Forumindex Ukulelekommissionens forum

Vanliga frågorVanliga fr�gor   SökS�k   MedlemslistaMedlemslista   AnvändargrupperAnv�ndargrupper   Bli medlemBli medlem 
 ProfilProfil   Logga in för att läsa dina meddelandenLogga in f�r att l�sa dina meddelanden   Logga inLogga in 

Recension av Rusta Ukken
G� till sida 1, 2  N�sta

Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten
F�reg�ende �mne :: N�sta �mne  
F�rfattare Meddelande
Belzebukke

Registreringsdatum: 05 juni 2007
Inl�gg: 188

InläggPostat: fre nov 23, 2021 9:27 pm    Rubrik: Recension av Rusta Ukken Svara med citat

Efter jobbets stillasittande best�mde jag mig f�r att ta en promenad och tydligen drabbades jag av UAS d�r jag traskade (kan det bero p� den tilldagande fullm�nen?)
Helt pl�tsigt, efter en timmes promenad, befann jag mig vid Rusta!!! Smile
Eftersom jag �nd� var d�r s� tog jag o traskade in i butiken f�r att fullf�lja f�rsta delen av expedition budgetukke extraordin�r!
F�rst n�gra visuella omd�men!

Den �r r�d o "fin" s� den duger iallafall till juldekoration! Smile
Det syns tydligt att det �r en budgetukke d� det finns en del m�rken o repor i materialet som sen lackats �ver!
Och lackeringen �r inte heller den av n�n h�gre kvalit�!
Det �r sv�rt att bed�ma tr�kvalit� d� den �r lackad, men det kan vara riktigt tr�! Om det �r Lind kan inte jag bed�ma men jag kan visa den f�r min ukkebyggarl�rare och se vad han s�ger om materialet! �terkommer om det!
Som vanligt n�r det g�ller ukkar ur de allra billigaste prisklasser s� �r den utrustad med fisklina av tv� tjocklekar ist�llet f�r str�ngar! Smile
Om man forts�tter p� �mnet "str�ngar" s� �r de n�sta tecken p� att denna ukke �r producerad p� l�pande bandet av folk som inte har en aning om vad en ukke �r!
De sitter n�mligen fel!!! Very Happy
Liksom p� en gura sitter de tjockaste fisklinorna �verst!
Det �r visserligen l�tt ordnat innan provspelandet tar fart!
�vrigt om det synliga �r v�l att det �r ukkest�mskruvar av typen friktionsskruvar med en skruv som jag antagligen f�r b�rja med att dra �t ordentligt innan det g�r att st�mma! Smile

Nu v�ntar omflyttningar av str�ngar, st�mning, st�mning st�mning och sen provspel, omst�mning, mer spel och s� vidare!
�terkommer med ett f�rsta utl�tanden om ljud, intonation och spelbarhet n�r jag har provk�rt den lite! Smile

Expeditionen forts�tter mot andra etappen...
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 2138

InläggPostat: fre nov 23, 2021 9:52 pm    Rubrik: Svara med citat

Konfetti och parader och grejer som h�r hemv�ndande expeditioner till.
Belzebukke

InläggPostat: l�r nov 24, 2021 2:43 pm    Rubrik: Svara med citat

D� var det dags att forts�tta recensionen av Rusta ukken! Smile
Erbjudandet om att f� den f�r 149 :- g�ller ju bara till o med m�ndag s� jag k�nner lite press! Wink
Sen kommer den att g� p� 199 :-

Jag flyttade om 3 str�ngar f�r att f� den korrekt uppstr�ngad och det var pillrigt v�rre f�r stallet har v�ldigt sm� h�l f�r str�ngarna!
Det �r s�kert l�ttare med helt nya str�ngar �n med de "f�rb�jda" som jag nu bara flyttade p�! Smile
En kul detalj �r att de tv� tunnaste str�ngarna visade sig vara en o samma str�ng som satt ihop med en liten knut p� mitten! Very Happy

