jan 19, 2022 6:45 pm Rubrik: Nattliga f�rlustelser |
|
|
Nej, det h�r handlar inte om vad ni (kanske) tror att det handlar om. Jag har
varit inne i en r�tt tung l�gperiod ett tag, och d� �r jag dels hemskt osocial,
dels har jag sv�rt att sova. S� �ven i g�r natt, men d� best�mde jag mig f�r
att g�ra n�got radikalt, s� jag satte mig med ukulelen o f�rs�kte spela in lite
glad musik. Och detta �r resultatet, Live item for 5 ukuleles, bass and easy
drums med Ukulele Orchestra of Little R�dmans� (dvs jag, mina ukulelar
o min dator). Om det �r bra eller d�ligt har jag sv�rt att bed�ma, men det
hj�lpte mig i varje fall.
S�g g�rna vad ni tycker, det uppskattar jag, b�de positiv o negativ kritik.
F�rslag till f�rb�ttringar mottages tacksamt.
http://www.ulvfot.nu/privat/Media/LiveItem.mp3
G�sta _________________ Fler ukulelar �t folket! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 582 Ort: Bajen
|
Postat: l�r jan 19, 2022 8:16 pm Rubrik: |
|
|
Ja, vad kan man s�ga utom att Orchestra of Little R�dmans� �r en ypperlig orkester, kompetent och r�tt igenom proffsig. Snyggt arrangerat, snyggt genomf�rt. Om du har sv�rt att bed�ma det hela sj�lv, s� kan jag ber�tta att det �r bra. V�ldigt bra till och med.
Jag f�r en k�nsla av lite jazzig country � la 40-tal, Hanks Williams �rtionde. Om jag ska komma med n�gon kritik, och det k�nns oerh�rt f�rm�tet, s� �r det att bendarna m�jligen g�r lite f�r l�ngt f�r att ligga perfekt med harmonierna. Men det �r en skitsak och det k�nns f�nigt att p�peka i ett s� helgjutet arrangemang och en s� helgjuten produktion.
Hatten av bigtime, som amerikanen skulle kunnat sagt, om han kunde svenska. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2278 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n jan 20, 2022 12:56 am Rubrik: |
|
|
Jo. Detta �r bra. Eller m�jligen j�ttebra. Det g�ller b�de orkester- och soloinspelningen.
Det �r bra sv�ng, bra melodi, bra spelat, bra solat (�ven om det ligger en po�ng i hrlarsons inv�ndning mot bendingen - och analysen bakom inv�ndingen var ocks� bra- f�rklarade f�r mig varf�r det inte blev helgjutet. Men som hr larsson konstaterar �r det en marginell inv�ndning.) Det hela vittnar om en musikalitet som jag bara kunde �nska att jag hade br�kdelar av. _________________ N�got slags initiativtagare
Kom p� Stockholm International Ukulele Festival (www.siuf.se) 11-12 april 2008 |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 411 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n jan 20, 2022 1:05 am Rubrik: |
|
|
Fint gung! Det h�r gillar jag. Respekt. (Skulle f�rst�s ha suttit fin med en banjolele i orkestern ox�).
It don't mean a thing if it ain't got that swing.  _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 1124 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n jan 20, 2022 2:26 am Rubrik: Re: Nattliga f�rlustelser |
|
|
G�staU skrev: | Jag har varit inne i en r�tt tung l�gperiod ett tag, |
Tell me about it.
Jag fick verkligen lust att kl� din sk�na l�t i ord, den formligen tigger ju om det.  _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
G�staU

Registreringsdatum: 08 oktober 2007 Inl�gg: 155 Ort: Norrt�lje
|
Postat: s�n jan 20, 2022 5:09 am Rubrik: |
|
|
F�rst, tack f�r era kommentarer, de �r viktigare f�r mig �n vad ni kanske
kan inse.
