F�reg�ende �mne :: N�sta �mne |
F�rfattare |
Meddelande |
H�gel Hawaiian Blue
Registreringsdatum: 15 mars 2006 Inl�gg: 366 Ort: Stockholm
|
Postat: ons dec 19, 2021 4:12 pm Rubrik: Ett musikaliskt julkort |
|
|
Tyv�rr ingen ukulele!
Men god julst�mning �nd�: http://www.thecompassgroup.biz/merryxmas.swf
(Kanske lite v�l enkel animation, kan jag tycka, men jag �r ju yrkesskadad.)  _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
jukkalele Custom (kosta mer) customer in waiting

Registreringsdatum: 20 april 2022 Inl�gg: 1939 Ort: Stockholm
|
Postat: tor dec 20, 2021 10:40 pm Rubrik: |
|
|
Och ett till i samma anda fast kanske med lite l�gre niv� p� humorn. Eller h�gre om man nu skulle tycka s�. _________________ Vad�, jag ukulelist?
http://www.myspace.com/jukkalele |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Robert_Hultman Diktator light

Registreringsdatum: 21 april 2022 Inl�gg: 2138 Ort: Stockholm
|
Postat: fre dec 21, 2021 12:52 am Rubrik: |
|
|
Julgarv!!!  _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: l�r dec 22, 2021 6:45 pm Rubrik: |
|
|
�nnu l�gre niv� p� humorn?
H�r ett julkort som cirkulerar just nu:
Klicka! Greetings from George and Laura's Bush
Har f�rst�s inget med ukulele att g�ra, men det har ju inte de andra heller. Om man nu skulle tycka s�.
(PS: Jag har inte hittat ekvivalenten fr�n T�by med Fredrik och Filippa �nnu. Det hade ju varit mer svensk jul n�r allt annat �r s� amerikaniserat)- _________________ Keep Strummin'
Senast �ndrad av H�gel den m�n dec 24, 2021 5:28 pm, �ndrad totalt 1 g�ng |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: s�n dec 23, 2021 12:26 am Rubrik: |
|
|
Mer elakt �n roligt, tycker jag. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
hrlarson

Registreringsdatum: 23 augusti 2007 Inl�gg: 379 Ort: Bajen
|
Postat: s�n dec 23, 2021 12:40 am Rubrik: |
|
|
�r det det som kallas buskis? _________________ Det k�nns som en feeling. |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
J�rgen Kommissionens Lautsprecher

Registreringsdatum: 31 januari 2006 Inl�gg: 978 Ort: Stockholm
|
Postat: s�n dec 23, 2021 12:45 am Rubrik: |
|
|
hrlarson skrev: | �r det det som kallas buskis? |
 _________________ http://jetbloggen.blogspot.com/ |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n dec 23, 2021 1:32 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Mer elakt �n roligt, tycker jag. |
Inte �r det elakt, Robert! Inte det minsta.
Snarare respektl�st!
Respektl�sheten �r ju satirens livsnerv.
Humorn �r t�mligen enkel, det medges. Egentligen �r det v�l bara en (illustrerad) ordlek, en slags amerikansk motsvarighet till g�teborgsvitsen (men heter man "bush" s� f�r man kanske finna sig i det). I samband med det amerikanska presidentvalet f�r ett par �r sen sattes en satirisk pj�s upp i NY med titeln "Laura's Bush" (en "apokalyptisk lesbisk sex-fars") � och den respektl�sa delen av USA fnissade f�rtjust.
Humor kan man ju inte diskutera. Antingen skrattar man eller inte. Om man tycker det �r roligt eller inte har att g�ra med s� mycket: vilken respekt man har f�r maktens m�n; huruvida man har samma eller motsatt politisk uppfattning; om man tycker det �r smakl�st eller tarvligt eller hur barnslig man �r... etc.