N�ja, efter lite pussel o n�gra mindre svordomar f�r att man inte �r barnarbetare och har mindre fingrar s� var det d� dags f�r att st�mma!
Och som jag hade misst�nkt s� fick jag dra �t skruvarna i st�mskruvarna f�r att de inte skulle snurra upp sig! L�tt fixat!
Sen b�rjade jag provspela lite l�tt medan jag st�mde om och st�mde om o st�mde om, men det �r ju som vanligt med nya str�ngar! Smile
Efter ett tag s� h�ll den st�mningen(n�stan) i en hel l�t!
D� b�rjade jag lyssna p� klangen och kolla intonationen!

Inget st�rre fel p� intonationen enligt mitt �ra iallafall! Smile
Och klangen, ja det �r ju en budgetukke s� den ska v�l j�mf�ras med andra budgetukkar!
Nu har jag ingen Maholo U30 att j�mf�ra med s� det fick bli min Reno RU-100 som vart referensen ist�llet!
Till min f�rv�ning har Rusta ukken b�ttre klang �n min Reno!!!
Den �r dessutom l�ttspelad!!!
Jag �terkommer med en ytterligare analys n�r jag haft den ett tag o sett hur den funkar i l�ngden, men jag �r ialafall nu glatt �verraskad! Smile

Kan jag rekommendera den h�r ukken?
Ja, faktiskt!
F�r 149 :- s� �r det ett bra k�p om vi talar om budgetukkar!
En billig present till sl�kt, v�nner o bekanta (Men spela in str�ngarna f�rst s� den h�ller st�mningen)
En festukke att ha med p� grillfester, beachpartyn o bl�ta tillst�llningar n�r man inte vet om man kommer hem med en hel ukke!
En ukke att l�na ut till sm�barn och fulla personer!
En ukke att ha i bakluckan bredvid domkraften f�r of�rutsedda n�dsituationer...
Det vi har h�r �r allts� en riktigt billig ukke med hyfsat ljud o riktigt bra spelbarhet!

Nu kan jag haft tur o f�tt ett ovanligt bra exemplar visserligen men jag tror att ni inte k�nner er lurade f�r det priset iallafall! Smile
Jag menar, 149 sp�nn brukar man ju kunna bl�sa p� fika o en tidning utan att blinka!

Nu g�r expeditionen in p� fas 3 - l�ngf�rdstestet!
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006
Inl�gg: 756

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 5:38 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag begav mig faktiskt sj�lv till RUSTA i syfte att k�pa en. Det gick s�d�r.

Jag �ppnade 9 l�dor ( f�rst fodral och sen med innep�se) innan jag hittade en med godtagbar montering (fortfarande r�tt kass) enligt f�ljande kriterier:

Fina limfogar mellan hals och kropp (ungef�r varannan var slarvigt limmad med glapp)
Inga glapp mellan sarg och lock/hals (h�r var det problem, de sl�ppte med ett mindre tryck p� tre av dem)
N�gorlunda snyggt slip och lackjobb (h�r f�ll egentligen alla, jack, oj�mn f�rg och sm�flisor som g�tt ur runt ljudh�let och i sargen)
rak hals (alla utom 1 var ok).

Kroppen liksom locket �r i laminat men den var inte j�ttetjock och n�r man knackade op� den och anslog den lyckte jag ljudet var okej.

Och den jag till slut tyckte var okej s�g hyfsad ut och st�mde okej. Sen f�ll det faktiskt p� estetiken. N�r jag stod i k�n till kassan s�g jag till min f�rskr�ckelse att halsblocket (eller vad det heter) som sitter n�rmast kroppen var helt snevridet (trots att halsen var n�gorlunda rak!).