Hr larsson o Robert:
Citat: | Om jag ska komma med n�gon kritik, och det k�nns oerh�rt f�rm�tet, s� �r det att bendarna m�jligen g�r lite f�r l�ngt f�r att ligga perfekt med harmonierna. |
Citat: | Det �r bra sv�ng, bra melodi, bra spelat, bra solat (�ven om det ligger en po�ng i hrlarsons inv�ndning mot bendingen - och analysen bakom inv�ndingen var ocks� bra- f�rklarade f�r mig varf�r det inte blev helgjutet. |
Jag har lyssnat igen p� vad jag spelade in, o jag f�rst�r vad ni menar. Det
�r s� l�tt att dra p� ukulelen s� jag tappar lite av kontrollen. Jag beh�ver
�va (o lyssna) mer p� det.
Robert:
Citat: | Det hela vittnar om en musikalitet som jag bara kunde �nska att jag hade br�kdelar av. |
Jag tror att musikalitet huvudsakligen handlar om �vning, framf�rallt
�vning att lyssna. Jag �r uppv�xt med musik sedan jag var ett litet
embryo vilket g�r det hela enklare. Resten handlar nog mest om
tekniktr�ning (tror jag i varje fall).
H�gel:
Citat: | Fint gung! Det h�r gillar jag. Respekt. (Skulle f�rst�s ha suttit fin med en banjolele i orkestern ox�). Very Happy
It don't mean a thing if it ain't got that swing. |
St�r du f�r banjolelen s� k�r vi!
It don't mean a thing if it ain't got four strings.
J�rgen:
Citat: | Jag fick verkligen lust att kl� din sk�na l�t i ord, den formligen tigger ju om det. |
G�rna om du vill det. Jag �r b�ttre p� att spela �n p� att skriva l�tar,
b�ttre p� att skriva l�tar �n p� att sjunga, b�ttre p� att sjunga �n p� att
skriva texter. Tycker jag i varje fall sj�lv, o jag tror att det st�mmer.
�terigen, tack f�r era kommentarer, jag uppskattar dem verkligen.
G�sta. _________________ Fler ukulelar �t folket! |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2128 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n jan 20, 2022 11:41 am Rubrik: |
|
|
Lysande, G�sta. Du beh�ver ingen banjolele i mixen (Ingen beh�ver det ) Det enda jag har att till�gga �r att den bendade ukken, i alla fall inledningsvis, �r en aning h�gt mixad. Den inv�ndningen f�rsvinner senare. Kanske spelade du h�rdare i b�rjan och lugnade ner dig efter ett tag. _________________ Vad�, jag ukulelist?
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 947
|
Postat: s�n jan 20, 2022 1:54 pm Rubrik: |
|
|
just fucking brilliant. jag har inga synpunkter alls. Inspelningen �r s� bra att jag skulle k�nna mig som en idiot om jag gav mig p� att f�rs�ka dissikera l�gstaniv�n eftersom den sl�r v�ldigt m�ngas h�gstaniv�er. _________________ Sugen p� att dra en l�t? G� in p� Kjell Kernens fina ukulizer http://www.ukulizer.com f�r inspiration! / Plink |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2278 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n jan 20, 2022 2:23 pm Rubrik: |
|
|
Plink-plonk skrev: | jag skulle k�nna mig som en idiot om jag gav mig p� att f�rs�ka dissikera l�gstaniv�n eftersom den sl�r v�ldigt m�ngas h�gstaniv�er. |
Nu blir jag lite OT. Men jag k�nner �nd� att jag vill delge min "kommentarspolicy" maa Plinks reflektion.
Man f�r naturligtvis avst� fr�n att dissikera i sina kommentarer, eller avst� fr�n att kommentera �ver huvudtaget, av vilket sk�l man vill.
Jag tycker dock inte att n�gon ska beh�va dra sig f�r att kommentera f�r att man inte �r tillr�ckligt duktig p� att spela (eller analysera) sj�lv. Detta �r ett forum f�r amat�rer (i huvudsak). Vi l�gger upp musik som vi spelat in efter b�sta f�rm�ga. Vi kommenterar varandras inspelningar utifr�n v�r kunskaps- och f�rdighetsniv�. Kommentarerna som rimligen ocks� �r f�rgade av smak och referensramar.
Det kan inte vara p� n�got annat s�tt - utom tyst och det �r s� dj�vla tr�kigt.