Personligen tycker jag nog det �r ganska kul � och jag uppskattade respektl�sheten n�r jag fick h�lsningen i min egen mail � tyckte det var v�rt att dela med mig av. Alltid roar det v�l n�gra. "Buskis" (he-he). _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: s�n dec 23, 2021 1:45 am Rubrik: |
|
|
Kanske �r det det att det �r Lauras bush och inte Georges som f�r "kl� skott" som st�r mig?
Eller va f-n, egentligen st�r det mig inte alls. George Bush Jr �r ingen av mina idoler men jag l�ser dock in en en �nskan att s�ra, f�r�dmjuka och f�rnedra som �r st�rre �n �nskan att roa och d� faller sk�mtet platt i min v�rld.
PS. Jag s�ker inget gr�l i denna fr�ga och v�ldens m�ktigaste man och hans hustru kan ske f�r/b�r st� ut med ett och annat p�hopp fr�n m�nniskor som bor i den del av v�rlden som medger s�nt. Och det �r ju inte s� att det �r n�gon f�rsvarsl�s stackare som utsatts ... men jag man kan v�l n�r fr�gan �nd� dyker upp s�ga att man inte tycker det var kul. N�r jag t�nkt n�gon minut till s� tror jag det beror p� att udden �r riktad �t ett po�ngl�st h�ll. Jag menar... reta mig f�r att jag gillar ukulele eller f�r min musiksmak och jag kommer att bli ledsen eller arg. Reta mig f�r att jag heter Hultman... s� what? Det �r ju inget som har med mig att g�ra. DS _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: s�n dec 23, 2021 2:24 am Rubrik: |
|
|
[quote="H�gel"] Robert_Hultman skrev: |
Humor kan man ju inte diskutera. |
Jod�! Det �r till och med s� att jag tycker att det vore v�rt en egen tr�d. Hasse och Tage (och kanske mest Hasse) var min stora idoler under uppv�xt�ren. S� m�nga sk�na skratt dessa herrar lockat mig till!.
Alfredsson sa vid n�got tillf�lle: "Humor �r en sp�nd f�rv�ntas uppl�sning i intet". Det tycker jag �r en beg�vad analys. Men inte riktigt r�tt (�ven om jag inte �r lika rolig som Alfredsson, dristar jag mig att ha en avvikande uppfattning). Jag funderade l�nge �ver denna sentens och landade s� sm�ningom i uppfattningen att " Humor �r en sp�nd f�rv�ntas uppl�sning i det ov�ntade". Jag vill mena att det jag tycker �r roligt n�stan alltid �r n�r en riktning pekats ut i en ber�ttelse men n�r det �r dags att leverera po�ngen tar ber�ttelsen, med bibeh�llande av logisk stringens, en annan riktning �n den utpekade.
Om det ligger ett bananskal p� trotoaren �r det ALDRIG roligt om n�gon snubblar p� det oavsett hur artistiskt, realistiskt, akrobatiskt eller vad du vill denne n�gon snubblar p� det. MEN om du annonserar att n�gon ska halka p� bananskalet, men sen visar att det inte kommer att ske och det trots allt, och p� ett trov�rdigt s�tt, blir s� att n�gon halkar p� bananskalet s� finns det genast en ganska god chans att det blir kul. Typ _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n dec 23, 2021 3:19 am Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Kanske �r det det att det �r Lauras bush och inte Georges som f�r "kl� skott" som st�r mig? |
Jag ser det inte som ett angrepp p� Laura�s bush (�ven om man b�r fr�ga sig vilken av "Laura's Bushes" som i s� fall skulle vara m�ltavla?). Inte "kritiseras" n�gonting i denna bild? Jag ser det som ett uttryck f�r, eller demonstration av, just respektl�shet � en av satirens f�ruts�ttningar. De historiska exemplen �r otaliga.
Satir sl�r fr�n underl�ge och anv�nder sig ofta av l�jet som angreppsmetod, g�rna p� en s� l�g niv� att motst�ndarna inte kan s�nka sig till samma niv� utan att f�rlora ansikte och trov�rdighet (samma anarkistiska fenomen som g�r br�derna Marx o�vervinnliga).
