|
Ukulelekommissionens forum
|
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 366 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n dec 23, 2021 5:18 pm Rubrik: |
|
|
Nu var det inte f�r att visa p� n�got s�rskilt h�gt st�ende sk�mt som jag anf�rde Carlsson/Foten-sk�mtet utan f�r att framh�lla att det inte framf�rdes i syfte att "s�ra, f�r�dmjuka och f�rnedra". Vi b�r skilja p� m�l och medel.
Jag s�g revyn och kan f�rs�kra att "sk�mtet" rev ner ett av f�rest�llningens st�rsta skratt. Varf�r publiken skrattade kan man f�rst�s spekulera i. Personligen tror jag att man skrattade av "h�pnad", �t det "ov�ntade", eller kanske till och med av "f�rf�ran" �ver det respektl�sa tilltaget att betrakta en s� h�gt uppsatt maktperson p� det viset. S�kert fanns det m�nga som tyckte det var tarvligt och plumpt, kanske blasfemiskt och precis som Robert skulle ha sagt "We are not amused!" Eller som efter�t inte f�rstod vad de skrattat �t � f�r s� kul var det ju inte!
Men syftet var uppn�tt! Det var inte po�ngl�st � och publiken skrattade...
Sedan tror jag att du har fel, Robert, n�r du tror att den h�r sortens sk�mt �r ofarliga. Se p� satirens historia, den skulle nog kunna beskrivas som fylld av "substansl�sa lustigheter". Men det finns en subversiv kraft i respektl�sheten som makthavarna i alla tider f�rs�kt bek�mpa.
Men humor �r sv�rt. Vill man g�ra det l�tt f�r sig ska man skriva tragedi. Alla gr�ter och k�nner sorg och sm�rta av samma anledningar (ja, �ven lust) oavsett bakgrund. Men skrattar g�r vi inte av samma sk�l. Det �r beroende av vad vi tillh�r f�r kultur, religion, samh�llsklass, k�n och vad vi har f�r erfarenheter, kunskaper, utbildning, etc. etc. Det den ene skrattar �t �r den andre kallsinnig inf�r, f�rst�r inte eller f�raktar.
Att g�ra komedi �r att g� p� en smal egg, d�r det �r l�tt att trampa fel; hamna i buskisens tr�sk eller i det alltf�r subtila. Och antingen skrattar publiken � eller inte. Om de inte skrattar �r det godnatt. Men att f� alla att skratta samtidigt �r nog om�jligt.
Sen finns det sj�lvklart kvalitetsskillnader . Och jag kan h�lla med om att varken Carlssons fot eller Laura's bush borde rankas s�rskilt h�gt som avancerad komik.
Men det �r inte det som jag diskuterat. _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 379 Ort: Bajen
|
Postat: m�n dec 24, 2021 12:50 am Rubrik: |
|
|
H�gel skrev:
Citat: | Men humor �r sv�rt. Vill man g�ra det l�tt f�r sig ska man skriva tragedi. |
Den late satsar nog p� action med m�nga explosioner. Och biljakter.
Ett sk�mt kallar man ju ofta saker som man tar som en f�rol�mpning. F�r min del �r det viktigast att man inte sparkar ner�t. Enligt traditionen f�r den som befinner sig p� toppen finnas sig i att bli f�rl�jligad. Det kan g�ras med eller utan finess, men i vissa fall kan man �verse med finessen. Jag kan inte tycka synd om den som har tusentals och �ter tusentals liv p� sitt samvete, bara f�r att han har sv�rt att uttrycka sig verbalt. S� sn�ll �r i alla fall inte jag. _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 366 Ort: Stockholm
|
Postat: m�n dec 24, 2021 11:37 am Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | Jag kan inte tycka synd om den som har tusentals och �ter tusentals liv p� sitt samvete, bara f�r att han har sv�rt att uttrycka sig verbalt. S� sn�ll �r i alla fall inte jag. |
Inte jag heller! P� dem bara! _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1939 Ort: Stockholm
|
Postat: tis dec 25, 2021 6:27 pm Rubrik: |
|
|
N�, h�r finns ingen anledning att h�lla tillbaka. Kul eller inte, substans eller inte, ju fler "grejor" som g�rs, desto l�jligare framst�r m�ltavlan. Enligt den stenurholkande droppens princip. Fast lite kul var det, tycker jag nog. P� ett f�nigt och l�gt s�tt. _________________ Vad�, jag ukulelist?
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|
|
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet Du kan inte r�sta i det h�r forumet
|