F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2138 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 20, 2021 9:35 pm Rubrik: |
|
|
Ingvar Tropp skrev: | N�r jag var ung,som du �r... |
Ungdom �r m�jligen ett relativt begrepp. Alla mopedister �r dock inte unga Om du var i min �lder 1959, s� �r du f�dd 1912! _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: ons dec 26, 2021 10:56 pm Rubrik: |
|
|
20 mil +!
Nu g�r det undan m� ni tro. 35 km/h k�nns som en befrielse. Men dj-lar va halt det �r. Sladdar som en biltjuv och har benen ute som MC-ordonansernas st�dskidor i lumpen. �tm n�r jag sv�nger. Fick bli en kort tur idag.
Har b�rjat fundera lite p� scooterl�ten ocks�. Scootern �r ju en sen 50-talskonstruktion (?) och fick sitt stora genombrott p� det tidiga 60-talet. Allts� borde v�l en scooterl�t vara en twist!?
Eller vad lyssnade modsen p� 1964 n�r de r�k ihop med rockarna i Brighton 1964?
Kollar man in svenska scooterklubbens forum (m�ste v�l snart registrera mig d�r) verkar musiksmaken variera lika mycket som hos ukulele-lirare. F�rutom Modspop (vad nu det �r?), dyker Ska och Northern soul (ytterligare ett f�r mig ok�nt begrepp) upp som kandidater till titeln i scootermusikm�sterskapen. Inge twist. Allts� m�ste det vara r�tt! (pervers logik?) _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 379 Ort: Bajen
|
Postat: tor dec 27, 2021 12:40 am Rubrik: |
|
|
Twist l�ter r�tt, men jag r�star p� ska, om det nu var n�gon omr�stning i fr�gan. Detta av flera anledningar:
1) kommission�rerna lyfter sig n�r det blir snabb baktakt har det visat sig. Och tanken �r v�l att den ska kunna spelas p� m�tena?
2) Scooter + mods = sant. Mods + ska = sant.
3) Ska �r l�tt och studsig som en scooter. Det �r lite av en blandning av bagatell och gravallvarlig arbetarklass i b�da fallen.
4) Ska = livsstil. Twist = fluga (om man inte talar om godisp�sen) _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

|
Postat: tor dec 27, 2021 1:01 am Rubrik: |
|
|
Var tvungen att kolla upp det d�r. Modspop verkar vara ben�mningen p� musik i stil med The Who, The Kinks och senare The Hives (!?). Twisten verkar ha haft sin blomning 1960-62.
L�nkar: Northen soul. Mods. Twist. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: tor dec 27, 2021 1:39 pm Rubrik: |
|
|
Sv�rt det h�r
Jag skulle ju g�rna vilja att scooter-l�ten f�rmedlade lite scooter-k�nsla och inte bara hette Scooter-schottis, eller n�t.
Jag gillar ska. Men jag tror �nd� inte att scooter-l�ten blir ska. �ven om man kan hitta en koppling mellan ska (via mods) och scooter s� �r den inte s�rskilt stark eller tydlig. Det �r nog f� som h�r en ska-l�t som t�nker "Aha, scooter!"
Det �r nog iofs inte m�nga som h�r en twist-l�t som t�nker "Aha, scooter!" heller. Men n�r ska-l�tar ger m�nga m�nga associationer s� ger twist de flesta f� associationer (tror jag). � d� skulle det vara enklare att s�lja in det som en scooter-l�t i dessas medvetande.
Men twist �r ju inte heller s� l�tt. 4/4-delsmusik i snabb takt - s�d�r 160 bpm - d�r har vi en b�rjan. Men s� �r det n�got slags synkopering eller s�rskild rytm-grunka som ska till. � s� �r det n�got s�rskilt med b�de strummingen i gitarrkompet och i trummorna. �nd� ska det nog till en saxofon ocks� f�r att riktigt signalera Twist! Chansen �r med andra ord ganska god att min twist aldrig kommer att uppfattas som en twist.