Konst f�r g�rna provocera, inte minst den "goda smaken".
Jag tror inte att skaparna av denna bild har n�rt en speciell �nskan att s�ra, f�r�dmjuka och f�rnedra paret Bush "personligen" (det �r inte heller min avsikt n�r jag l�nkar till den). M�let �r inte i f�rsta hand att roa, �ven om skrattet �r medlet; m�let �r snarare politiskt. Skrattet �r ett vapen � inte riktat direkt mot makten f�r att f� dem att personligen k�nna sig illa ber�rda, utan mot v�rt eget inre och den respekt som g�r att vi b�jer oss f�r �verheten �ven om den handlar fel och egennyttigt.
Satiren och det skratt den framlockar har alltid skr�mt makten, oavsett om den varit v�rldslig eller religi�s.
Den som skrattar fruktar inte.
Och fruktan har alltid varit det st�rsta maktmedlet. Kyrkan har aldrig gillat humor. Det gjorde inte Stalin eller Hitler heller.
Hur l�ter det h�r: "Det �r inte monarkin som s�dan vi �r ute efter, utan kungen personligen"? � Jag menar, hur vanlig �r den inst�llningen bland republikaner? Inte s�rskilt vanlig alls, skulle jag tro. �nd� skrattas det dagligen �t imitat�rer som parodierar kungen och drottningen i radio och tv. _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
Plink-plonk Kommissionens entusiast

Registreringsdatum: 20 mars 2006 Inl�gg: 756
|
Postat: s�n dec 23, 2021 9:49 am Rubrik: |
|
|
Att diskutera humor och diskutera vad som �r okej att sk�mta om k�nns n�stan som tv� olika diskussioner. Jag menar n�t kan vara roligt men inte okej och n�t kan vara okej men inte roligt.....sen har de olika laddningarna en tendens att smitta varandra.
och visst kan man diskutera b�da. Att n� konsensus k�nns dock inte som ett realistiskt eller ens �nskv�rt m�l i en s�n diskussion.
H�rde approp� ingenting en ganska rolig oneliner ig�r;
Om Gud ville att vi inte skulle �ta djur, varf�r gjorde han dem d� av k�tt?
Sen m�ste jag h�lla med H�gel i betydelsen av m�jligheten att f� driva med v�ra makthavare, det �r ju en av f�ruts�ttingarna f�r den v�sterl�ndska demokratiska modellen. N�r vi tullar p� den friheten �r vi riktigt, riktigt illa ute. _________________ Sugen p� att dra en l�t? G� in p� Kjell Kernens fina ukulizer http://www.ukulizer.com f�r inspiration! / Plink |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n dec 23, 2021 11:04 am Rubrik: |
|
|
Att f�rs�ka definiera humor �r sv�rt.
Plink har r�tt i att det �r l�tt att sammanblanda m�l och medel. Syftet med bilden �r politiskt, menar jag, och det har jag f�rklarat ovan. Medlet �r skrattet (vare sig det �r h�nfullt, eller nedl�tande, eller vad man vill).
Metoden, mekaniken f�r att framlocka skrattet �r i det h�r fallet precis det som Robert beskriver: det ov�ntade. Sj�lv tappade jag hakan n�r jag s�g bilden.
Detta �r n�mligen inte vad man v�ntar sig, allt �r st�llt p� huvudet. Bilden �r om�jlig i vilket seri�st sammanhang som helst (utom m�jligen p� en obskyr swinger/partnerbytar-kontakt-sajt?) och n�r det dessutom presenteras som en helgh�lsning fr�n paret Bush blir det ren surrealism. Det �r det som framlockar det spontana, f�rbluffade skrattet. Det finns en viktoriansk prydhet i oss som s�ger att s� h�r visar man inte en makthavare. Det �r tabu � men h�r g�rs det och det �r det som g�r det komiskt � och politiskt.
Jag sl�r vad om att ordleken uppt�cker man f�rst efter�t, trots att den st�r �verst och med r�d fetstil. Och d� blir den till ett extra leende som bekr�ftar det bisarrt logiska i bildkonstruktionen.