Spela in, l�gg upp, kommentera and be happy!
Plink: Detta �r inte ett "p�hopp" p� dig. N�r jag nu l�ste igenom det jag skrivit innan jag klickade p� "skicka" inser jag att det skulle kunna l�sas s�. L�s det inte s�. Jag orkar inte skriva om och uttrycka mig annorlunda. _________________ N�got slags initiativtagare
Kom p� Stockholm International Ukulele Festival (www.siuf.se) 11-12 april 2008 |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
ukulelerud Happy Per

Registreringsdatum: 23 april 2022 Inl�gg: 695
|
Postat: s�n jan 20, 2022 3:32 pm Rubrik: |
|
|
Hoppas det r�cker att bara s�ga att du spelar ju helt lysande utan beh�va utveckla analysen l�ngre �n s�. Mer "vargtass" till folket ...  _________________ ukulelerud  |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 947
|
Postat: s�n jan 20, 2022 4:59 pm Rubrik: |
|
|
�hhh n�e jag har ingenting emot att andra har kritik. Eller att folk spelar olika bra. Tolkade du (Robban) det s� s� var jag otydlig.
Jag skrev som jag skrev mest f�r att understryka hur l�ngt �ver snittet jag tyckte l�ten var. Och jag skrev det direkt till G�sta. Inte f�r n�gon annan skulle ta det som en sl�ng i sidled. Tog du det som kritik mot dig eller ditt musicerande var det verkligen ingenting som kom fr�n avs�ndaren. (Och heller ingenting jag tycker)
Jag m�ter alla l�tar h�r p� forumet med ungef�r samma m�ttstock. (Niv�n �r i huvudsak ganska j�mn.) Det �r en av anledningarna till att jag inte har n�got negativt att s�ga om den h�r l�ten, vilket jag valde att uttrycka i skrift. (Det skulle helt enkelt medf�ra interna proportionalitetsproblem f�r undertecknad.)
�terigen (G�sta): -Otroligt tjusigt spelat och arrat. B�ttre �n det mesta, mycket b�ttre. Jag skulle s�kert kunna hitta n�gon liten sk�nhetsfl�ck vid tredje lyssningen om jag anstr�ngde mig. Men jag hoppar det  _________________ Sugen p� att dra en l�t? G� in p� Kjell Kernens fina ukulizer http://www.ukulizer.com f�r inspiration! / Plink |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 2128 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n jan 20, 2022 5:17 pm Rubrik: |
|
|
Det �r helt riktigt att G�stas l�t st�r �ver det mesta aom publiceras h�r. Eller riktigt f�rresten. Det �r ju en smaksak, jag kanske ska s�ga att jag h�ller med. D�rf�r kan det vara p� sin plats att kvalificera och f�rklara min "kritik". Inte som polemiserande mot Plink, utan mer som f�rklaring till hur just jag t�nker n�r jag kommenterar.
Alldeles oavsett allm�n kvalitet kan det finnas saker som kan f�rb�ttras. Att soloukken kommer in lite f�r h�gt, som jag skrev, och bendar lite on�digt mycket, som andra skrev �r n�got som inte alls hade kommenterats som det hade funnits andra och mer uppenbara saker att sl� ned p�. Kommentarerna anpassas efter niv�n p� det kommenterade, helt enkelt. I just detta fall bad ju dessutom G�sta om kritik.
Som en som l�gger ut l�tar h�r ibland, kan jag ocks� s�ga f�r egen del att all kritik �r v�lkommen. Att bara s�ga att n�got �r bra eller d�ligt ger inte s� mycket ledning till hur man kan b�ra sig �t n�sta g�ng. (Fast ibland �r det f�rst�s sv�rt att komma med n�got konstruktivt.) Det �r nyttigt och v�lkommet att f� reda p� hur andra h�r det man gjort. Sedan f�r man ju ta st�llning till om man h�ller med kritikerna eller om man tycker att de har fel. Ibland kan det ju bara vara fr�ga om olika preferenser avseende hur det ska l�ta. _________________ Vad�, jag ukulelist?
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|