Sen �r det m�h�nda andra associationer som musiken ska v�cka f�r att f�rmedla n�got slags scooter-k�nsla. Skulle man lista olika egenskaper man f�rknippar med en scooter s� f�r man nog med m�nga som �r sanna ocks� f�r andra tv�hjulingar. S� den optimala scooter-l�ten f�rmedlar ocks� k�nslor som inte f�knippas med cyklar, motorcyklar, crossmopeder och vad det nu kan vara....
Hm.
Det �r kanske att t�nka f�r mycket.
PS Jag har aldrig i min vildaste fantasi f�rest�llt mig att n�gon annan skulle vilja spela en l�t jag skrivit. Ja, i mina vildaste fantasier kanske. Kommissionen �r naturligtvis v�lkommen att spela scooter-l�ten, om det nu blir n�gon. Men jag tror inte jag sneglar p� kommissionens kompetens n�r det v�l blir dags att "komponera".DS _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1939 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 27, 2021 1:50 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Eller vad lyssnade modsen p� 1964 n�r de r�k ihop med rockarna i Brighton 1964? |
Som tidigare n�mnts, s� �r the Who the shit i dessa sammanhang. Om inte "Vemen" eller m�jligen "Vemarna" faller i smaken och ej heller en l�cker ska ska bli modellen f�r l�ten kan jag tipsa om att �ven t ex "Sylten" och hanske framf�r allt deras fans flirtade med scooterkulturen, dufflar och allt. Ja, The Jam allts�.
Om jag t�nker efter utan att tjuvlyssna k�nns det som att twisten rytmiskt �r ungef�r en � tv� � tre � fyr �. I alla fall n�r jag f�rs�ker f�rest�lla mig den "knubbige kontrollantens" Let's Twist Again. Ja Chubby Checker allts�. Fast ta mig inte p� orden utan att Checka sj�lv. Synkoperingar vet jag inte om det �r s� mycket direkt. Det �r nog mer fr�ga om att betona r�tt taktslag. Fast mitt minne och min fantasi kan ju svika mig d�r ocks�. _________________ Vad�, jag ukulelist?
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: tor dec 27, 2021 4:14 pm Rubrik: |
|
|
Du har nog r�tt betr�ffande twisten att det �r fr�ga om betoning och inte synkoper. (S�kert r�tt betr�ffande det andra ocks�)
Jag har nu varit ute och k�rt scootern f�r att f�rs�ka f�nga k�nslan. Men det var mest kallt. En kylsk�psl�t vore passande. Fast ett tomt kylsk�p f�rst�s... och d� �r vi n�stan vid Taubel�ten H�gel spelade i k�llaren senast "H�r �r d�rren, tryck p� knappen...." D�r �r ju �lbuteljerna tomma och Riddarfj�rden frusen - mis�r!
Men ska �r skumpigt. Som att k�ra scooter med orunda hjul. Twist - vete f-n. Det ska nog iaf vara lite driv i l�ten p� ett s�tt som twist inte har. Jag tror jag n�jer mig med att l�na twistens tempo och, om jag kan, kanske n�got av dess 60-talsfiiiiling. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

|
Postat: tor dec 27, 2021 4:24 pm Rubrik: |
|
|
Robert skrev:
Citat: | Jag skulle ju g�rna vilja att scooter-l�ten f�rmedlade lite scooter-k�nsla och inte bara hette Scooter-schottis, eller n�t |
T�nkte f�rst f�resl� Power Ballad (Tone Norum, tidigt 80-tal), men det �r f�st�s en genre som �r sv�r att uth�rda.
Men som jag ser det finns det tv� m�jliga sp�r (�tminstone):
1) Musik som blev popul�r samtidigt som scootern.
2) Fartig musik, vilken som.