Det �r inte sn�llt, men heller inte elakt. Det �r inte f�r att s�ra Bush personligen (�ven om jag inte skulle k�nna n�gra skrupler). Jag menar, det finns ingen som tror att denna bild �r stulen fr�n makarna Bush's privata album och utlagd p� n�tet.
Sn�ll satir finns inte. Den �r bara menl�s. Satir m�ste sl� upp�t fr�n underl�ge mot makten. Om de som har makten sl�r mot sina underlydande, dvs om de besuttna h�nar de fattiga �r det inte satir... utan bara h�n.
M�tte vi slippa den sorten, s�rskilt nu n�r det �r jul. �t alla en god vilja...
P.S. � Sl�r det mig pl�tsligt: Om det inte �r betraktaren som Robert menar kan bli s�rad, f�r�dmjukad och f�rnedrad av att bli exponerad f�r denna bild? Det kan ju t�nkas att en och annan k�nslig och moralisk eller religi�s fundamentalist blir st�rd av provokationen f�rst�s. Men i s� fall har �nd� bilden inte f�rfelat sin verkan!  _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
H�gel Hawaiian Blue
|
Postat: s�n dec 23, 2021 2:27 pm Rubrik: |
|
|
Robert_Hultman skrev: | Hasse och Tage (och kanske mest Hasse) var min stora idoler under uppv�xt�ren. S� m�nga sk�na skratt dessa herrar lockat mig till!. |
N�r Hasse i "Under dubbelg�ken" sa att Ingvar Carlsson s�g ut som en fot i ansiktet och rev ner asgarv och appl�der � och i f�rl�ngningen var orsak till att ett stort antal politiska karikatyrtecknare d�refter avbildade statsministern som en fot eller sko � s� var det inte f�r att s�ra, f�r�dmjuka och f�rnedra, utan just f�r att vara respektl�s och riva ner den h�mmande respekten f�r ledargestalten. _________________ Keep Strummin' |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |

|
Postat: s�n dec 23, 2021 3:40 pm Rubrik: |
|
|
Inte ens Hasse och Tage var alltid roliga n�r de f�rs�kte. Just Carlsson-Foten-Sk�mtet �r ocks� po�ngl�st. Det blir s� n�r man angriper personliga egenskaper och inte politska.
Och ganska ofta sl�r satiriker knut p� sig sj�lva och po�ngen utebli. Till och med den underbart beg�vade Tage Danielsson levererade ibland uts�kt genomarbetade verser och lustigheter som inte fungerade s�rskilt bra som humor d�rf�r att sk�mtet fick underordna sig viljan att g�ra ett politiskt statement.
Parodierna p� kungahuset i satirprogrammet h�r i h�stas (namnet f�ll mig ur minnet) var ocks� d�liga. Imitationerna var bitvis lysande men manusen f�r det mesta uddl�sa och obeg�vade. De hade inte n�got djup utan bara tog fasta p� ytligheter.
Sen hoppas jag att ingen uppfattat att jag p� n�got vis vill begr�nsa m�nniskors r�tt att kritisera, eller ens f�rl�jliga, makthavare. Tv�rtom - Det �r en r�tt jag �r beredd att f�rsvara med mitt eget liv!
Det �r en helt annan sak att jag samtidigt �nskar att de som vill leverera humor p� maktens bekostnad g�r det p� ett beg�vat s�tt. D�, f�rst d�, kan den till och med bli farlig. (Kungahuset l�r ha kvar sitt st�d hos en �verv�ldigande majoritet av befolkningen hur m�nga satirer TV �n s�nder av det slag vi s�g i h�stas. Det finns ju ingen substans i den typen av lustigheter). Kanske ska jag ocks� f�rtydliga att jag inte klagar p� dig H�gel f�r att du lade upp julkortet h�r, utan p� upphovsm�nnen som jag inte tycker lyckats vara roliga. _________________ N�got slags initiativtagare |
|
Till �verst p� sidan |
|
 |
|