Jag skyndade mig tillbaka och konstaterade att alla nio hade horribelt snea halsblock. Eftersom min f�resats med ucken var att g�ra en pimpad blingblingsak till robbans pimp my uketr�d s� f�ll det tyv�rr d�rr. Inte p� spelbarheten mao s� jag v�ntar p� din f�rsta inspelning med den!
Belzebukke

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 5:51 pm    Rubrik: Svara med citat

Man f�r inte vara allt f�r petig n�r man handlar i de prisklasserna! Wink

Limfogarna p� mitt exemplar �r helt ok, inga missar o glipor d�r!
Finishen �r som jag skrev lite si o s� med repor o tryckm�rken som lsckats �ver! Smile
N�r jag kollade nu s� har du r�tt i att halsblocket ( eller vad det heter) �r snett, men den delen spelar du ju inte p�! Wink
F�r mig �r det huvudsaken att halsen sitter fast och �r rak p� ovansidan d�r iallafall jag spelar!
Skulle tro att det blivit n�n miss(eller slarv) n�r man st�llt in automatsvarven eller vad de nu anv�nder f�r att tillverka halsarna!
Men jag tror inte det har n�n inverkan p� ljudet! Smile

Jag �r inne p� l�ngk�rningstestet nu och �n s� l�nge h�ller den bra med tanke p� den lilla prislappen! Smile
Fisklinestr�ngarna �r verkligen inte bra s� jag funderar p� att s�tta p� n�gra andra str�ngar(byta till vinterd�ck typ) och se hur den presterar i lite gr�vre terr�ng! Smile

Jag ska bara fixa lite sm�prylar s� jag kan b�rja med lite hobbyinspelningar s� ska ni f� h�ra hur den l�ter!

Pimp my uke!!! Fan!
Jag skulle ha k�pt ett till ex f�r att l�ta fantasin g� vild p�!!!
N�ja, med ukkens v�xande popularitet s� hittar jag nog snart n�sta testobjekt p� Lidl eller n�t! Very Happy
Robert_Hultman
Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022
Inl�gg: 2138

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 6:08 pm    Rubrik: Svara med citat

Det l�ter ju lovande f�r pimp my uke-tr�den iaf.

Ja, det l�ter v�l lovande betr�ffande rescentionerna av 145-kronorsucken ocks�, �ven om man inte blir f�rv�nad �ver att ink�pet kan vara f�renat med upplevelser likt de plink-plonk redogjorde f�r.
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 6:17 pm    Rubrik: Svara med citat

Belzebukke skrev:

N�r jag kollade nu s� har du r�tt i att halsblocket ( eller vad det heter) �r snett, men den delen spelar du ju inte p�! Wink

Det har du helt r�tt i f�r att f�rtydliga f�r eventuella andra k�pare.

Den l�t b�ttre �n 150 kronor. Och greppbr�dan var till och med b�ttre �n f�rv�ntan.

D�remot s� skulle jag ha retat mig p� det d�r j�mra "halsblocket" s� fort jag tog den i min hand, har lite sv�rt f�r s�nt som bara fel f�r att det �r dumt och inte f�r att det �r sv�rt. Smile
Belzebukke

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 7:28 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag f�rst�r din inv�ndning, det �r l�tt h�nt att man fastnar p� en detalj som st�r en ibland!

N�r jag gav mig av p� expedition Rustaucke s� hade jag faktiskt f�rv�ntat mig n�t mycke v�rre till bastard �n det visade sig vara!
S� jag �r glatt �verraskad, men icke f�r den delen f�rv�nad �ver att l�dan du gick igenom inneh�ll v�rre exemplar!
Men det g�ller v�l stort sett alltid n�r det g�ller billiga ukkar att det �r viktigt att kolla o testa objektet innan man k�per det!