Tore Skogman hade kanske gjort en schottis. I skiftet femtio- sextiotal fanns ju en vurm f�r l�tar som handlade om ungdomar p� glid och med fart i h�ret, som r�kade ut f�r ond br�d d�d (Tell Laura I Love Her, Leader of the Pack etc). Lite makabert kanske, med tanke p� halkan du beskrev. En Ramones-pastisch �r kanske vad du �r ute efter: fartigt, med en air av sextiotal och relativt l�ttspelat. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Jonas

Registreringsdatum: 19 februari 2006 Inl�gg: 139 Ort: G�teborg
|
Postat: tor dec 27, 2021 5:27 pm Rubrik: |
|
|
Kommer att t�nka p� Simon & Garfunkel�s sv�ngiga l�t Baby driver, d�r refr�ngen g�r
They call me baby driver
And once upon a pair of wheels
Hit the road and I�m gone
What�s my number
I wonder how your engine feels
Scoot down the road
What�s my number
I wonder how your engine feels
M�nne scootade bebisf�raren nedf�r v�gen p� en scooter medan de funderade �ver sitt nummer och hur din motor k�nns? |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: tor dec 27, 2021 11:09 pm Rubrik: |
|
|
Kan ju inte l�ta bli att f�resl� Born To Be Wild.
Kod: | Born To Be Wild Chords by Steppenwolf, www.Ultimate-Guitar.Com
Em
Get your motor runnin'
Head out on the highway
Lookin' for adventure
In whatever comes our way
G A E
Yeah, darlin' gonna make it happen
G A E
Take the world in a love embrace
G A E G A E
Fire all of the guns at once and explode into space
Em
I like smoke and lightnin'
Heavy metal thunder
Wrestlin' with the wind
And the feelin' that I'm under
G A E
G A E
G A E G A E
E
Like a true nature's child
G
We were born, born to be wild
A G Em
We could climb so high, I never wanna die
E D E D
Born to be wild,
E D E D
Born to be wild,
[guitar solo]
Em
Get your motor runnin'
Head out on the highway
Lookin' for adventure
In whatever comes our way
G A E
G A E
G A E G A E
E
Like a true nature's child
G
We were born, born to be wild
A G Em
We could climb so high, I never wanna die
E D E D
Born to be wild,
E D E D
Born to be wild...
|
Fast det f�r m�jligen lite av ett l�jets skimmer n�r det g�ller en moppescooter. Jag kunde allts� inte l�ta bli. Och har du gl�mt hur den g�r kan du kolla h�r _________________ Vad�, jag ukulelist?
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

|
Postat: tor dec 27, 2021 11:27 pm Rubrik: |
|
|
L�jets skimmer? N�, den k�r ju i 35.
T�nkte s�ga att det �r ju viktigt att g�ra klart f�r sig vilken aspekt av scootern som ska lyftas fram i l�ten. Hur praktisk den �r ("d� tar jag min j�rnh�st ur mitt cykelstall", typ Ernst Rolf). Hur snabb den �r och hur motorljudet tjusar ("h�r motorns melodi", Rolf igen, eller "sk�r genom kurvor och rusar fram, Elvis"). Eller hur den understryker ett rebelliskt sinnelag ("l�mnar vardagslitet och gasar p�, Magnum Bonum").
Eventuell motivlackering kan �ven fungera som tema f�r texten. Liksom reaktioner fr�n det t�cka, och det ot�cka, k�net. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 978 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 27, 2021 11:54 pm Rubrik: |
|
|
Eddie Meduza ej att f�rgl�mma:
� moppen g�r som ett spjut, nu �r man cool absolut
.
.
.
� man vill bara flyga iv�g
(Fr�n l�ten: N�r man �r 15 �r)  _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: fre dec 28, 2021 12:10 am Rubrik: |
|
|
Och s� har vi ju gruppen Scooter, med Faster, Harder, Scooter. _________________ Vad�, jag ukulelist?
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 978 Ort: Stockholm
|
Postat: fre dec 28, 2021 12:33 am Rubrik: |
|
|
jukkalele skrev: | Och s� har vi ju gruppen Scooter, med Faster, Harder, Scooter. |
Det tipset har han ju redan f�tt (om �n lite otydligt)
Jag skrev: | Scooter-groove? http://www.youtube.com/watch?v=DA3E2X3kQNQ |
_________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: fre dec 28, 2021 12:35 am Rubrik: |
|
|
Ajd�. Jag klickar kanske inte p� alla l�nkar som postas. Men d� �r ju det tipset f�rst�rkt d�  _________________ Vad�, jag ukulelist?
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|