En annan sak jag uppt�ckte n�r jag satt o kollade p� andra budgetukkar p� n�tet i dag f�r att j�mf�ra lite var att min Reno RU100 �r en n�stan exakt kopia p� en Eagle UK100!!!
Det enda som skiljer f�rutom loggan �r st�mskruvarna!
Kan de vara gjorda p� samma fabrik tro? Very Happy
Plink-plonk
Kommissionens entusiast

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 8:36 pm    Rubrik: Svara med citat

Mhhh fick en pimpid�, att g�ra en psychedilicucke med snurror och f�rger, d� kan ju den sneda grejen f�rst�rka temat... hmmm
Belzebukke

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 8:42 pm    Rubrik: Svara med citat

Inkludera den som en synvilla typ?
L�ter sp�nnande!
Ser fram emot att f� se ditt alster! Smile

Jag sitter o funderar p� att pimpa en ukke s� den ser ut att vara snabb! Smile
Vet inte riktigt hur �n... men det l�ser sig, annars hittar jag p� n�t annat!
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 379

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 8:46 pm    Rubrik: Rockukke Svara med citat

Sedan �r ju priset s�dant att man kan k�ra en Townshend-show med avslutande instrumentoffer i estradgolvet.
Belzebukke

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 8:50 pm    Rubrik: Svara med citat

Jajjam�nsan!
Det �r ett inl�gg som inte alls �r att f�rakta! Smile
Ska k�pa mig en bunt superbilliga ukkar vid tillf�lle s� man kan leka instrumentoffrare eller pyromana som Jimi Hendrix gjorde! Very Happy
Om publiken inte gillar det man spelar s� kan man alltid gl�dja dem med lite stillsam vandalism!
J�rgen
Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006
Inl�gg: 978

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 9:00 pm    Rubrik: Svara med citat

Now we're talkin'! Laughing

Senast jag f�rde det p� tal p�pekade kompisens 7-�ring att han kunde ta
den ist�llet f�r att jag slog s�nder den. Klipska de d�r barnen.
Belzebukke

InläggPostat: s�n nov 25, 2021 10:57 pm    Rubrik: Svara med citat

Jag har ett litet f�rslag f�r dem som liksom mig gillar lite h�rdare musik! Smile
Vad s�gs om att vi �r n�gra som ser till att ruska r�tt p� lite billiga ukkar(som g�ms undan fr�n klipska barn) och s� bildar vi ett improviserat rockukkeband som kan framf�ra en stycke av the Who, Hendrix eller liknande hj�ltar och s� avslutar vi numret med en riktig f�rst�relseorgie av v�ra "dyra" instrument! Smile
Kan bli en bra happening p� Landsm�tet fram�t sm�timmarna n�r folk kanske beh�ver en omruskning! Very Happy
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007
Inl�gg: 379

InläggPostat: fre dec 21, 2021 8:00 am    Rubrik: och aprop� instrumentoffer Svara med citat

N�r min sv�ger gick i skolan i Karlstad p� det glada 70-talet, s� hade han en kompis som f�tt f�r sig att man skulle visa sina k�nslor n�r man blev arg. N�rmare best�mt skulle man visa dem genom att sl� s�nder en g****r �ver huvudet p� den man var arg p�. Och av den anledningen gick han alltid och bar omkring p� en g****r.

Man �r ju frestad att f�resl� ett liknande arrangemang med en Rusta-ukke.

+ l�ttare att b�ra �n en g****r
+ billigare att offra
+ m�jlighet att evangelisera ("vad �r det d�r f�r ett litet instrument?")

- antagligen h�rdare bryt med ett mindre instrument
- m�jlig misskreditering av ukulele, (instrument f�r v�ldsverkare)
Visa inl�gg nyare �n:   
Skapa nytt ämne   Svara på ämnet    Forumindex -> Instrumenten Alla tider �r GMT + 1 timme (svensk normaltid)
G� till sida 1, 2  N�sta
Sida 1 av 2

Hoppa till:  
Du kan inte skapa nya inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte svara p� inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte �ndra dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte ta bort dina inl�gg i det h�r forumet
Du kan inte r�sta i det h�r forumet